Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Γεράκια στο κλουβί " Κωνσταντίνα Μόσχου - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 


Είμαι ένα από εκείνα τα παιδιά που μεγάλωσε είτε με ταινίες, είτε βιβλία περιπέτειας. Με πειρατικά πλοία, με κουρσάρους και πειρατές. Μέσα σε θάλασσες ήρεμες ή αφηνιασμένες με ανθρώπους καλοπροαίρετους και κακοπροαίρετους. Με κατάδικους. Με σκλάβους. Με αφεντικά με μισθοφόρους. Με ηθικούς και ανήθικους. Ιδεολόγους, αλλά και αργυρώνητους. Με ευυπόληπτους και ανυπόληπτους.  Με έξυπνους δειλούς ή θρασύδειλους ήρωες που στο ανακάτεμα της περιπέτειας αναδεικνύεται το καλό και το κακό. Το σωστό και το λάθος. Είχα χρόνια να θυμηθώ εκείνες τις εποχές που με συνάρπαζαν τέτοιες ιστορίες, γιατί πολύ απλά δεν υπήρξε κάτι αντίστοιχο στο πέρασμα του καιρού. Και ειδικά στον χώρο της Ελληνικής Λογοτεχνίας.  Ήρθε όμως το βιβλίο της Κωνσταντίνας Μόσχου " Γεράκια στο κλουβί " να μου θυμίσει εκείνες τις εποχές που η περιπέτεια είχε το χρώμα μιας άλλης εποχής και μιας εντελώς άλλης αξιακής ισορροπίας. Βασισμένη η ιστορία της σε ένα αληθινό γεγονός ξετυλίγεται μέσα σε ένα ανεπανάληπτο σκηνικό περιπέτειας, δράσης και δοκιμασίας κάθε ίχνους της ανθρώπινης ψυχής και της ανθρώπινης αντοχής.

Το βιβλίο αυτό το χαρακτηρίζω από την αρχή ως το τέλος του μια κατηγορία από μόνο του. Γιατί η συγγραφέας έχει καταφέρει να συνταιριάσει εκπληκτικά μια εντελώς πρωτότυπη ιστορία επάνω σε ένα ιστιοφόρο που στο ταξίδι του καλείται να χωρέσει εντελώς ετερόκλιτους ανθρώπους. Επικίνδυνους και ακίνδυνους φαινομενικά επιβάτες σε ένα μπάρκο που σε κάθε βήμα επιφυλάσσει αμφίδρομες ανατροπές. Εκπλήξεις που αλλάζουν τα δεδομένα που σχηματίζει ο αναγνώστης από την αρχή και στην πορεία της ιστορίας.

Αρχές του 19ου αιώνα το Βρετανικό ιστιοφόρο Νόρφοκ ταξιδεύει προς την Αυστραλία έχοντας στα αμπάρια του κατάδικους που οδεύουν προς τον τόπο της εξορίας τους και της τιμωρίας τους. Μαζί τους και η μοναδική γυναίκα κατάδικος η Καρμέλα Μπουχάγιαρ η οποία θα γίνει και ο καταλύτης που θα σπάσει και θα ενώσει όλες τις πτυχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Που θα ισορροπήσει, αλλά και θα ντεραπάρει τις εξελίξεις και το κάθε συναίσθημα κρυφό ή φανερό. Και από την μία πλευρά ο Καπετάνιος Αλεξάντερ Γκρέιγκ. Ο αδέκαστος, τίμιος, ιδεολόγος που τιμά την ανθρώπινη ύπαρξη και δεν την ζυγιάζει βάσει της ενοχής ή των εγκλημάτων του κάθε κατάδικου που κουβαλάνε τα αμπάρια του πλοίου του. Και από την άλλη ο καταδικασμένος για πειρατεία Τουμανόλι, ένας άντρας που έχει στο πετσί του την θάλασσα και στο αίμα του την ελευθερία. Ριψοκίνδυνος και γνώστης του κρυφού πολέμου ειδικά του πολέμου που στήνεται στο μυαλό και στην ψυχολογία. Θα στήσει ένα παιχνίδι εκμεταλλευόμενος συγκυρίες, αλλά και κενά που μπορεί να δημιουργήσει μόνο η ανάγκη για επιβίωση. Η πλεονεξία, αλλά και κάποια ανομολόγητα μυστικά. Γιατί μέσα στο πλοίο που οδεύει προς τις ακτές της Αυστραλίας υπάρχουν και κάποιοι άλλοι επιβάτες που κουβαλούν το δικό τους άγνωστο παρελθόν. Τα δικά τους μυστικά και λάθη, Τις ενοχές, αλλά και τον επικίνδυνο και σκοτεινό εαυτό τους. 

