Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου "Θα σε καλύψω" Βαϊος Κουκκόνης - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Θα σε καλύψω Βάιος Κουκκονης 

Τον Βάιο Κουκκονη τον γνώρισα μέσα από το πρώτο του μυθιστόρημα ΜΟΝΟΣ ΜΑΖΙ ΣΟΥ που κυκλοφορεί και αυτό από τις Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη. 

Επιλέγω πολύ συχνά να διαβάζω πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς για να μπορώ να παρατηρώ την εξέλιξη της Λογοτεχνίας μέσα από νέους δημιουργούς. Από αυτό που λέμε νέο αίμα και φρέσκες ιδέες. Θα πάρω ένα κομμάτι λοιπόν από το πρώτο βιβλίο του συγγραφέα το Μόνος μαζί σου για να ξεκινήσω να μιλάω για το βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα.

«Δεν γίνεται να αλλάξει η κοινωνία που ζεις, αν δεν αλλάξεις πρώτα εσύ, που είσαι μέρος της»

Με γνώμονα αυτή την φράση ο συγγραφέας και στο βιβλίο θα σε Καλύψω μας παρουσιάζει μια δυνατή ιστορία ρεαλιστικού δειγματισμου της σημερινής κοινωνίας, αλλά παράλληλα και ένα δυνατό μάθημα μεταστροφής και ουσιαστικής αλλαγής των ανθρώπων μέσα από την κατανόηση των ίδιων των λαθών τους, αλλά και την αναγνώριση της προσωπικής τους εσωτερικής δύναμης μέσα από την πάλη τους με τα κατεστημένα, τις σκληρές συμπεριφορές και τα στερεότυπα της εποχής. Οι ήρωες κλείνονται μέσα στο όστρακο της καταπίεσης τους. Φοράνε το κάλυμμα της κοινωνικής τους επιφάνειας, μεταμφιεζουν και προσαρμόζουν τις συμπεριφορές τους. Ρετουσαρουν η σβήνουν τα ψεγάδια τους. Μαθαίνουν να ζουν με τις πληγές και τα σημάδια τους. Μα το κυριότερο κυνηγάνε τα όνειρα τους. Αναγνωρίζουν τα λάθη τους. Βάζουν στην άκρη ότι τους πόνεσε και τους οδήγησε στα άκρα.

Ένα πιστόλι επάνω στο τραπέζι. Και ο κάτοχος του περιμένει να πάρει την εκδίκηση του. Ο συγγραφέας μας βάζει σε ένα σκοτεινό και ασφυκτικό περιβάλλον που μυρίζει μυστήριο και αγωνία, και με έναν ρυθμό που θα ταίριαζε περισσότερο σε ψυχολογικό θρίλερ αρχίζει να μας εξιστορεί τα γεγονότα που έχουν μεσολαβήσει. 

Ο Γιώργης, η Ζέτα, η Καλυψώ με τις διαδοχικές εκμυστηρεύσεις τους μας μπαζουν συγκλονιστικά σε μια κατάθεση ψυχής έχοντας απέναντι τους τα βιώματα και τις αποφάσεις που εναλλάσσουν και μεταμφιεζουν τις συμπεριφορές τους έναντι σε όλους αυτούς που βρίσκονται απέναντι στα όνειρα και τις ελπίδες τους. Ο Κίμωνας η Ερατώ και ο Ιανός είναι το εκκολαπτηριο των εφιαλτών τους. Άλλοι στην πορεία αλλάζουν και διορθώνουν τα λάθη τους. Άλλοι συνεχίζουν να καταστραφούν μένοντας εμμονικα στις παράλογες ιδέες τους. Και άλλοι τσακίζονται ψυχολογικά όταν έρχονται έστω και την τελευταία στιγμή σε επαφή με την σκληρή και άκαμπτη εκδοχή του εαυτού τους. 

Είναι εξαιρετικός ο τρόπος που ο συγγραφέας τοποθετεί τα γεγονότα από την πρώτη σειρά έως την τελευταία δημιουργώντας μια εικόνα που αλλάζει διαρκώς μορφή και διάσταση φωτίζοντας κάθε φορά μια νέα πτυχή του ίδιου χαρακτήρα, για να αναδείξει ακόμα πιο έντονα την διαδικασία της αλλαγής και της ωρίμανσης των ηρώων. Αλλά και τον τρόπο που λειτουργεί εντός τους η κάθε νέα αλλαγή. Η κάθε νέα άγνωστη πλευρά των ανθρώπων που στέκονται πότε απέναντι και πότε δίπλα τους. Πόσο διαφορετικά βλέπουμε τα πράγματα όταν γνωρίζουμε την μισή αλήθεια και πόσο διαφορετικά όταν βλέπουμε μπροστά μας Εντελώς απογυμνωμένη ολόκληρη την πραγματικότητα αυτή που είτε αγνοούσαμε είτε δεν θέλαμε να την παραδεχτούμε; 

