Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα καλύτερα βιβλία που διάβασα το πρώτο Τρίμηνο του 2022 - Επιλέγει η Γεωργία Ρετετάκου

 




Το πρώτο τρίμηνο του 2022 διάβασα υπέροχα βιβλία. Αυτό το διάστημα ήταν για μένα, ένα από τα καλύτερα των τελευταίων χρόνων γιατί κατάφερα να βρω τον χρόνο να διαβάσω πολλά περισσότερα βιβλία από ότι συνήθως. Διάλεξα τα δέκα καλύτερα λοιπόν και σας τα παρουσιάζω.


10.  Η χώρα του Λάβκραφτ Συγγραφέας: Ραφ Ματ Εκδόσεις: Κάκτος


Σικάγο, 1954.

Όταν εξαφανίζεται ο πατέρας του, ο 22χρονος νέγρος βετεράνος του στρατού Άττικους Τάρνερ αναγκάζεται να ταξιδέψει στη Νέα Αγγλία, συνοδευόμενος από τον θείο του, Τζορτζ, και την παιδική του φίλη Λετίσια, προκειμένου να τον βρουν.

Στο ταξίδι τους προς το υποστατικό του Σάμιουελ Μπρεθγουάιτ (όπου κάποτε δούλευε ως σκλάβα η προγιαγιά του Άττικους και όπου τώρα φαίνεται να βρίσκεται ο πατέρας του), θα συναντήσουν τόσο τους εγκόσμιους κινδύνους της λευκής Αμερικής, όσο και τους υπερκόσμιους κινδύνους που μοιάζουν να είναι βγαλμένοι από τα μυθιστορήματα του Λάβκραφτ.

Ένα μυθιστόρημα τρόμου και σκοτεινής φαντασίας, το οποίο επιχειρεί να ανακαλύψει τους συνδέσμους ανάμεσα στη λογοτεχνία τρόμου του Χ. Λάβκραφτ και στον τρόμο του φυλετικού διαχωρισμού που βίωναν οι μαύροι της Αμερικής την εποχή της ρατσιστικής νομοθεσίας που έμεινε γνωστή ως «Νομοθεσία Τζιμ Κρόου».

Το βιβλίο, το οποίο απαρτίζεται από οκτώ ιστορίες συνδεόμενες μεταξύ τους, αποτέλεσε τη βάση της ομώνυμης επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς του HBO.

Ένα βιβλίο που ανακατεύει υπέροχα το φανταστικό με τον ρεαλιστικό τρόμο μέσα από οκτώ ιστορίες που εμβαθύνουν στον φυλετικό διαχωρισμό, στην ρατσιστική νομοθεσία που έθετε εξουθενωτικούς αποκλεισμούς και στην προσωπική οδύσσεια των πρωταγωνιστών που βαδίζουν ακολουθώντας -παρόλες τις δυσκολίες -την δικιά τους προσωπική ηθική. 


Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ

9. Δέκα αλήθειες Συγγραφέας: Κατερίνα Κουτουκάκη Εκδόσεις: Λιβάνη


«Κι αυτή η µοίρα που κινεί τα νήµατα, που δένει τις ζωές µας και τις ευθυγραµµίζει µε τη σοφότερη γεωµετρία, να τέµνονται ή να είναι παράλληλες, να σχηµατίζουν κύκλους οµόκεντρους ή τρίγωνα ισόπλευρα, έφτιαξε έτσι τα πράγµατα ώστε τη στιγµή που η Χαρά οδηγούσε στο κενό η Φωτεινή να χάνεται στα µάτια του Μάρκου... κι εκείνος στα δικά της».

Στη διαδροµή από το αρχοντικό της στο Νησί ως το διαµέρισµα του τρίτου ορόφου στην Καστέλα, η Φωτεινή Αρχοντάκη έζησε τη ζωή που της χαρίστηκε, µε πάθος, πόνο, απόγνωση, παραδοχή, αυτοθυσία και δίχως όρια αγάπη για τη Ζωή.

