Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Σκοτεινή Πλευρά " Κωνσταντίνος Δέδες - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου


Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Συνήθως δεν ξεκινάω τις σκέψεις μου από αυτούσια κείμενα του βιβλίου για το οποίο μιλάω. Όμως αυτό το κομμάτι με τράβηξε τόσο πολύ που με παρακίνησε να το αναφέρω σαν πρόλογο.

Στην αρχή του κόσμου συναντήθηκαν
η ζωή και ο θάνατος
και η ζωή τον ρώτησε
-Γιατί όλοι αγαπούν εμένα και μισούν εσένα;
κι εκείνος της απάντησε.
-Γιατί εσύ είσαι ένα ευχάριστο ψέμα
ενώ εγώ μια οδυνηρή αλήθεια.

Ο Σέργιος γνωρίζει την Ίριδα μία μέρα γεμάτη συμπτωματικές συναντήσεις. Μια μέρα που μοιάζει ατελείωτη σε ένα μαγικό τοπίο μιας παραμυθένιας πόλης.της Μπριζ. Η έντονη έλξη μετατρέπεται σε ένα δυνατό συναίσθημα. Σε μια ερωτική πρόκληση που θα τους ενώσει με έναν ορατό, αλλά και έναν αόρατο δεσμό. Η Επιστροφή τους στην Αθήνα, για ένα κοινό ξεκίνημα στην ζωή τους θα τους φέρει μπροστά σε μια μυστηριώδη, αλλά και επικίνδυνα προκλητική υπόθεση. Μια υπόθεση που θα περιπλέξει την ζωή τους και θα τους φέρει μπροστά σε μια δαιδαλώδη συναισθηματική σύζευξη, αλλά και σε μια νοερή κατάδυση στην πιο σκοτεινή πλευρά του εαυτού τους. Την ορατή και την αόρατη πλευρά τους. Την ορατή και αόρατη πλευρά αυτού του κόσμου που μοιάζει να μην έχει όρια στον χρόνο. Έναν κόσμο που μοιάζει να διανύει ταυτόχρονα ένα λεπτό ή μια στιγμή και ταυτόχρονα μια αιωνιότητα.

"Πιστεύεις στην αιωνιότητα;" Ρώτησε η Ίρις τον Σέργιο.
"Πιστεύω στα όνειρα. Εκεί είναι κρυμμένη η ουσία της αιωνιότητας. " 

Η αποκάλυψη σε μια μυστική κρύπτη ενός μεταλλικού κουτιού, ενός γράμματος και μερικών χειρογράφων θα οδηγήσουν την Ίριδα σε μια έρευνα που θα φέρει σε σύγκρουση πολλές θεωρίες που ξεδιπλώνονται σιγά σιγά. Και ενώνουν ή διχάζουν πολιτισμούς και θρησκείες. Που βάζουν σε σκέψη και αναζήτηση μιας άλλης αλήθειας που υπάρχει σκοτεινή κάτω από τις γνωστές ή κρυφές και ανέγγιχτα επικίνδυνες υπόνοιες μιας άλλης πραγματικότητας. Ένα περίεργο αυτοκινητιστικό ατύχημα χρόνια πριν. Ένα ατύχημα στο τώρα που έχει μεγάλες ομοιότητες. Θεωρίες συνωμοσίας εικασίες και ανατροπές φτιάχνουν το έδαφος για την ακολουθία ενός θρίλερ σκέψεων, αναπάντητων ερωτημάτων και δυνατών διλημμάτων.

Βάζοντας σε παράλληλο πλάνο την οικοδόμηση μιας δυνατής ερωτικής σχέσης. Τις οικογενειακές σχέσεις, την φιλία, αλλά και τον έντονα υπαρκτό πειρασμό, που πάει να χαλάσει τις ισορροπίες.Η υπόνοια μιας καλοστημένης ερωτικής παγίδας. Οι προσωπικές επιλογές κόντρα στα δεδομένα ή στα καλούπια των κοινωνικών και οικογενειακών θέλω. Οι προσωπικές επιλογές που ακολουθούν τον δρόμο της σιωπής και της απομόνωσης με μοναδικό σκοπό την προστασία αγαπημένων προσώπων.

Από την άλλη παράλληλη πλευρά ξεδιπλώνεται μια ιστορία που ακουμπά επάνω στο μυστήριο. Σε φιλοσοφικές έννοιες. Στον αποκρυφισμό. Στην Κόλαση και στον Παράδεισο. Στην απέναντι ανεξερεύνητη πλευρά της ζωής και της ύπαρξης. Στην απέναντι όχθη της ψυχής και του πνεύματος.

