Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

H Μήτρα του Κακού (Avarchael) Margaret Dalkour Μια ιδιαίτερη εμβάθυνση στο Βιβλίο



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

   Ήταν για μένα ένα από τα καλύτερα Βιβλία που διάβασα το 2016 και τώρα που το ξαναδιάβασα θεωρώ πως δεν είχα κάνει λάθος στην κρίση μου. Δεν θα μείνω στην ανάλυση μου στην υπόθεση του Βιβλίου γιατί αυτή είναι ιδιαίτερη και αλλάζει διαρκώς μορφή και προσωπείο. Θα μείνω σε σημεία του βιβλίου που με εντυπωσίασαν και θα μιλήσω για κάποια από τα πολλά μηνύματα που παιρνάει μέσα απο τις σελίδες του.

      Έχετε αναρωτηθεί ποτέ το πως επιλέγουμε τις πράξεις μας, πριν τις βάλουμε σε εφαρμογή; Όλοι μας γνωρίζουμε εκ των προτέρων το πρόσημο των πράξεων αυτών ή τουλάχιστον έχουμε μια αίσθηση για την ποιότητα των προθέσεων μας. Ξέρουμε δηλαδή αν αυτό που πάμε να κάνουμε είναι καταρχήν Καλό ή Κακό. Αυτό που δεν ξέρουμε όμως είναι το μέγεθος του αποτελέσματος της πράξης μας στο δικό μας μέλλον και τις επιπτώσεις της στις ζωές των άλλων ανθρώπων. Γιατί η κάθε πράξη σημαντική ή ασήμαντη έχει την απήχηση της και την επιρροή της στον διασυμπαντικό ενεργειακό ιστό. Γίνεται ουσιαστικά ο μοχλός να έρθουν σε επαφή άνθρωποι και γεγονότα. Και να αλλάξει η ζωή τους με τρόπο αναπάντεχο. Έστω και αν αυτό δεν το καταλαβαίνουμε αμέσως.
   Με έναν ιδιαίτερα ευφάνταστο τρόπο που μοιάζει με σκόρπια κομμάτια ενός αχαρτογράφητου παζλ. Με μια μοναδική μέθοδο που μπλέκει την φαντασία, την επιστημονική αλήθεια, και την μυθοπλασία. Η συγγραφέας μας παρουσιάζει ένα θαυμαστό και ανεξάντλητο θησαυρό πιθανοτήτων που περιβάλει τους πάντες, ενώνοντας αναπόφευκτα τις ζωές μας με μια αδιάρρηκτη αλυσίδα. Και λέω ζωές μας γιατί οι ήρωες του βιβλίου είναι αντίγραφα δικά μας. Είναι η αντανάκλαση του εαυτού μας και των προσδοκιών μας.
   Τα πρόσωπα, τα γεγονότα, τα αντικείμενα, τα νούμερα, οι ημερομηνίες, τα επαγγέλματα δεν είναι καθόλου τυχαία. Είναι επιλεγμένα και στοχευμένα να συμβολίζουν πράγματα της πολύπλευρης προσωπικότητας μας, και της εξέλιξης της μέσα στο σύμπαν. Είναι κομμάτια της Δημιουργίας, της Παραγωγικότητας και της Γονιμότητας. Έξι άτομα επιλέγονται. Έξι διαφορετικοί άνθρωποι που θα ήταν απόλυτα ευτυχισμένοι εάν δεν τους έλειπε ένα και μοναδικό αγαθό. Για τον καθένα είναι διαφορετικό αυτό το αγαθό. Όταν τους δοθεί η ευκαιρία να το αποκτήσουν με ένα φαινομενικά εξευτελιστικό αντίτιμο θα ανοίξουν οι Ασκοί του Αιόλου. Θα πάρουν αυτό που θα ζητήσουν, αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να ξοφλήσουν το τίμημα της πράξης τους. Γιατί στην ζωή τίποτα δεν δίνεται χωρίς αντίκρυσμα. Η ακόρεστη απληστία και τα όσα θα φέρει η επιλογή τους να την ακολουθήσουν θα ξεσκεπάσει την αλήθεια της πραγματικής ευτυχίας. Τότε μέσα απο τον καθρέπτη που τους ξεγέλασε θα δουν την πραγματική διάσταση της αναζήτησης της υπερβολής. Μέσα απο αυτή την διαδικασία της επίγνωσης της πράξης των έξι αντρών κλονίζεται ο αμετακίνητος υλισμός και φυτεύεται εντέχνως μέσα τους και μέσα μας η αμφιβολία. Οι πειρασμοί είναι πολλοί μήπως όμως πρέπει να δούμε κάτω απο άλλο πρίσμα αυτά που νομίζουμε πως θα μας κάνουν ευτυχισμένους και να ψάξουμε την ευτυχία σε αυτά που ήδη έχουμε στην ζωή μας;
   Τα σημεία δίνονται σιγά σιγά σε μορφή καταιγιστικής δράσης. Άλλοτε νομίζεις πως διαβάζεις ένα βιβλίο Αστυνομικής περιπέτειας, άλλοτε φιλοσοφικού περιεχομένου. Άλλοτε νομίζεις πως το κείμενο αποκτά θρησκευτική χροιά. Άλλοτε αλλάζει και αποκτά επιστημονικό χαρακτήρα για να τονίσει και να αποδείξει την ύπαρξη των όσων φαντάζουν παράλογα και περίεργα. Όλα όμως σφιχτοδεμένα και χωρίς να χάνεται ο ειρμός και η συνοχή. Άλλοτε μετατρέπεται σε ένα παραμύθι για να μείνει η ουσία του μέσα μας αναλλοίωτη στον χρόνο. Γιατί οι αλήθειες είναι τρωτές στον χρόνο και πεθαίνουν με το πέρασμα του. Τα παραμύθια όμως μένουν αλώβητα στο διάβα του. Αν θέλεις μια αλήθεια να μην ξεχαστεί ο καλύτερος τρόπος είναι να την μεταφέρεις μέσα απο ένα παραμύθι. Οι σκληρές αλήθειες μπορούν να ακουστούν χωρίς να απορριφθούν μόνο αν διαδοθούν σε μορφή μυθοπλασίας. Τα παραμύθια τελικά ανοίγουν και μια πιο εύκολη πρόσβαση στον ψυχισμό του ανθρώπου και βγάζουν απο μέσα του αυτά που δεν ήξερε καν οτι έκρυβε μέσα του.