 «Ο Μάρκος και η Φωτεινή δεν είχαν καταφέρει στα νιάτα τους να αγαπηθούν όπως τους άξιζε, γιατί δε γνώριζαν πώς να το κάνουν. Αγάπη µπορείς να δώσεις µόνο όταν την έχεις λάβει. Μόνο όταν έχεις ξεχειλίσει από αυτή, όταν σου περισσεύει. Τότε και µόνο τότε µπορείς να αγαπάς µε αλήθεια και ανιδιοτέλεια από τα βάθη της ύπαρξής σου. Κανείς ποτέ δεν κατάφερε να αγαπήσει από το έλλειµµά του. Κι αυτή ήταν η ένατη αλήθεια της ζωής, που η Φωτεινή εκείνη τη στιγµή συνειδητοποιούσε και σηµείωνε νοερά µέσα της».

 «Αγαπώ σηµαίνει εκτιµώ και τιµώ εµένα µε τις πράξεις µου. Αυτό γράψε και βάλε µια τελεία και µια παύλα. Και κάνε την προσευχή σου στον Θεό να σε κρατάει γερή και σιδερένια για να µεγαλώνεις το παιδί σου. Άγγελοι επί γης είναι αυτά τα παιδιά, βιόλα µου, που τους ρίχνει ο Θεός ανάµεσά µας για να µάθουµε την άνευ όρων αγάπη».

Ένα καθαρόαιμο κοινωνικό μυθιστόρημα που αγγίζει με ευαισθησία και προσοχή τόσο τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τις οικογένειες που τα μεγαλώνουν όσο και τις ανθρώπινες σχέσεις που δοκιμάζονται από εγωισμούς, από αποστάσεις και λάθος προσεγγίσεις. Με έναν καταπληκτικό τρόπο η συγγραφέας μας φέρνει μπροστά σε μια πραγματικότητα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους του σήμερα. Που ενώ υπάρχουν πράγματα που τους ενώνουν, εκείνοι πατάνε σε πράγματα που τους χωρίζουν. Που θέλουν να αποφύγουν τις δυσκολίες, αλλά βαλτώνουν ακόμα περισσότερο στα απόνερα της φυγής τους και κάνουν ακόμα πιο ισχυρή την αναγνώριση των λαθών τους. Γιατί αργά ή γρήγορα πάντα όλοι μας ερχόμαστε κατα πρόσωπο με τις λάθος σκέψεις μας, με τις λάθος αποφάσεις μας και τις λάθος αντιλήψεις μας. Με γνώμονα την αυτογνωσία, την αποδοχή και την συγχώρεση η Κατερίνα Κουτουκάκη στήνει ένα διδακτικό μυθιστόρημα που μέσα από την ευέλικτη ιστορία της, αλλά και την ιδιαίτερη εξιστόρηση της, οδηγεί και τους ήρωες και τους αναγνώστες στην προσωπική τους λύτρωση. 


Η αναλυτική άποψη μου για το βιβλίο ΔΕΚΑ ΑΛΗΘΕΙΕΣ

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΛΙΒΑΝΗΣ


8. Ο Θεριστής της Κυψέλης Συγγραφέας: Έλενα Κορδέλλα Εκδόσεις: Μίνωας


Το θύμα στο βίντεο ήταν δεμένο σε όρθια θέση πάνω σε έναν σομιέ κρεβατιού. Χέρια και πόδια ήταν ακινητοποιημένα σε σχήμα Χ. Το κεφάλι κρεμόταν μπροστά, αλλά, όταν έκαναν την εμφάνισή τους τα γαντοφορεμένα χέρια του δράστη, όλα άλλαξαν…

Ο Δημήτρης επέστρεψε στο σπίτι στις τέσσερις. Τέσσερις κι εκείνη δεν ήταν εκεί. Το σημείωμά του άθικτο εκεί όπου της το είχε αφήσει, το τριαντάφυλλο πάνω στο μαξιλάρι της… Μαργαρίτα…

Και στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο μια φωτογραφία της. Ήταν χτυπημένη. Τα χέρια της δεμένα στους καρπούς. Κι ανάμεσα στους δείκτες της κρατούσε ένα χαρτί.

Οι λέξεις που ήταν γραμμένες εκεί τα άλλαζαν όλα. Αυτές οι συγκεκριμένες… Τις είχε ξαναδιαβάσει άλλη μία φορά και στοίχειωναν τον ύπνο του τα τελευταία τρία χρόνια…
Οι πράξεις έχουν και συνέπειες…

«Καλύτερα να καλέσετε τον Δημήτρη Χατζηλαδά. Είμαι σίγουρος πως αυτό το έγκλημα δεν θα είναι το μοναδικό».

Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που βαδίζει στα όρια του ψυχολογικού θρίλερ. Γρήγορο, έξυπνο και ανατρεπτικό. Με κινηματογραφικές σκηνές αγωνίας και έντασης σε μια καταδίωξη με τον χρόνο, τα κίνητρα και τις προθέσεις του δολοφόνου. Σε μια οριακή σχέση ανάμεσα στους θύτες και στα θύματα τα στοιχεία μπλέκουν περίτεχνα μέχρι την πλήρη αποκωδικοποίηση τους στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου. Εξαιρετικό βιβλίο από τα καλύτερα του είδους. Δείγμα πως και οι Έλληνες συγγραφείς μπορούν να γράψουν εξαιρετικά βιβλία σε αυτό το είδος.




Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ


7. Το Ναυάγιο Συγγραφέας: Σπύρος Πετρουλάκης Εκδόσεις: Μίνωας



Τις σπουδαιότερες διαδρομές τις έχεις ήδη κάνει ψάχνοντας να βρεις τον χάρτη σου.

8/12/1966, Φαλκονέρα, ώρα 02:06.

SOS από Ηράκλειον.

Στίγμα μας: 36° 52´ B., 24° 08´ A. Βυθιζόμαστε!

Ο ασύρματος του πλοίου σιγεί, όπως και οι φωνές των επιβατών. Η Ειρήνη με τον Απόστολο, που ξεκίνησαν για το ταξίδι της ζωής τους, τώρα παλεύουν να τη σώσουν. Η μάχη με τον ασύμμετρο εχθρό είναι μεγάλη και άνιση. Ποιος θα σωθεί; Ποιος θα χαθεί;

Σύγχρονη εποχή.

Η Άρτεμις, τρεις μέρες μετά τον θάνατο της γιαγιάς της, ανακαλύπτει μερικές ξεθωριασμένες εφημερίδες μιας άλλης εποχής. Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται το ναυάγιο του «Ηράκλειον». Η γυναίκα που αντικρίζει στην κυκλωμένη φωτογραφία τής θυμίζει τη γιαγιά της. Ίδιο όνομα, ίδιο πρόσωπο, μα διαφορετικό επώνυμο. Δίχως να το γνωρίζει, κρατά ένα κουβάρι με αγκαθωτά νήματα, που, καθώς ξετυλίγεται, τα αγκάθια του χώνονται βαθιά στην καρδιά της.

Κύθηρα, Αθήνα, Παρίσι. Ένα μυστηριώδες τρίγωνο, ένα ταξίδι που δεν τέλειωσε ποτέ.

Ένα μυθιστόρημα που αναβιώνει συγκλονιστικά το τραγικό Ναυάγιο της Φαλκονέρας, διανθισμένο με μια υπέροχη ιστορία αγάπης που δοκιμάζει και αναδεικνύει τα όρια της ανθρώπινης δύναμης. Με την γνωστή ευαίσθητη χροιά της πένας του Σπύρου Πετρουλάκη μια σκληρή και τραγική ιστορία μετατρέπεται σε τρυφερότητα και αντίσταση απέναντι σε κάθε δυσκολία και κάθε εμπόδιο. Που αναγεννά αντί να συντρίβει, που διδάσκει την ελπίδα και το φως. Αντί να ρίχνει στα σκοτάδια τους ήρωες του από την θλίψη και την απώλεια τους τροφοδοτεί με την δύναμη της ζωής και της αναγέννησης το φως στον δρόμο προς την τελική δικαίωση τους. 

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ


6. Κάτι από μένα Συγγραφέας: John Emmans Εκδόσεις: Γράφημα


Μετά τον χωρισμό της από τον γιατρό Μπράντλει Ντάνβερ, η ζωή της τριάντα οκτάχρονης Κάθριν Τζόνσον γκρεμίζεται στο κενό. Ανήμπορη να διαχειριστεί την απώλεια του, επί δώδεκα χρόνια, συντρόφου της, κλείνεται στον εαυτό της και πέφτει στο ποτό για να ξεχαστεί και να βρει παρηγοριά. Τώρα πια η μελαγχολία και η κατάθλιψη τη συνθλίβουν, καθώς συνειδητοποιεί πως τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και ο φόβος μήπως μείνει μόνη, μήπως δεν αποκτήσει ποτέ παιδί, την οδηγεί σε ένα αδιέξοδο.