Με ευχάριστη και φρέσκια γραφή. Με ωραίες παρομοιώσεις και εύστοχες συγκρίσεις. Οι λέξεις αιωρούνται μαγικά δημιουργώντας ένα σκηνικό μυστηρίου, ερωτισμού, που βαδίζει σε ένα μεταφυσικό και υπερφυσικό υπόβαθρο που σιγά σιγά φωτίζεται αφήνοντας αιχμές αγωνίας για την συνέχεια.

Βασικός στόχος του συγγραφέα να μας δείξει πως τα πάντα έχουν την ορατή και αόρατη πλευρά τους. Την συμβατή στον νου, αυτή που μπορεί να εξηγηθεί με χειροπιαστές αποδείξεις. Αλλά και την ασύμβατη πλευρά που δεν είναι δυνατόν να εξηγηθεί με καθορισμένο και λογικό τρόπο, όχι γιατί δεν υπάρχει αλλά γιατί είναι υπερβατική στην φύση της, στην προσέγγιση της, αλλά και στην κατανόηση της.

Πατώντας στην εκδοχή του ανεξήγητου, ο συγγραφέας μας οδηγεί στα άβατα των γνώσεων. Στις απαραβίαστες και απροσπέλαστες θεωρίες που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν από κανέναν γιατί αποτελούν αξίωμα, που αν παραβιαστεί θα χαθεί η ισορροπία πολλών πραγμάτων. Άραγε σήμερα υπάρχουν απαγορευμένες ζώνες γνώσεων; Γνώσεις που φοβόμαστε να αγγίξουμε; Γνώσεις που αποφεύγουμε να συζητήσουμε;

Θέτοντας ερωτήματα εμφανή, αλλά και ερωτήματα που προκύπτουν μέσα από επιλεγμένα βήματα σκέψης και συλλογισμού, βαδίζουμε σε μια πορεία κατανόησης. Γιατί ο Κωνσταντίνος Δέδες παίζει με τον χρόνο. Τον ακυρώνει και τον μεταμορφώνει. Τον τοποθετεί σε μια άλλη διάσταση, με μια άλλη ξεχωριστή αντίληψη. Παίζει με τις θεωρίες και τις αυτοαναιρεί με επιχειρήματα  αποδεικνύοντας πως οι άνθρωποι αλλάζουν τρόπο κατανόησης και σκεπτικού στο πέρασμα του χρόνο, βασιζόμενοι στις εμπειρίες τους. Αλλά κυρίως στην απελευθέρωση ή στην αγκύλωση της σκέψη τους. Στην ουσία μέσα μας έχουμε σκέψεις συνειδητές, αλλά και επιβαλλόμενες με έναν τρόπο αδιόρατα σκηνοθετημένο και κατευθυνόμενο. Έχουμε αφήσει στα αλήθεια τον εαυτό μας να σκεφτεί ελεύθερα ή απλά σκέφτεται με τον τρόπο που επιβάλει μια σκέψη ή μια θεωρεία που νομίζουμε πως δεν αλλάζει;



Η μυθολογία, η ιστορία, η φιλοσοφία. Η επιστήμη και η Θρησκεία εισέρχεται μέσα στην μυθιστορηματική πλοκή οικεία και μεθοδικά. Δεν φορτώνει τον αναγνώστη με απανωτές πληροφορίες. Αντίθετα, από την γνωριμία μας με τους ήρωες μπαίνουμε σιγά σιγά μέσα στην θολερή ατμόσφαιρα του μυστηρίου και της σκοτεινής πλευράς, της αέναης ψυχής και της φθαρτής ύπαρξης. Με την διαλεκτική μέθοδο, αλλά και με την σταδιακή εμφάνιση των στοιχείων, ανοίγει ο δρόμος μιας διαφορετικής εμβάθυνσης ανάμεσα στην ζωή και στον θάνατο, αλλά και κάπου παραπέρα.

Ο Αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός. Ο Χριστιανισμός και οι περισσότερες θρησκείες, έχουν αναλωθεί σε ένα σχέδιο προετοιμασίας της ζωής με τερματικό σημείο τον θάνατο. Μέσα από την άλωση των ιδεών και το ιδιαίτερο πλησίασμα τους οδεύουμε προς μια διαφορετική και διδακτική προσέγγιση ενός ανεξερεύνητου εσωτερικού και υπερφυσικού κόσμου. Που όμως αν τον δούμε αλλιώς, ίσως να αποκτήσει και το υπερφυσικό γήινες διαστάσεις και κατανοητές απολήξεις.

