Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου "Οι τρεις τους" Άννη Παπαθεοδώρου - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου


Την Άννη Παπαθεοδώρου την γνώρισα μέσα από την εκπληκτική Τριλογία της Ευτοπία. Τρία βιβλία που τα λάτρεψα για την διορατικότητα τους και τον τρόπο με τον οποίον πέρασε η συγγραφέας τα μηνύματα της, τις αξίες και τις προσδοκίες της. Αλλά και τα σημεία των καιρών. Τα ορατά και τα αόρατα συμβάντα που μας ενώνουν σε μια κοινωνία που έχει φυλακιστεί. Το στοίχημα για την συγγραφέα, αλλά ομολογώ και για μένα ήταν να δω το επόμενο βήμα της. Και μάλιστα σε ένα άλλο εντελώς διαφορετικό είδος. Από την δυστοπία και σε κάτι μελλοντικό στο Κοινωνικό μυθιστόρημα που όμως έχει μια διακλάδωση πλοκής εντελώς απροσδόκητη και εντελώς ξεχωριστή που προκαλεί έκπληξη. Έντονη συναισθηματική φόρτιση και εντελώς διαφορετική κατάληξη από αυτή που περιμένει ο κάθε αναγνώστης. Το στοίχημα λοιπόν όχι μόνο πέτυχε σε αυτό που είχε ποντάρει, αλλά κατάφερε να πολλαπλασιάσει τον ενθουσιασμό, την συγκίνηση, την πληρότητα και την μεστότητα μέσα από έναν δρόμο που μοιάζει τόσο κοινός και τόσο διαφορετικός. Τόσο επιφανειακός αλλά και τόσο βαθύς. Τόσο απλός και τόσο περίπλοκος. Τόσο εμφανής και τόσο καμουφλαρισμένος. Τόσο αληθινός και τόσο μεταμφιεσμένος. Γιατί οι ήρωες μέσα από τα βιώματα τους. Τα κρυφά και τα αληθινά τους. Τις προσποιητές ή τις ατόφιες αντιδράσεις τους μας δείχνουν τον κόσμο τους που σιγά σιγά είτε αλλάζει, είτε μεταμορφώνεται, είτε απλά φανερώνεται αληθινός μέσα από τα βιώματα τους, αλλά και τις αποφάσεις τους. Το παρελθόν και το παρόν τριών γυναικών που θα τους ενώσει το ενάμιση θρανίο του σχολείου. Η φιλία, τα διαφορετικά όνειρα και η διαφορετική προσέγγιση της ζωής. θα αποτελέσουν για μας τους αναγνώστες έναν καταπληκτικό οδηγό ζωής μέσα από τα λάθη και τα σωστά των προσωπικών επιλογών και των φαινομενικών λαθών που αποτελούν όμως το είναι της κάθε μίας από τις τρείς γυναίκες. 

Ένα μυθιστόρημα που σκαλίζει διαρκώς τις ψυχές των ηρώων, τσιγκλώντας προκλητικά τις αντοχές τους και τα όρια τους. Παραλλάσσοντας τα όνειρα τους και τις προτεραιότητες τους. Αλλά φέρνοντας ουσιαστικά τους πάντες μπροστά στο απόσταγμα της ίδιας της ζωής. Την εξοικείωση του εαυτού μας στο βάθος του χρόνου με αυτό που θέλαμε να είμαστε και αυτό που τελικά γίναμε. Ο πρώιμος εαυτός μας με τον εαυτό μας όταν θα γίνει ένα με τα λάθη και τις επιλογές του. Το συγκέρασμα της νιότης και της ωριμότητας σε μια απρόσμενη οικειότητα με τα πάντα.   

Η Βιβή, η Εύη και Λία θα κάνουν μια εκδρομή - αναδρομή για να θυμηθούν τα παλιά. Να επανέλθουν στο παρελθόν. Να το ξαναζήσουν, να το ξορκίσουν, να το ξεπεράσουν και ίσως επανενωθούν ή να χωρίσουν για πάντα.

Χαρούμενες και μελαγχολικές. Συγκαταβατικές και ορμητικές. Ήπιες και εριστικές. Ζωντανές και πεθαμένες ταυτόχρονα. Όλα ταυτόχρονα και μαζί. Όλα συγχρόνως και ξεχωριστά. Όλες οι αντιθέσεις μονιασμένες και σε σύνθεση άλλοτε αρμονική και άλλοτε σε κόντρα. Τρεις γυναίκες. Τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις απέναντι στην ζωή. Τρεις γυναίκες που αναγιγνώσκουν διαφορετικά τα θέλω της ζωής τους, που όμως μόνο μαζί μπορούν να συμπληρώσουν τα κενά του εαυτού τους και να δώσουν χρώμα και αξία στην κάθε κίνηση τους. Αλλά και στις κινήσεις των διπλανών τους.

