Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Σασμός " Σπύρος Πετρουλάκης - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Σε αυτό το μυθιστόρημα ο Σπύρος Πετρουλάκης ξετυλίγει με μαεστρία, ξεχωριστή ευγλωττία και μεθοδική προσέγγιση το θέμα της Βεντέτας. Αυτής της αιματηρής πράξης που έχει γίνει θεσμός, θερίζοντας ζωές και καταστρέφοντας ολόκληρες οικογένειες, είτε ξεκληρίζοντας τες, είτε εξορίζοντας τες.

Τόπος της εξέλιξης της ιστορίας η Κρήτη, Τόπος της φυγής τα Ιωάννινα. Ανάμεσα σε αυτές τις δυο άκρες συντελείται μια συγκλονιστική διεργασία ραγδαίων εξελίξεων, αναπότρεπτων καταστάσεων, βίαιων ξεριζωμών.αναγκαστικών επιλογών.  Δυο θάνατοι, ένας μάρτυρας που αρνείται να αποκαλύψει τα όσα είδε. Ένα παιδί που θα χάσει από την μια στιγμή στην άλλη τις ρίζες του. Ο άγραφος νόμος του αίματος αρχίζει ξανά και ορίζει κάθε συνείδηση. Κινεί τα βήματα σε έναν ατέρμονο χορό εκδίκησης και αντεκδίκησης. Καθορίζει την μοίρα μιας οικογένειας που αφανίζεται και μιας οικογένειας μισής, που στιγματίζεται βάναυσα εξαναγκασμένη σε άτακτον φυγήν.

Σε αυτό το βιβλίο δεν χρειάζεται να πούμε πολλά για την υπόθεση, Η μαγεία βρίσκεται καλά κρυμμένη μέσα στις πράξεις των ηρώων που ελέγχουν τις εξελίξεις εκούσια ή ακούσια. Που καθορίζουν με την παρεμβατικότητα τους και την ορμή του θυμικού τους το σενάριο μιας ιστορίας που τα έχει όλα. Αγωνία, ανατροπές, συναίσθημα, εναλλαγές επάνω σε αυτά που αισθάνονται οι ήρωες και σε αυτά που αισθάνεται ο αναγνώστης καθώς σιγά σιγά φανερώνεται το μέγεθος και η διάσταση που μπορεί να πάρει μια βεντέτα. Το μέγεθος και την διάσταση που μπορεί να αγγίξει η εμμονή στην αποσιώπηση των πραγματικών γεγονότων. Το πως μπορεί εύκολα να φανερωθεί κάτι μπροστά μας διαφορετικό κάτω απο το πρίσμα του θυμού και της τυφλής εμπιστοσύνης στα γεγονότα που κρύβονται στην σιωπή και στο εικονικό  μέγεθος που ορίζει το θλιβερό και αιματηρό παρελθόν.

Το δυνατό σημείο του συγγραφέα πάντα ήταν οι δυνατές περιγραφές των τοπίων και των συναισθημάτων, Με αυτό το δυνατό του λοιπόν όπλο μας καταγράφει τα σημεία και τα χαρακτηριστικά μιας βεντέτας που συνεχώς αλλάζει χαρακτηριστικά. Που παίρνει άλλες διαστάσεις και άλλες προεκτάσεις, μέσα από τα άγρια ένστικτα και τα παράφορα εγκλωβισμένα συναισθήματα των ηρώων. Και εδώ είναι το σπουδαίο σημείο του Βιβλίου. Ο συγγραφέας δεν μένει μόνο στην εξιστόρηση της αλληλουχίας των θανάτων μέσα σε μια βεντέτα, Δεν μένει μόνο στις διαστάσεις τις ψυχολογικές και τις ηθικές, Δεν αναλώνεται απλά στην κατακραυγή, στην φυγή και στην απομόνωση των πρωταγωνιστών του. Δεν ακολουθεί μια απλή και μονόδρομη πορεία προς τον Σασμό και την συμφιλίωση.  Αλλά καταγράφει την άλογη και καταχρηστική πολλές φορές χειραγώγηση μιας εικόνας και μιας ιστορίας. Την παραπλανητική εκδοχή που μπορεί να αλλάξει την μοίρα, τους συσχετισμούς και την ουσία μιας κατάστασης συμπαρασύροντας τους πάντες σε μια  εντελώς άλλη πραγματικότητα από την αληθινή.

Επίσης ενώ το βιβλίο είναι σκοτεινό, μιλάει για θάνατο, για αίμα, μιλάει για φυγή, για ντροπή, για ενοχή. Ενώ το διακατέχει μια έντονη μελαγχολία, και το διατρέχει ένας έντονος φόβος. Μέσα από τις λέξεις, μέσα από την δύναμη και την αντίσταση κάποιων ανθρώπων. Μέσα από την μνήμη και μέσα από την πίστη ξεπετάγεται διαρκώς η δύναμη της αγάπης, η δύναμη της ζωής, η ένταση της δικαίωσης που θα έρθει όχι μέσα από την εκδίκηση, αλλά μέσα από την συμφιλίωση.