Μπορεί άραγε μια αλήθεια να γκρεμίσει τα θεμέλια των θρησκειών και να αλλάξει όλα όσα θεωρούμε ως τώρα δεδομένα; Μπορεί ο ορθολογισμός να αλλάξει χρώμα; Να περάσει στην αντίπερα όχθη της λογικής και να γίνει ένα με την ψευδαίσθηση ή μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα;

Τίθενται βασικά ερωτήματα όπως: Ποια είναι η πραγματική βάση των θρησκειών;
Ο Θεός;
Οι τελετουργίες;
Οι κανόνες για υπακοή;

Και δευτερεύοντα και υποδόρια ερωτήματα όπως: Μπορεί κάποιος να διαβεί την σκοτεινή και ανεξερεύνητη πλευρά και να γυρίσει πίσω;

Ο συγγραφέας με μια ιδιόμορφη εσωτερικότητα πλάθει μια ιστορία με κινηματογραφική ταχύτητα που βάζει τους ήρωες σε μια διαδικασία σκέψης και ανασυγκρότησης ηθικής, μέσα από έναν ψυχολογικό πόλεμο που τους ασκεί η δύναμη μιας άλλης αλήθειας. Ο κίνδυνος, ο φόβος, αλλά και το θάρρος και ο κώδικας τιμής της απόδοσης μιας δικαιοσύνης έστω και ετεροχρονισμένης.  

Από την μαγευτικά παραμυθένια Μεσαιωνική πόλη της Μπρίζ, στο Παρίσι και απο εκεί στην Αθήνα. Με τελικό προορισμό τις όχθες του Ποταμού Αχέροντα, το Νεκρομαντείο και τις πύλες του κάτω κόσμου. Εκεί όπου το ανεξήγητο θα περάσει σε ένα άλλο στάδιο διερεύνησης και στοχασμού σε μια συνέχεια που έπεται με σίγουρα πολλές εκπλήξεις.

Ένα βιβλίο που ακροβατεί οριακά στην πραγματικότητα και στο μεταφυσικό στοιχείο που καμουφλάρεται ατμοσφαιρικά πατώντας στο άγνωστο του θανάτου. Στο μεταίχμιο πέρασμα. Στην σκοτεινή πλευρά αυτή που προσπαθούν να ανιχνεύσουν από πάντα οι λαοί και οι θρησκείες. Ένα μείγμα μυστηρίου  και περιπέτειας που αγγίζει μεθοδικά και απλά φιλοσοφικές έννοιες,  αποκρυφισμό, Ελληνική μυθολογία, δοξασίες. Διαπερνάει τις απαγορευμένες γνώσεις και τις απροσπέλαστες θεωρίες. Και αρκετές φορές λογοκρίνει σταδιακά τα απαραβίαστα αξιώματα που δεν πρέπει επ΄ουδενί να αμφισβητηθούν. Μέχρι να τα καταρρίψει εντελώς στην συνέχεια που περιμένουμε με μεγάλη αγωνία.

Ένα βιβλίο που με κέντρισε με την δύναμη της σκέψης του, την ιδιαιτερότητα του θέματος του, αλλά και για την τόλμη και την ελευθερία να αγγίζει αλήθειες που είναι ακόμα και σήμερα δύσκολο να ειπωθούν ακόμα και σε μας που ο πολιτισμός μας και τα κείμενα των προγόνων μας, μας έχουν δείξει έναν άλλον δρόμο και μια άλλη αλήθεια από αυτόν που μας επιβάλουν τα συστήματα των θρησκειών που διαβάζονται με παρωπίδες.

Το Βιβλίο Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Οσελότος. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Δυο αντίπαλοι κόσμοι...
Μια σταυροφορία με πολλά θύματα αθώα και μη... Το πουλόβερ της παγκόσμιας πανθρησκείας που είχε αρχίσει να υφαίνεται... και εξακολουθεί ακόμη.
Ποια είναι η πραγματική βάση των θρησκειών; Ο Θεός; Οι τελετουργίες; Οι κανόνες για υπακοή;
Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα μέσα από τον καταιγιστικό ρυθμό το βιβλίο εξερευνά τον ρόλο του θανάτου και το πέρασμα στη Σκοτεινή Πλευρά. Την πλευρά όπου δεν επέστρεψε κανείς.
Ή μήπως όχι; (Από τη παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