Για να βρει τον εαυτό της, για να κερδίσει πίσω τη ζωή της, ταξιδεύει μέχρι το γραφικό Σέλινγκτον, ένα παραθαλάσσιο θέρετρο στην ανατολική ακτή της χώρας με πανέμορφες παραλίες και φιλόξενους κατοίκους. Εκεί, με θέα τον άγριο Ατλαντικό, η μοίρα τής παίζει τα πιο περίεργα παιχνίδια και την οδηγεί στην ελπίδα, τον έρωτα, την φιλία, την ανθρωπιά.

Ένας διάσημος και εκκεντρικός ηλικιωμένος ηθοποιός του Χόλυγουντ, ένας γοητευτικός σαραντάρης δικηγόρος και επίδοξος συγγραφέας, μια δυναμική γυναίκα, ιδιοκτήτρια του καλύτερου εστιατορίου της πόλης και ένας μεγάλος λευκός καρχαρίας, ένα στοιχειό της θάλασσας, την οδηγούν στη λύτρωση καθώς ο καθένας με τον τρόπο του έχει κάτι να της διδάξει... 

Μια εξαιρετική μίξη ετερόκλιτων ανθρώπων που συνδυάζουν τα βιώματα και τις εμπειρίες τους, τις γνώσεις και τα λάθη τους για να φτάσουν στην κατανόηση του εαυτού τους και στην προσωπική τους λύτρωση. Μια γλυκόπικρη ιστορία επαναπροσδιορισμού της ίδιας της ζωής που αναγεννάτε μέσα από τις ίδιες τις ανθρώπινες σχέσεις. Ένα βιβλίο που ξεδιπλώνει πολλές πτυχές της ανθρώπινης ιδιοσυγκρασίας και αγγίζει τρυφερά πολλά κοινωνικά ζητήματα όπως ο χωρισμός, η ενδοοικογενειακή βία. ο αλκοολισμός. Αλλά και ανακινεί τα συναισθήματα όπως ο έρωτας, η αγάπη και η φιλία  που έχουν πάρει λάθος δρόμο επανατοποθετώντας τα στην σωστή τους κατεύθυνση και διάσταση ταιριάζοντας τα με τα σωστά πρόσωπα. Ένα κοινωνικό μυθιστόρημα γεμάτο προβληματισμούς και καίρια ερωτήματα σε πολλές πτυχές της ζωής που διδάσκει μέσα από την προσέγγιση του κάθε ήρωα, αλλά κυρίως μέσα από την καταλυτική ανασύνθεση του από την αυτοκριτική αλλά και την αποδοχή των πραγματικών θέλω. 


Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΡΑΦΗΜΑ


5. Το Πράσινο σημειωματάριο Συγγραφέας: Clare Pooley Εκδόσεις: Μεταίχμιο


«Όλοι λένε ψέματα για τη ζωή τους. Τι θα γινόταν όμως αν μοιραζόσουν την αλήθεια;»: Αυτή είναι η ερώτηση που γράφει σ’ ένα ανοιχτοπράσινο σημειωματάριο με την επιγραφή «Το πείραμα της αυθεντικότητας» ο Τζούλιαν Τζεσόπ, ένας εκκεντρικός ζωγράφος εβδομήντα εννέα ετών. Αφήνει το τετράδιο στο καφέ της Μόνικα στην Οδό Φούλαμ πυροδοτώντας έτσι μια αλυσίδα γεγονότων που θα αλλάξει τις ζωές των έξι πρωταγωνιστών.
Στο σημειωματάριο αυτό ο καθένας τους θα αποκαλύψει τις ενδόμυχες αλήθειες και επιθυμίες του και μέσα από την αλληλεπίδρασή τους θα ανακαλύψουν όλοι τη δύναμη αλλά και τον κίνδυνο της ειλικρίνειας.