   Η εξιστόρηση αλλάζει ροή και παρουσιάζει τα γεγονότα σφαιρικά, κρατώντας απόσταση απέναντι στην θρησκεία και την υποκειμενικότητα της. Βλέπει τα γεγονότα αμερόληπτα και τα παρουσιάζει αφιλτράριστα. Οι συμβολισμοί και τα μηνύματα περνάνε από μπροστά μας με ταχύτητα και διδαχή. Το φαινομενικό πταίσμα των έξι αντρών έχει αντίχτυπο στους απόγονους τους. Αυτό που λέμε Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα. Γιατί μέσα στις μικρές και ασήμαντες επιλογές που έρχονται αβίαστα για να καλύψουν εύκολα τα θέλω μας βρίσκεται η αρχή του κακού και η αφετηρία της διαιώνισης του. Γιατί να είναι τόσο δύσκολο να αναγνωρίσουμε την αληθινή ευτυχία που μπορεί να έχουμε και να ψάχνουμε διαρκώς τα περισσότερα; Η έλλειψη της εμπιστοσύνης στις δυνάμεις μας και η έλλειψη της αυτάρκειας. Η απληστία και η ματαιοδοξία, η ανυπομονησία για κάτι που μπορεί να μην γίνει σήμερα αλλά μπορεί να γίνει αύριο. Τα θέλω που είναι επίτηδες περιορισμένα πίσω απο τα όρια του μπορώ, και αυτή η λεπτή διαφορά ακυρώνει την κάθε μας προσπάθεια και δυναμώνει την αίσθηση της ανικανότητας στις πράξεις μας. Και έτσι λοιπόν οι έξι άντρες δεν πίστεψαν στο δικό τους μπορώ αλλά στο μπορώ μιας άλλη δύναμης σκοτεινής και αδιευκρίνιστης και της παραχώρησαν τον έλεγχο της δικιάς τους υπόστασης.
   Η αλήθεια φανερώνεται σιγά σίγα στα μάτια τους, ξυπνώντας την συνείδηση των ηρώων και την ανάγκη τους για συγχώρεση και εξιλέωση. Και εδώ φαίνεται καθαρά ο ρόλος της ελευθερίας της Ανθρώπινης επιλογής και ο ρόλος της ανάληψης της ευθύνης. Θα φοβηθούν και δεν θα αποδεκτούν άμεσα κάποια γεγονότα. Όταν όμως αυτά συσσωρευτούν η ίδια τους η συνείδηση θα τους ξυπνήσει. Γιατί ποιος μπορεί να μένει αμέτοχος μπροστά στο στόχαστρο της ίδιας του της συνείδησης; Ο μεγαλύτερος κριτής μας είναι ο ίδιος ο εαυτός μας. Στους άλλους μπορούμε να πούμε εύκολα ψέματα στον εαυτό μας ποτέ.
 