Παράλληλα το βιβλίο νοερά στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες. Τις προσωπικές επιθυμίες, τις κρυφές ελπίδες και τα ανόθευτα όνειρα. Ανάμεσα σε όλα αυτά τρεις ισχυρές λέξεις η λέξη Επανάσταση, η λέξη Ελευθερία και η λέξη Ευτυχία που ο συγγραφέας παίζει μαζί τους διαρκώς καθώς προσπαθεί να αναδείξει την καταπίεση των συναισθημάτων, την μάχη με τον ίδιο μας τον εαυτό και την εξέγερση απέναντι σε κάθε τι που αποτελεί απειλή για τα όνειρα και τις προσωπικές μας ανάγκες. Η Επανάσταση θα φέρει την Ελευθερία και η Ελευθερία θα φέρει την Ευτυχία. Το τρίπτυχο της ζωής που πραγματικά πόσο εύστοχα ο συγγραφέας το αποκαλύπτει και το προσωποποιεί μέσα από την διάσταση που παίρνουν οι ήρωες καθώς συρρικνώνονται σταδιακά σε μια και μοναδική οντότητα με πολλαπλές μορφές. Μια οντότητα που περικλείει τους πολλαπλούς εαυτούς μας αλλά ταυτόχρονα και την μοναδικότητα μας. Τα στάδια της ζωής μέσα από τους φόβους που κηδεύουν τα όνειρα. Μέσα από τον ξεσηκωμό που δίνει ελπίδα στο άπιαστο και στο ανεκπλήρωτο. Μέσα από την αποδοχή αυτού που είμαστε και αυτού που πετύχαμε να γίνουμε. Μέσα από τις δικές μας επιλογές και όχι μέσα από τα θέλω των άλλων. Όταν στο τέλος όλα φωτίζονται πόσο συγκλονιστική είναι η μία και μόνη αλήθεια που έχει διασπαστεί για να αποδείξει την μεγαλοπρέπεια της αυτογνωσίας, της αποδοχής και της συγχώρεσης.

«Να ξέρεις πως τα τέρατα δεν ζούνε απομονωμένα. Δεν ξεμυτίζουν μόνο τα βράδια. Τα τέρατα δεν έχουν παραμορφωμένες μύτες, γδαρσίματα και κεφάλι χωρίς μαλλιά. Τα τέρατα πια έχουν κανονικές ζωές. Δουλεύουνε, παντρεύονται και ζουν ανάμεσά μας» μου είπε και τα μάτια της βουρκώσανε. 


Ένα ψυχογραφημα που ακολουθεί μια πορεία για δυνατούς λύτες. Μια ιστορία που θα σας μείνει για καιρό χαραγμένη στο μυαλό ακολουθώντας μια ανορθόδοξη και αντίστροφη διαδρομή μέχρι όλα τα γεγονότα να κουμπωσουν φανερώνοντας μια αλήθεια ξεχωριστή και μοναδική αλλά και τόσο διαφορετική από αυτή που είχαμε υπολογίσει η φανταστεί.

Η αφήγηση άλλοτε καλύπτει και άλλοτε αποκαλύπτει. Άλλοτε μεταμφιέζει και άλλοτε παραπλανεί. 

Για να αποτυπώσει τη σταδιακή και δυσανάβατη πορεία της ψυχής μέσα από τα πολλαπλά στάδια που θα περασει μέχρι να κατανοήσει πως οι επιθυμίες και τα θέλω δεν μπαίνουν σε ζυγαριές, ούτε μπαίνουν σε διαδικασία απολογίας. Πως ευτυχία δεν υπάρχει χωρίς ελευθερία και πως η ελευθερία δεν κερδίζεται ποτέ χωρίς προσωπικές και διαρκείς μάχες. 

«Να ξέρεις πως η κρίση έρχεται στο τέλος. Θα κριθούμε όχι από αυτό που καταστρέψαμε, αλλά από αυτό που δημιουργήσαμε» της είπε και χαμογέλασαν δυνατά πνίγοντας στα γέλια όσες στιγμές πόνου τούς λεηλάτησαν.

Περιγραφές που κεντρίζουν. Εικόνες λεκτικές που περιγράφουν με πληρότητα το κάθε συναίσθημα και την κάθε ανατρεπτική εξέλιξη επάνω στην ψυχολογία των ηρώων . Ταυτόχρονα δημιουργούν το μυστήριο και το σασπένς στην πλοκή φέρνοντας τα αναπάντεχα ξαφνιασματα που τουμπαρουν διαρκώς τις εικασίες και την σειρά των γεγονότων.

Οι λέξεις χτυπούν σε καίρια σημεία της καρδιάς και του μυαλού βάζοντας τον αναγνώστη κατευθείαν στην ουσία των συναισθημάτων, των ενδόμυχων σκέψεων και των τραγικών ή λυτρωτικων επιλογών των πρωταγωνιστών και δευτεραγωνιστων. 

Θα κλείσω με μια φράση του βιβλίου. 

"Όταν σβήνουν τα φώτα και χάνεται η λάμψη της σκηνής μόνο οι καθαρές συνειδήσεις συνεχίζουν να φωτίζουν ακόμα."

 

Θα σε καλύψω Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη 

Για μένα ένα βιβλίο μάθημα ζωής που πρέπει να το διαβάσουν όλοι οι γονείς που θέλουν να μεγαλώσουν παιδιά ελεύθερα και ευτυχισμένα.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