Ένα βιβλίο αυθεντικής και ακατέργαστης ειλικρίνειας που αναβλύζει πηγαία και αβίαστα συναισθήματα. Χιούμορ, συγκίνηση και απελευθέρωση των πιο ισχυρών απωθημένων αυτών που βγαίνουν μέσα από τους ήρωες μέσω μιας ιδιόμορφης συνεργασίας που αλυσιδωτά οδηγεί στα πιο ουσιώδη αποστάγματα της ίδιας της ζωής. Τρυφερό και αληθινό οδηγεί ανεπιτήδευτα στα βάθη της ψυχής των ηρώων χωρίς να εκβιάζει καταστάσεις με έναν αέρα ουσίας, ρεαλισμού και ατόφιας απλότητας, αποδεικνύει πως τα μεγάλα νοήματα της ζωής μπορούν να περάσουν μέσα από ένα βιβλίο χωρίς περίτεχνη λογοτεχνική γραφή, αλλά μέσα από ουσιώδης περιγραφές και εύστοχες εικόνες. 

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ


4. Τελειώνει με εμάς Συγγραφέας: Colleen Hoover Εκδόσεις Διόπτρα


Κάποιες φορές αυτός που σε αγαπάει περισσότερο είναι και αυτός που σε πληγώνει περισσότερο.
Η ζωή δεν ήταν εύκολη για τη Λίλι, όμως αυτό δεν την εμπόδισε να δουλέψει σκληρά για να εκπληρώσει όλα όσα ονειρευόταν.
Αφού έφυγε από τη μικρή πόλη του Μέιν, σπούδασε, μετακόμισε στη Βοστόνη και άνοιξε τη δική της επιχείρηση. Έτσι, όταν γνωρίζει τον γοητευτικό νευροχειρουργό Ράιλ Κινκέιντ, ξαφνικά η ζωή της φαντάζει πολύ όμορφη για να είναι αληθινή.

Ο Ράιλ είναι δυναμικός, πεισματάρης, ίσως και λίγο αλαζόνας. Όμως είναι και ευαίσθητος, πολύ ευφυής κι έχει αδυναμία στη Λίλι. Και όταν φοράει ρούχα χειρουργείου γίνεται ακόμα πιο γοητευτικός.
Η Λίλι δεν μπορεί να τον βγάλει από το μυαλό της. Ωστόσο η τεράστια απέχθειά του για τις σχέσεις είναι ανησυχητική. Και παρόλο που η Λίλι γίνεται η εξαίρεση στον κανόνα του, δεν μπορεί να μην αναρωτηθεί για ποιο λόγο ο Ράιλ απέφευγε να δεσμευτεί.

Όμως δεν την κατακλύζουν μόνο τα ερωτηματικά για τη σχέση της αλλά και οι σκέψεις της για τον Άτλας Κόριγκαν – τον πρώτο της έρωτα που τη δένει με το παρελθόν που άφησε πίσω της.
Ήταν η αδελφή ψυχή και ο προστάτης της. Όταν ξαναεμφανίζεται, ξαφνικά ό,τι έχει χτίσει η Λίλι με τον Ράιλ απειλείται…

Ζωντανές περιγραφές και διάλογοι τόσο ζωντανοί που περιγράφουν κάθε συναίσθημα στην σωστή του διάσταση. Ένα ψυχαναλυτικό παιχνίδι που οδηγεί μαγικά στο κέντρο της ύπαρξης των ηρώων και φανερώνει τις πραγματικές τους επιθυμίες και τα κατάλοιπα του κάθε βιώματος τους. Ήρωες μοναδικά και μαεστρικά σκιαγραφημένοι, που ψάχνουν να πραγματοποιήσουν τα όνειρα τους ενάντια και πέρα από κάθε πιθανότητα. Μια ρομαντική ιστορία που θα περίμενε κανείς να είναι εντελώς χαλαρή και να εστιάζει αποκλειστικά στο συναίσθημα. Και όμως μέσα απο τον ρομαντισμό και την ευαισθησία διαπερνά και κερδίζει έδαφος η σοβαρότητα και η σκληρότητα των βιωμάτων των ηρώων που ξεγυμνώνονται για να φτάσουν στο κέντρο του εαυτού τους και να κατανοήσουν, να αποδεχτούν και να συγχωρήσουν αυτό που ακόμα και η μεγάλη αγάπη το εμποδίζει "Το να εμποδίσεις την καρδιά σου να συγχωρήσει κάποιον που αγαπάς είναι στην πραγματικότητα πολύ πιο δύσκολο από το να τον συγχωρήσεις απλά."