Νοσταλγικό και τρυφερό. Μεστό και σκληρό σαν τις αλήθειες που κρύβουν μέσα στην καρδιά τους οι τρεις γυναίκες που ενηλικιώνονται μέσα από την φιλία, τον έρωτα, τις ιδέες. Τις διαφορετικές αντιλήψεις και τα διαφορετικά οικογενειακά βιώματα. Σε μια εποχή που περνά αφήνοντας πίσω της πράγματα που αλλάζουν και πράγματα που έχουν μείνει αναλλοίωτα στον χρόνο. Εξαιρετική η ατμόσφαιρα καταγραφής των κοινωνικοπολιτικών αλλαγών και πως αυτές επηρεάζουν τον κάθε ήρωα στην προσαρμογή του, αλλά και στην αποδοχή της πραγματικότητας απέναντι στο ιδεολογικό του όνειρο, που είτε διαβρώνεται, είτε χάνεται, είτε αναδρομολογείται. Για αλλού κινήσαμε για αλλού και αλλού η ζωή μας πάει. Πόσο έντονα θυμήθηκα το τραγούδι του αξέχαστου Αντώνη Καλογιάννη σε στοίχους του Ερρίκου Θαλασσινού. Άραγε είμαστε θύματα της προσωπικότητας μας ή των επιλογών μας; Καθορίζουμε εμείς την τύχη μας ή το απρόσμενο του χρόνου και της μοίρας ή μήπως το θυμικό των ανθρώπων που έχουμε γύρω μας;


Η αντανάκλαση της κάθε μιας προσωπικότητας γίνεται εκπληκτικά με μικρές πινελιές ανάμεσα στις εναλλαγές της αφήγησης, που συμπληρώνονται εξολοκλήρου μόνο στην τελική φάση της ιστορίας. Στην οποία φάση φανερώνονται όλες οι μυστικές σκέψεις. Οι μυστικές προσδοκίες. Η αλλαγή στην σκέψη που φέρνει η ωριμότητα ή η βίαιη εξέλιξη κάποιων πραγμάτων θετική η αρνητική δεν έχει σημασία. 

Εκτός από την φιλία σημαντικό ρόλο στο βιβλίο παίζει ο έρωτας. Στην ουσία αυτός είναι που κινεί τα νήματα. Ο πρώτος έρωτας, ο νεανικός έρωτας. Αυτός που δίνει ζωή και υπόσταση. Αυτός που μπορεί να είναι ενθουσιώδης και πρόσκαιρος ή αυτός που μπορεί να είναι παντοτινός. Αυτός που μπορεί να σε εμπνεύσει ή να σε καταρρακώσει. Να σε ξυπνήσει ή να σε τραυματίσει για πάντα. Το μόνο σίγουρο είναι πως μέσα από τον έρωτα βλέπουμε τον εαυτό μας αλλιώς. Η προσέγγιση του και ο τρόπος που μας αγγίζει αντανακλά μια εντελώς άλλη αλήθεια από αυτή που είχαμε δεδομένη. Ο έρωτας είναι πάντα ίδιος ή διαμορφώνεται και τροποποιείται από τους δυο πόλους του στο πέρασμα του χρόνου και στην απρόσμενη τροπή του; Αλλάζουμε εμείς ή αλλάζουν οι άλλοι; Υπάρχει μια μόνο εκδοχή ή πολλές εκδοχές και πολλές παραλλαγές στις σχέσεις έρωτα. αγάπης και συμβίωσης των ανθρώπων; Πως να αλλάξεις αυτό που τα προηγούμενα χρόνια υπήρξες; Πως να απομυθοποιήσεις κάτι που στο μυαλό σου έμοιαζε σαν κάτι θεϊκό; Πως γίνεται ο έρωτας παράλληλα να απογυμνώνεται και ταυτόχρονα να φωτίζει τα δυο άκρα του με εντελώς άλλες ιδιότητες άγνωστες και άγνωρες ακόμα και από αυτά τα δυο αντικείμενα του πόθου; Υπάρχει τρόπος και μάλιστα επεξηγηματικός. Είναι ο τρόπος που βλέπουμε τις σχέσεις μας στο τώρα και στο αύριο. Ο τρόπος που βλέπει ο καθένας από την πλευρά του την σχέση να εξελίσσεται εγωιστικά με σε έναν μονόφθαλμο μονόδρομο. Πόσο καταπληκτικά οι τρεις φίλες εν γνώση και εν αγνοία τους θα αλλάξουν αυτόν τον μονόδρομο της φιλίας και του έρωτα;  


Με την εξαιρετική χρήση των λέξεων, αλλά και τον τρόπο που διεισδύει στις ψυχές των ηρώων της καταφέρνει η συγγραφέας να βγάλει από μέσα τους την ουσία τους. Με την πολυποίκιλη διαρρύθμιση της πλοκής της να δώσει βάθος και αιτιολογία για την κάθε πράξη και σκέψη τους που αλλιώς φαίνεται στην επιφάνεια και αλλιώς στο μικροσκόπιο της αλήθειας. Αφήνει χώρο στους πρωταγωνιστές της ιστορίας της. Να αναπτύξουν τον χαρακτήρα τους και να δώσουν λύση στα προβλήματα τους σαν μονάδες, αλλά και σαν παραλλαγές συνεργασίας που προκύπτουν ανάλογα με την περίσταση. Όπως τότε στα σχολικά τους χρόνια .τότε που εναλλάξ οι τρεις κοπέλες μοιράζονταν το ενάμιση θρανίο. Όπως τώρα που η ζωή τους φέρνει απέναντι στο πραγματικό πρόσωπο της, που ξεφεύγει εντελώς από το ονειροπόλο ξεκίνημα τους. Όπως πάντα και παντού θα κρατηθεί ζωντανός πέρα από κάθε δυσκολία και συνθήκη ο ισχυρός δεσμός της φιλίας τους που θα δοκιμαστεί, αλλά θα αντέξει στον χρόνο.

