Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο.

Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο.
35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστα ένστικτα. Τρία αδέρφια που θα βιώσουν διαφορετικά τις συνθήκες ζωής που τους επιβάλουν οι συνθήκες. Η Αμαλία, η Σταματία και ο Μιχάλης θα βρεθούν μακριά ο ένας απο το άλλον. Η Βία, η κακοποίηση και κάποιοι θάνατοι θα τους αναγκάσουν να σπάσουν έστω και προσωρινά τους αδερφικούς δεσμούς τους. Και να επιβιώσουν όπως θα τους επιβληθεί ή όπως θα το επιλέξουν.

Στο σήμερα ο Αστυνόμος Αριστείδης Καππαρός έχει βάλει στην άκρη κάθε τί δικό του. Προσωπική ζωή και προσωπικές ανάγκες προκειμένου να φτάσει στα ίχνη ενός κατά συρροή δολοφόνου, που σκοτώνει ανήλικα κορίτσια. Σήμα κατατεθέν του μια κάρτα ταρό που απεικονίζει τον πεντάκτινο ιππότη. Την αφήνει πάντα δίπλα στα θύματα του. Τα στοιχεία που συγκεντρώνονται λίγα και αμυδρά. Τα κίνητρα σκοτεινά και αδιευκρίνιστα. Ένας δράστης άτρωτος και αόρατος. Που επιλέγει τα θύματα του προσεκτικά και στοχευμένα. Κανένας συνδετικός κρίκος. Κανένα κοινό σημείο που να συνδέει εμφανώς τα θύματα. Ένας εφιάλτης που ολοένα και δυναμώνει. Η λογική θα έρθει αντιμέτωπη με τον παραλογισμό των ανθρώπινων πράξεων.

Κομμάτια απο το παρελθόν έρχονται να ενωθούν με κομμάτια του σήμερα για να συνθέσουν το πλήρες σκηνικό ενός Κοινωνικού μυθιστορήματος με Αστυνομική χροιά που αγγίζει, αφυπνίζει και κεντρίζει από την πρώτη έως την τελευταία σελίδα. Εξελίξεις γρήγορες και ουσιώδης ενισχύουν την αγωνία και τονίζουν εξαιρετικά το συναίσθημα. Το σκληρό, το αληθινό και το ουσιαστικό. Μια πάλη ανάμεσα στο Καλό και στο Κακό. Μια πάλη ανάμεσα στην Εξουσία του Θεού και την εξουσία του Διαβόλου. Μια πάλη που έχουν μεταγγίσει κάποιοι άνθρωποι με τα βιώματα που έχουν εμφυσήσει σε παιδικές και άγουρες ψυχές.  Δυνατές και σκληρές στιγμές, έντονα δραματοποιημένες με πτυχές που διχάζουν το μυαλό και την λογική. Όλα τα γεγονότα παρμένα από την ίδια την ζωή που έχει μέσα της και την πικρή γεύση.

Με ευαισθησία και ιδιαίτερη προσέγγιση ο συγγραφέας τονίζει την χαμένη παιδικότητα, αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύουν στους εφήβους μέσα στο διαδίκτυο. Ο χαρακτηριστικός τρόπος προσέλκυσης των θυμάτων. Το ψάρεμα που ποντάρει σε κάθε συναισθηματικό κενό του υποψήφιου θύματος για να εισέλθει στην ζωή του.

Παίζει με τα συναισθήματα ανάμεσα στο Κακό και στο Καλό. Η δύναμη του Κακού είναι πρόσκαιρη και καίει. Η δύναμη της Αγάπης είναι παντοτινή και λυτρώνει.Η αποδοχή του Κακού σαν αέναη δύναμη είναι ορατή αλλά και η απονομή δικαιοσύνης είναι τελικά αμείλικτη.

Συναισθηματικά συναρπαστικό και μυθιστορηματικά άψογο κατορθώνει να βυθίσει τον αναγνώστη στην ατμόσφαιρα μιας άλλης αίσθησης. Μαγεία και Δυνάμεις άγνωστες και σκοτεινές διχάζουν. Καταφέρνουν όμως να αναδείξουν εμφατικά πως καμία μαγεία και καμία επίκληση του Κακού δεν μπορεί να αλλάξει την ψυχή του ανθρώπου. Καταφέρνει λοιπόν να μας μεταφέρει συνειρμικά σε μια συναισθηματική κατάσταση όπου οι βίαιες ανθρώπινες δυνάμεις μετατρέπουν έναν άτομο που θα μπορούσε να κουβαλά μέσα του το καλό σε έρμαιο του Κακού. Μια μάχη που την ορίζει το καλό και το κακό αλλά στην ουσία μια μάχη που την ορίζει η αμάθεια και η ανήθικη Βία.

Η Αμαλία γίνεται παραπλανητικά ο τίτλος του Βιβλίου. Στην πορεία του πολλές φορές θα αναρωτηθούμε γιατί ο συγγραφέας δεν εστιάζει σε αυτή. Μπορεί ο ρόλος της να φαίνεται ισχνός. Οι πράξεις της όμως κινούν αόρατα τα νήματα. Καθορίζουν, κρίνουν και σφραγίζουν τα γεγονότα.  Γίνεται η αόρατη πρωταγωνίστρια που θα ορίσει αρκετά πράγματα καθοριστικά και αμετάκλητα.

Αγγίζει θέματα που είναι δύσκολα και σκληρά με έναν τρόπο ξεχωριστό και αληθινό. Οι ανατροπές δεν είναι αυτές που περιμένουμε μιας και ο συγγραφέας επέλεξε να ανατρέψει αρκετές φορές το σκηνικό όχι προς τα εκεί που θα ήθελε ο αναγνώστης αλλά προς τα εκεί που το επέβαλε η ιστορία του. Για μένα ήταν γερές ανατροπές που δεν τις περίμενα με τίποτα. Δημιούργησε ήρωες που κουβαλάνε αμαρτίες και η στάση τους θα διχάσει. Η Αμαλία για μένα τελικά ήταν μια ηρωίδα που τσαλακώθηκε. Η στάση της δημιουργεί πολλά διφορούμενα συναισθήματα. Είναι μια ηρωίδα που παλεύει ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι ενός χαρίσματος που μάλλον θα προσπαθούσε να αποτινάξει αν ήξερε τις συνέπειες του. Όμως χάρηκα που είδα για μια φορά η πρωταγωνίστρια να έχει μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα μέχρι την τελευταία σελίδα. Η ιστορία είχε δράση σασπένς αγωνία και δυνατές σκηνές θρίλερ. Ορισμένες κόβουν την ανάσα πραγματικά. Μέχρι το τέλος που θα αποδώσει την κάθαρση αν και με πολλές πολλές απώλειες και συναισθηματικές και ανθρώπινες.

Το Βιβλίο Κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ 

Σχόλια

  1. Ίσως μια απο τις καλύτερες και αναλυτικοτερες κριτικές που έχω διαβάσει. Με συνεπήρε ! Ανυπομονω να έρθει η ωρα κι η στιγμη να πιάσω στα χέρια μου την Αμαλία.
    Ευχαριστουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α