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ


3. Άνθρωποι επι....τέλους Συγγραφέας: Βασίλης Μακαρίου Εκδόσεις: Υδροπλάνο


Εν αρχή ην… ο πλανήτης μας, η Γη μας, ένα πραγματικό ποίημα του Χάους, φερμένο από την απεραντοσύνη του τυχαίου, χτισμένος στην ουτοπία του Πλάτωνα, με νότες βγαλμένες από την αρμονία του Πυθαγόρα, γέννημα της μητέρας φύσης! Όμως, η τόση ομορφιά είναι χτισμένη σε ένα σύμπαν όπου τα πάντα ρέουν και μεταβάλλονται. Τότε, ήρθε ο άνθρωπος και ο υποτιθέμενος πολιτισμός του και ενώ όλα παράγονται μόνα τους, εμείς θελήσαμε τα δανεικά… αγύριστα. Αρπάξαμε, εμπορευματοποιήσαμε και τελικά, μετατρέψαμε τα δανεικά σε ανάγκη των άλλων. Πείσαμε πως χωρίς την ύπαρξη υλιστικών αναγκών, οι άνθρωποι ήταν ξένα σώματα για τον πολιτισμό. Να όμως που ήρθε η ώρα να ζητηθούν τα δανεικά πίσω. Ήρθε η ώρα της απογύμνωσης. Ήρθε η ώρα της αντίστροφης μέτρησης… Το αύριο εξαρτάται από το χθες και εμείς εδώ, στο τώρα, γαντζωμένοι στο τίποτα, ανίεροι δέσμιοι των επιλογών του τότε. Και εκείνη την ώρα, την ώρα της αποκάλυψης της δυστοπίας, το ερώτημα βροντοφωνάζει: «Άνθρωποι επί… τέλους ή Άνθρωποι επιτέλους;»

Σε ένα δυστοπικό περιβάλλον τέσσερις μέρες πριν το σίγουρο τέλος της ανθρωπότητας, έρχεται η διλημματική στιγμή που φέρνει τον ίδιο τον άνθρωπο απέναντι στα λάθη του, στις ευθύνες του και τις παραλείψεις του. Τον αναγκάζει να αντιληφθεί το μέγεθος της άδοξης ματαιοδοξίας του. Και φέρνει την κοινωνία μπροστά στην πραγματική της ουτοπική διάσταση. Ρίχνει την κουρτίνα κάθε πρότερης υπεροψίας μπροστά στο φάσμα του σίγουρου θανάτου. Αλλά ταυτόχρονα ρίχνει και δίχτυα προσέγγισης στα κομμάτια εκείνα των σχέσεων που ενώνουν τους ανθρώπους και όχι σε εκείνα που τους χωρίζουν. Πόσο εκπληκτικά η υπεροψία χάνεται και οι αποστάσεις οι κοινωνικές, οι οικονομικές και όποια άλλα διαχωριστικά απλά διαγράφονται; Η ζωή εισχωρεί στον θάνατο και η συγκολλητική ουσία που ενώνει τους ανθρώπους την ύστατη στιγμή στην κοινή τους πορεία προς αυτόν έχει αφαιρέσει από μέσα τους ανταλλάγματα, εξαργυρώσεις, νοθευμένα συναισθήματα. Προχωράνε όλοι μαζί προς την ολοκλήρωση του συμπαντικού θαύματος. 

Ο Βασίλης Μακαρίου καταφέρε να δημιουργήσει έναν κεντρικό χαρακτήρα οικείο με την σημερινή πραγματικότητα. Ένα κομμάτι δικό μας, που εκπροσωπεί και εκπέμπει όλα τα κοινωνικά και διαπροσωπικά ψεγάδια μας αλλά και όλα εκείνα τα σημεία βελτίωσης μέσα μας, που γίνονται ορατά μόνο σε συνθήκες πιεστικές. Σε συνθήκες που τονίζουν πολύ καλά, το τί είχαμε και το τι χάσαμε με δικιά μας ευθύνη μιας όταν τα πραγματικά της ζωής μας τα είχε υπερκαλύψει ο υλισμός και το υπερεγώ μας. Ο Πρωταγωνιστής του βιβλίου συγκεντρώνει όλα αυτά τα στοιχεία του ανθρώπου που εξελίσσεται μέσα σε ελάχιστες μόνο στιγμές και κουβαλά επάνω του την ανάγκη για επιστροφή του ανθρώπου σε μια ουμανιστική κοινωνία. Σε μια κοινωνία αλληλεγγύης, προσφοράς και δοτικότητας. 