Σε ένα διαρκές τεντωμένο σκοινί οι σχέσεις των ηρώων. Το άσβεστο μίσος, ο εγωισμός, η προστασία της τιμής και της υπόληψης, Από την άλλη το φιλότιμο, η εξιλέωση, η συγνώμη. Ο συγγραφέας φτιάχνει με τέτοιο τρόπο τα γεγονότα ώστε να τονίσει και να υπερτονίσει την δύναμη που έχει ταυτόχρονα η Εκδίκηση και η Συμφιλίωση, Το Μίσος και η Αγάπη. Φόβος, ανείπωτος πόνος, οδυνηρός αποχωρισμός νεκρών και ζωντανών. Η επανένωση μιας οικογένειας με τους δικούς της ανθρώπους και ο επαναπατρισμός. Η αποκατάσταση της τιμής και της χαμένης ελπίδας. Τα όσα χάθηκαν και τα όσα κερδήθηκαν μέσα από μια πορεία γεμάτη αίμα και θρήνο, Μέσα από μια πορεία που από το μίσος είναι εφικτό να μεγαλώσει η αγάπη. Που μέσα από τον θάνατο είναι δυνατό να ισχυροποιηθεί η Ζωή.



Οι αρετές του βιβλίου ξεδιπλώνονται μαγικά. Μέσα από την σφιχτή πλοκή που ακολουθεί τον δικό της διαφωτιστικό δρόμο, καθώς τα κομμάτια του παζλ ενώνονται ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν. Με ιδανικές περιγραφές των συναισθημάτων που κυκλώνουν τους ήρωες γεμίζοντας τους αντίφαση σε μια θυελλώδη ψυχολογική κατάσταση γεμάτη μεταπτώσεις. Από  την μια οργή, μίσος και αχόρταγη διάθεση για εκδίκηση. Η τιμωρία του δράστη γίνεται αυτοσκοπός που μετατρέπει σε ελάχιστο χρόνο τον θύτη σε θύμα και το θύμα σε θύτη, προστάτη μιας προσβεβλημένης τιμής. Με απαράμιλλο τρόπο μας παρουσιάζεται η δύναμη του εγωισμού και η αξία της εκδίκησης. Με τον ίδιο εξιλεωτικό τρόπο απο την άλλη πλευρά μας δίδεται το μέγεθος της συγνώμης και η αγωνιώδης ανάγκη της συμφιλίωσης.

Πολύ δυνατό σημείο του βιβλίου που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή για να δοθούν απαντήσεις και να ξεκλειδώσουν ερωτηματικά τα Αποσπάσματα απο την Ερωφίλη του Χορτάτση.  Και η συμβολική εξιστόρηση της ιστορίας του Πανάρετου και της Ερωφίλης που φωτίζει το άγνωστο παρελθόν και δίνει ουσία στα πραγματικά γεγονότα.

Οι περιγραφές για τον σχηματισμό της παιδικής ψυχολογίας. Στο βιβλίο έχουμε δυο παιδιά που οι ψυχές τους χαράζονται, Ένα παιδί που χάνει και τους δυο του γονείς και ένα παιδί που κρατάει το στόμα του κλειστό. Γνωρίζει τα γεγονότα αλλά ο φόβος και η απειλή τον κρατά δέσμιο σε μια σιωπή που γίνεται ο καταλύτης των εξελίξεων.

Και ένα κορίτσι μεγαλύτερο μεν αλλά στην καλύτερη της ηλικία φεύγει, κρύβεται, απομονώνεται. Δεν κάνει φίλους δεν μπορεί να ερωτευθεί δεν μπορεί να ζήσει. Δεν μπορεί να φωνάξει πως αυτό που ζει δεν της αξίζει, Εστιάστε στον κάθε ήρωα ξεχωριστά γιατί το ξεδίπλωμα της ψυχοσύνθεσης του είναι μοναδικό και δίνει φως σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δύναμης αλλά και της ανθρώπινης αδυναμίας,

Τραγικές φιγούρες όλοι οι ήρωες. Άδικοι θύτες, άδικα θύματα. Έρμαια μιας δύναμης που ωθεί ανέκαθεν τα πιο μεγαλειώδη,συναισθήματα  αλλά και ξυπνά τα πιο θλιβερά ένστικτα της ανθρώπινης ψυχής. Διαβάστε ένα μυθιστόρημα που έχει δυο άκρες, δυο αλήθειες. Φανερά και κρυφά γεγονότα. Αλήθειες που υπάρχουν και αλήθειες που κρύβονται. Αναζητήστε τα πολλά μηνύματα για τις επιπτώσεις και τις συνέπειες μιας συνεχιζόμενης αιματοχυσίας. Οι έντονοι προβληματισμοί μπροστά στον άκρατο παρορμητισμό που βάζει μπροστά τον θυμό απο την λογική. Που βάζει σε δοκιμασία ακόμα και τρίτους που δεν έχουν άμεση σχέση με την βεντέτα. Οι κλειστές κοινωνίες που αναγκάζονται να πάρουν αποφάσεις που και αυτές έχουν τον δικό τους καθοριστικό ρόλο.

Ένα ακόμα μυθιστόρημα του Σπύρου Πετρουλάκη, πλούσιο σε συναισθήματα, γεμάτο με ανατροπές δυνατό σε εξελίξεις, απολαυστικό και ουσιώδες στις ψυχολογικές διακυμάνσεις των ηρώων που άλλες φορές εξυψώνονται και άλλες φορές καταβαραθρώνονται από τις ίδιες τις αποφάσεις τους και τις ίδιες τις πράξεις τους.

Το Βιβλίο κυκλοφορεί απο τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ



Ένα ενδιαφέρον άρθρο που διάβασα για τους συμφιλιωτές στην Κρήτη και τον ΣΑΣΜΟ

Σχόλια

  1. Υπέροχη η κριτική σου ματιά αγαπητή μου Γεωργία. Χαίρομαι που συ άρεσε ο Σασμός, χαίρομαι για τα συναισθήματα που σου έβγαλε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