Δημιουργεί διαρκώς ερωτήματα και αμφιβολίες. Ρήγματα που διασπούν την ανθρώπινη λογική και την φέρνουν αντιμέτωπη με τους πιο αρχέγονους φόβους. Η επίγνωση του σφάλματος δίνει στο μυαλό ξανά την οξύτητα του. Η αντίληψη της τροπής που έχουν πάρει τα γεγονότα στρέφει τους ήρωες να πάρουν τις σωστές αποφάσεις και να προχωρήσουν μαζί στην εξιλέωση τους που θα γίνει μόνο αν μαζί μπορέσουν να πολεμήσουν το κακό που οι ίδιοι έσπειραν. Η περίεργη συμμαχία τους θα ξυπνήσει την δύναμη της ελπίδας και της πίστης. Η δύναμη της αισιοδοξίας και του γέλιου θα ξορκίσει τον φόβο. Το μοίρασμα της ευθύνης θα ενδυναμώσει την ψυχή και θα δώσει απόθεμα στην αντοχή. Θα ξεβράσει την κρυμμένη δύναμη του ανθρώπου απέναντι στο κακό. Γιατί και το κακό όσο ισχυρό και αν είναι υπάρχει ένα υλικό που αποδυναμώνει την δύναμη του. Η κοσμική δύναμη της Αγάπης ακυρώνει κάθε επίδοξο σχέδιο του Κακού, ειδικά όταν αυτή η αγάπη προέρχεται απο πολλούς ανθρώπους.
   Θα πρέπει να θυσιάσουν προσωπικά όνειρα και οικονομικά οφέλη. Θα πρέπει αν χρειαστεί να θυσιάσουν και την ίδια τους την ζωή. Πέρα απο αυτό όμως πρέπει να βάλουν κάτω τα γεγονότα και να διαβάσουν τα σημάδια. Σημάδια που δεν καταλαβαίνουν αρχικά, πληροφορίες που είναι κρυπτογραφημένες. Ο χώρος και ο χρόνος συρρικνώνεται και διαστέλλεται. Ο νους εναντίον της καρδιάς και η λογική εναντίον της πίστης. Θα μπλεχθούν σε ένα παιχνίδι αναζήτησης και συνεχών ανακαλύψεων. Ένα αρχέγονο αίνιγμα στα γρανάζια μιας διαρκούς αμφισβήτησης. Μια κοσμική σκακιέρα με ανθρώπους πιόνια να έχουν καθορισμένους ρόλους και συγκεκριμένες αποστολές. Περιμένουν απλά την ώρα τους για να επαληθεύσουν ένα θεϊκό σχέδιο πέρα απο κάθε λογική. Έχει σκεφτεί ποτέ κανείς πως όλοι μας ίσως έχουμε μια προκαθορισμένη αποστολή επάνω στην γή;
   Ένα ταξίδι αυτογνωσίας που θα μας κάνει να δούμε πολλά πράγματα αλλιώς. Που θα μας αναγκάσει να διαβάσουμε τον εαυτό μας αλλά και τα σημάδια της φύσης αλλιώς. Που θα ανοίξει την καρδιά και το μυαλό μας για να δούμε την σημασία του Θεού όχι θρησκόληπτα, αλλά πανανθρώπινα. Να ανιχνεύσουμε και να κατανοήσουμε το παρελθόν αν θέλουμε να μπορέσουμε να δούμε το παρόν για να μπορέσουμε να ατενίσουμε το μέλλον.

   Το πρώτο βιβλίο λοιπόν συνοπτικά είναι ένα βιβλίο φαντασίας με πολλές αληθινές και πραγματικές προεκτάσεις και πολλά μηνύματα. Ένα βιβλίο περιπέτειας και καταδίωξης, με τον χρόνο να εναλλάσσετε και να πέρνει διάφορες διαστάσεις. Που καταφέρνει να κλείσει στις σελίδες του την έντονη εσωτερική δύναμη των ανθρώπων και την διαρκή πάλη με τους πειρασμούς, τα προσωπικά πάθη και τις προσωπικές φιλοδοξίες του καθένα. Έντονα αλληγορικό γεμάτο συμβολισμούς, μας εναλλάσσει με εκπληκτική ταχύτητα και φαντασία σε παράλληλους κόσμους και καταφέρνει να αλλάξει τελικά τον τρόπο σκέψης μας για τα σημαντικά και τα ασήμαντα αυτής της ζωής. Μια διαφορετική κοσμοθεωρία στημένη αριστοτεχνικά επάνω στην ίδια την ανθρώπινη φύση. Αλλά και στην τεχνολογική εξέλιξη και στα περίεργα άγνωστα παιχνίδια του σύμπαντος σε τρείς παράλληλες πραγματικότητες που θα φανερωθούν εκπληκτικά στο δεύτερο μέρος του βιβλίου το Συννεφόδεντρο.

Το Βιβλίο Κυκλοφορεί απο τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΗΓΗ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