Η αναλυτική άποψη μου για το Βιβλίο ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΠΙ...ΤΕΛΟΥΣ



Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ


2. Ο Κώδικας του Ρόδου Συγγραφέας: Kate Quinn Εκδόσεις: Κλειδάριθμος


1940, Μπλέτσλεϊ Παρκ, Μπάκιγχαμσαϊρ.

Τρεις εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους γυναίκες επιλέγονται για να εργαστούν στο μυστηριώδες Μπλέτσλεϊ Παρκ, εκεί που τα καλύτερα μυαλά της Βρετανίας ασχολούνται με την αποκρυπτογράφηση των γερμανικών στρατιωτικών κωδίκων.

Η ζωηρή ντεμπιτάντ Όσλα έχει στα πόδια της τον γοητευτικό πρίγκιπα Φίλιππο της Ελλάδας, όμως καίγεται να αποδείξει ότι είναι κάτι παραπάνω από μια κοσμική νεαρή, δουλεύοντας ως μεταφράστρια των αποκωδικοποιημένων μυστικών του εχθρού. Η αυτοδημιούργητη Μαμπ γίνεται άριστη στον χειρισμό των μηχανών αποκρυπτογράφησης, κρύβοντας τα παλιά της τραύματα και την καταγωγή της από τις φτωχογειτονιές του Ιστ Εντ του Λονδίνου. Και η συνεσταλμένη Μπεθ από το κοντινό χωριό είναι το αουτσάιντερ που εκπαιδεύεται ως μία από τις ελάχιστες κρυπταναλύτριες του Μπλέτσλεϊ Παρκ.

1947, Λονδίνο.

Τις παραμονές του βασιλικού γάμου της πριγκίπισσας Ελισάβετ με τον πρίγκιπα Φίλιππο, επτά χρόνια αφότου πρωτογνωρίστηκαν οι τρεις γυναίκες, προμηνύεται καταστροφή. Η Όσλα, η Μαμπ και η Μπεθ έχουν αποξενωθεί, η φιλία τους έχει διαλυθεί από μυστικά και προδοσίες, αλλά τώρα πρέπει να δώσουν αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο για να σπάσουν έναν τελευταίο κώδικα, προτού να είναι πολύ αργά γι’ αυτές και την πατρίδα τους.

Κατασκοπεία, αποκρυπτογράφηση ευαίσθητων μηνυμάτων που κρίνουν σημαντικές μάχες και την έκβαση του ίδιου του πολέμου. Και σε κεντρικό πλάνο τρεις γυναίκες με εξαιρετική φανερή η κρυφή δύναμη που θα τις ενώσουν η φιλία και το ιστορικό χρέος αλλά και θα τις χωρίσουν τα μυστικά, τα ψέματα και η προδοσία. Αυτοθυσία, έρωτας, μυστήριο και αλλεπάλληλες εναλλαγές συναισθημάτων σε ένα κρεσέντο αγωνίας και ανατροπών που ελέγχονται από τα βίαια διλήμματα, τις τραγικές αποφάσεις και τις ενοχικές υπεκφυγές. Το ιστορικό σκηνικό και η αποτύπωση του εξαιρετικό. Η φανταστική εναρμόνιση πραγματικών ιστορικών προσώπων όπως ο Φίλιππος της Αγγλίας στην μυθοπλασία καταπληκτική. Οι τρείς ηρωίδες με τα λάθη τους και τα πάθη τους ικανές να αναδείξουν τον καλύτερο και τον χειρότερο εαυτό τους, αλλά αποφασισμένες να συνεργαστούν σαν ένα σώμα και μια ψυχή με διαφορετική όμως σκέψη σε κάθε περίσταση που απαιτεί την θυσία τους και την αυτοθυσία τους.  

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ


1. Νυφικό από Πορφύρα Συγγραφέας: Σοφία Βοϊκου Εκδόσεις: Ψυχογιός 


Μελένικο, αρχές του εικοστού αιώνα. Ένας τόπος εξορίας, ξεχασμένος από θεούς και ανθρώπους, σε μια εποχή όπου Έλληνες, Βούλγαροι και Τούρκοι μάχονται άγρια μεταξύ τους. Ένας κομιτατζής, ένας καλόγερος κι ένας έμπορος από τη Βιέννη διεκδικούν την καρδιά της ίδιας γυναίκας. Είναι η Θεοφανώ, με τη βυζαντινή καταγωγή, σκληροτράχηλη και σαγηνευτική όπως ο τόπος που τη γέννησε. Άνθρωποι δυνατοί που μεγαλούργησαν και προσπαθούν να αντισταθούν στη μοίρα που άλλοι έχουν χαράξει για εκείνους. Μια μοίρα σημαδεμένη
από το κόκκινο του κρασιού, του αίματος και της αμαρτίας. Κόκκινο της πορφύρας.
Ένα βιβλίο για έναν τόπο ανυπότακτο και μια αδάμαστη γενιά σε σκοτεινούς καιρούς. Με φόντο ιστορικά γεγονότα που έρχονται να μας θυμίσουν πως οι άνθρωποι γίνονται ήρωες παρά τη θέλησή τους.

Ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα αντικειμενικής ιστορικής αλήθειας που αποτυπώνει δύσκολους καιρούς  και αναδεικνύει σπουδαίους και ρεαλιστικούς ήρωες που θα μείνουν για καιρό χαραγμένοι μέσα μου. Η Ιστορία του Μελένικου είναι ιστορία του κάθε τόπου που κουβαλάει τις ιστορίες των ανθρώπων που τον έθρεψαν, αλλά και την μοίρα των τόπων που επιδικάστηκαν ύστερα από έναν πόλεμο και από μια σκληρή διπλωματική συνθήκη ανθρώπων που ουδεμία σχέση είχαν με τον τόπο τα ήθη και τα έθιμα του.

Η Σοφία Βόικου μας παραθέτει ένα μυθιστόρημα αληθινό, νοσταλγικό και πέρα για πέρα συμβολικό. Γιατί όλοι οι ήρωες της, τα συναισθήματα τους, τα βιώματα τους. Οι παραχωρήσεις και οι επαναστάσεις τους έχουν μέσα στο κείμενο ένα ρόλο συμβολικό που αναδεικνύει μοναδικά την δύναμη της πατρίδας, την δύναμη της αγάπης, την ένταση της πίστης. Το μέγεθος του ερωτικού πάθους, αλλά και το μέγεθος της ταπείνωσης. Για να μας οδηγήσει να αναρωτηθούμε τελικά σημασία σε έναν τόπο έχει η γλώσσα, η θρησκεία ή ο ίδιος ο τόπος με τις αναμνήσεις του; Σημασία στην ζωή έχει να αγαπάς εσύ με πάθος και χωρίς ανταπόκριση ή να αγαπιέσαι ευλαβικά και καρτερικά; Οι ήρωες κουβαλάνε στις πλάτες τους την πατρίδα και τον έρωτα, την αγάπη για τον Θεό και το καθήκον, είτε ηθικό, είτε πατριωτικό, είτε συζυγικό, είτε οικογενειακό. Τον πειρασμό και την αμαρτία. Τον θυμό, το πείσμα, αλλά και την προσήλωση σε αυτό που διεκδικούν ή σε αυτό που θεωρούν πεπρωμένο. Αντιδρούν με ένα δικό τους μοναδικό τρόπο, ειδικά την ακροτελεύτια στιγμή στην πορεία που τους ορίζουν άλλοι άσχετοι με την ζωή τους, δίνοντας το δικό τους τέλος στους τελεσίδικους ορισμούς της μοίρας τους. Μια μοίρας που καθόρισε ο πόλεμος ή η μάχη με τον ίδιο τον εαυτό τους. 
 
Διαβάστε αναλυτικά την άποψη μου για το ΝΥΦΙΚΟ ΑΠΟ ΠΟΡΦΥΡΑ



Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Αυτά ήταν τα δέκα καλύτερα βιβλία που διάβασα τους πρώτους τρεις μήνες του 2022. Στείλτε μου και τις δικές σας προτάσεις βιβλίων ώστε μέσα στο επόμενο τρίμηνο να επιλέξω να διαβάσω κάποιες από αυτές σας τις προτάσεις. Περιμένω επίσης τα σχόλια σας αν τυχόν έχετε διαβάσει κάποιο από αυτά τα βιβλία που έμενα με κέρδισαν. 

Δείτε και το video μας στο Youtube










































Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