Ένας άνθρωπος που θα βρεθεί στην θάλασσα, θα αλλάξει τις ισορροπίες στα πάντα. Και θα δώσει το έναυσμα για ένα κυνήγι ενόχων, για αναταραχή και αλλαγή σχεδίων και αναμέτρηση με προκλήσεις που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί. Ο Χρόνος και ο χώρος θα συρρικνωθεί, αλλά ταυτόχρονα θα φαντάζει απεριόριστος.  Ενώ κυλούν οι σελίδες ο χρόνος μοιάζει στάσιμος ενώ στην ουσία τρέχει. Ενώ ο χώρος είναι συγκεκριμένος το κατάστρωμα ή τα αμπάρια και οι καμπίνες του πλοίου, οι περιγραφές και οι εναλλαγές των χώρων είναι τόσο γρήγορες που εκτός από το ότι σπρώχνουν τις εξελίξεις, μεγεθύνουν και τον χώρο δράσης των ηρώων.  Ενώ τα γεννόμενα συναισθήματα από τον φόβο, την ένταση και την αδρεναλίνη θα αναμετρηθούν με τον έρωτα, τον κίνδυνο, την διαφυγή. την προδοσία, την ανάγκη για συμμαχίες.

Υπέροχη ιστορία καταιγιστική πλοκή, περιπέτεια που κόβει την ανάσα και χαρακτήρες ανατρεπτικοί που με την διεισδυτική ματιά της συγγραφέως φέρνουν τούμπα κάθε συναίσθημα και κάθε εξέλιξη. Ωραίοι διάλογοι, ωραίο ξετύλιγμα του βάθους του κάθε χαρακτήρα. Αλλά και τρομερή αποτύπωση των αντιθέσεων ανάμεσα στο κάθε τι από τις εικόνες μέχρι τις ταξικές διάφορες. Αλλά και την διττή επιβολή της εξουσίας. Την διφορούμενη επιβολή της τιμωρίας. Και την προσέγγιση της πραγματικής αλήθειας αυτής που  μπαίνει σαν στίγμα της καταγωγής ή των εμφανών στοιχείων και αυτής που κρύβεται κάτω από τα πραγματικά κίνητρα και τις αναγκαίες και ακραίες περιστάσεις. Ένα σύμπλεγμα διαφορετικών χαρακτήρων που συμμαχούν η κοντράρονται με κοινό γνώμονα την επιβίωση την επιβολή και την αναγνώριση της πραγματικής και αληθινής κρυφής ψυχής τους. Οι περιγραφές έξυπνες και λιτές, αλλά γεμάτες παράλληλα με μια ουσιώδη γλαφυρότητα.

Το καταπληκτικό στοιχείο του βιβλίου είναι το εξαιρετικό μείγμα των ανθρώπων, των όσων κουβαλάνε και των όσων είναι σε θέσει να γεννήσει η ανάγκη τους να σταθούν όρθιοι απέναντι στην πρόκληση της ζωής, της επιβίωσης και της διαφύλαξης είτε των μυστικών τους, είτε των όσων θεωρούν αδιαπραγμάτευτα ιδανικά. Είτε αυτό που αποτελεί την ουσία της φύσης τους, για ροπή προς το έγκλημα ή το ξεπούλημα της κάθε ηθικής αξίας. Από το πλήρωμα του πλοίου, μέχρι τους απλούς στρατιώτες που έχουν επωμιστεί την φύλαξη των καταδίκων. Από τους απλούς ταξιδιώτες που συμμετέχουν σε αυτό το επικίνδυνο ταξίδι μαθαίνουμε στάλα στάλα το πως βιώνει ο κάθε άνθρωπος την κόντρα του με τα ίδια τα όρια της ζωής του. Το πως δοκιμάζεται η ψυχολογία του και το πως αντιδρά σε καταστάσεις ακραίες που δοκιμάζουν οριακά κάθε συναίσθημα.

Όλοι τους βαθιά ριγμένοι μέσα σε μια χοάνη σκοτεινών υπάρξεων που ο καθένας επιθυμεί τον θάνατο του άλλου για να επιβιώσει ο ίδιος. Άνθρωποι που προς χάριν λίγης ελευθερίας χώρου και σκέψης πατάνε επάνω στις ελευθερίες των άλλων. Αντάλλαγμα για την ελευθερία η προδοσία. Πιθανό αντίτιμο ο θάνατος. Ο εξευτελισμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και ο ευτελισμός κάθε ελεύθερου συναισθήματος. Που όμως έχει όρια τιμής εκεί όπου κανείς δεν το περιμένει. Γιατί η εντιμότητα μπορεί να εμφανιστεί ακόμα και στους φαινομενικά επικίνδυνους ανθρώπους και αντίστοιχα να εξαφανιστεί στους κατά συνθήκη τίμιους που είτε δεν είναι είτε η δοκιμασία των αντοχών τους τους αναγκάζει να παραδοθούν στην ανάγκη της επιβίωσης.



Αν βαρεθήκατε τις κοινότυπες ιστορίες και θέλετε να ζήσετε μια περιπέτεια γεμάτη διδαχή, αλλά και απρόσμενη εξέλιξη έχετε βρεθεί μπροστά στο βίβλο που ψάχνετε. Για μένα ένα από τα καλύτερα φετινά βιβλία και ένα απο τα πιο πρωτότυπα των τελευταίων χρόνων στην Ελληνική Λογοτεχνία. Ψάξτε στις τελευταίες σελίδες και την αληθινή ιστορία που βασίστηκε το βιβλίο.

Το Βιβλίο Κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ BELL


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