Ατίθασα όνειρα, διαψεύσεις και συμβιβασμοί. Υποχωρήσεις και αναθεωρήσεις. Αυταπάτες που όμως δίνουν ουσιώδη προορισμό πέρα από το τότε και το τώρα. Με τελική στάση το πάντα. Ένα ταξίδι από τον παράδεισο της επιτυχίας, στην κόλαση της αποτυχίας. Αλλά και στην Ανάσταση της αυτοπραγμάτωσης και της ωριμότητας. Της προσαρμογής και της αποδοχής. Μυστικά λάθη και ψέματα. Αποκλεισμοί και Απογοητεύσεις. Καταποντισμός ιδεών και αντιλήψεων. Ένα βιβλίο που καταφέρνει και ακροβατεί ανάμεσα στην χαρά και την θλίψη. Χωρίς να γίνεται ούτε χαρούμενο ούτε θλιβερό. Καταφέρνει με έναν τρόπο μαγικό να δημιουργήσει μια χαρμολύπη νεανικού ενθουσιασμού και ενήλικης ωριμότητας με ενδιάμεσα στάδια βίαιης αποκαθήλωσης ή και αποκατάστασης ιδεών και ανθρώπων, αλλά και σταδιακής συνθηκολόγησης με το αναπόφευκτο της ζωής, αλλά και της εξοικείωσης με τον εαυτό μας, που δημιουργήσαμε εμείς και οι άλλοι.

Βαθιά ανθρώπινο. Κοινωνικά και πολιτικά εύστοχο. Παρουσιάζει, ταυτίζει. αλλά και παραλληλίζει την εποχή των μεγάλων αλλαγών και των μεγάλων και πολλών αντιθέσεων, με την ιδιοσυγκρασία των ανθρώπων που μας περιγράφει. Για να αποδείξει περίτρανα πως οι άνθρωποι είμαστε η εποχή που έχουμε ζήσει. Τα πράγματα που έχουμε βιώσει. Αλλά παράλληλα είμαστε η δικιά μας προσωπική υπογραφή που αποτελεί την ταυτότητα του εαυτού μας σε σχέση με αυτά που βιώνουμε στον χώρο και  στον χρόνο που έχουμε ζήσει. Και στην αλληλεπίδραση μας με τους άλλους. Αλλά και στις εμπειρίες μας και στις λελογισμένες ή παράλογες επιλογές μας. Τις αποφάσεις μας ύστερα από βαθιά σκέψη ή από παρορμητικό ενθουσιασμό ή εγωισμό.


Ένα κοινωνικό μυθιστόρημα φιλίας και απίστευτης αλήθειας συναισθημάτων που αλλάζουν με το πέρασμα των χρόνων αλλά και το φιλτράρισμα της ωριμότητας μέσα από τα ίδια τα λάθη, τα ψέματα τα μυστικά. Τα μοιραία και τα τυχαία. Τα συνειδητά και τα εγωιστικά. Την αλαζονεία της νιότης που μετουσιώνεται σε απόσταγμα γνώσης λυτρωτικής συγχώρεσης και καταστάλαγμα αποδοχής με τον ίδιο τον εαυτό μας και το αμφίρροπο του πάθους του έρωτα και της αγάπης. Της επανάστασης και του συμβιβασμού. Όλα σε μια φάση ενηλικίωσης και επαναπροσδιορισμού. Απομυθοποίησης και αποκαθήλωσης αλλά ταυτόχρονα αναγνώρισης πως η ζωή μας όλη δεν είναι μια ζωή με τακτοποιημένα όνειρα αλλά μια ζωή που πρέπει να τσαλακωθεί και να στραπατσαριστεί για να αποδείξει την δύναμη και την ψυχή μέσα μας να αναγνωρίσουμε λάθη και να νιώσουμε εντός μας το λυτρωτικό της συγνώμης αλλά και της εμπειρίας της κατά μέτωπο σύγκρουσης με την ίδια την αναπάντεχη ροή της ζωής. 

Ένα από τα καλύτερα φετινά μου βιβλία και ένα από τα πιο μεστά Κοινωνικά μυθιστορήματα της Χρονιάς για όσους το επιλέξουν πιστεύω. 

Το Βιβλίο Κυκλοφορεί από την Άνεμος Εκδοτική





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και...

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α...

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ...