Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Η Μαντάμ " Αλεξία Νικολοπούλου - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Πόσο εύκολο και πόσο δύσκολο είναι να φτάσει κάποιος από την απόλυτη ευτυχία στην απόλυτη δυστυχία; Πόσο εύκολα μπορεί να γκρεμιστεί ένας κόσμος που είναι στηριγμένος στην πλάνη, στην υποκρισία και στην εκμετάλλευση; Και να καταρρεύσει μάλιστα τόσο απότομα, τόσο απόλυτα και τόσο αμετάκλητα; Θέτοντας την ίδια την προσωπική ελευθερία και αξιοπρέπεια σε μια δοκιμασία άνευ προηγουμένου.

Η Μαργαρίτα Δούκα είναι μια γυναίκα απλή, καθημερινή, χαμένη μέσα στο σύννεφο της απατηλής ευτυχίας της. Ευκολόπιστη και συναισθηματικά επιρρεπής. Αφημένη στην εικονική πραγματικότητα που της πλασάρει η επαγγελματική της σταθερότητα και ο μεγάλος έρωτας της ζωής της ο Κωνσταντίνος, βαδίζει στα τυφλά έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στους ανθρώπους και στις προσθέσεις τους. Μέχρι να έρθει η στιγμή που τα πάντα θα ανατραπούν χωρίς προειδοποίηση και χωρίς κανένα έλεος,

Από την απόλυτη ευτυχία θα βρεθεί στο απόλυτο χάος Η Εμπιστοσύνη θα χαθεί βίαια και η απελπισία θα κατακλύσει κάθε σημείο της ψυχής της. Η Ισορροπία της ανάμεσα στην αλήθεια και στο ψέμα, ανάμεσα στον έρωτα και την προδοσία θα απολεσθεί με έναν τρόπο που θα την φέρει ακόμα πιο βαθιά στον χειρότερο εφιάλτη της. Οι σπασμωδικές κινήσεις, η άρνηση της αποδοχής της νέας πραγματικότητας, η εκδίκηση και η παράνοια θα την οδηγήσουν στην μεγαλύτερη και πιο επώδυνη περιπέτεια της ζωής της.

Γιατί τελικά η ζωή είναι η πορεία που κάνεις έξω από τα σχέδια σου και πέρα από τις προβλέψεις σου. Κάπως έτσι και η Πρωταγωνίστρια μας θα αρχίσει να βιώνει την νέα πραγματικότητα της ζωής της πίσω από τα κάγκελα των φυλακών Κορυδαλλού. Με φοβερές μεταπτώσεις που δεικνύουν την ψυχολογική περιδίνηση της ανάμεσα στην ψευδαίσθηση της πως όλα είναι τελικά ένα όνειρο που θα περάσει όταν εκείνη ξυπνήσει. Και ανάμεσα στην σταδιακή αποδοχή της ισχυρής και αμετάκλητης αλήθειας. Ένας εσωτερικός μονόλογος πνιγηρών συναισθημάτων που καταλύουν κάθε ίχνος εγωισμού και υπερηφάνειας θα γίνει η γέφυρα της για να επανέλθει στην νέας της καγκελένια πραγματικότητα με νέο εαυτό και νέα αντίληψη απέναντι στα γεγονότα και στους ανθρώπους,

Η Μαργαρίτα μέσα στην φυλακή αρχίζει να προσεγγίζει διαφορετικά τον εαυτό της. Μέσα απο τις ιστορίες των συγκρατούμενων της αρχίζει να μεταθέτει την δύναμη των συναισθημάτων της από την προσωπική της ιστορία, στις προσωπικές ιστορίες των άλλων. Η γνωριμία της με την γυναίκα που μέσα στην φυλακή όλοι αποκαλούν "Μαντάμ " θα της δώσει έναν αέρα ασφάλειας και τρυφερής εμπιστοσύνης. Και μέσα απο την σχέση αυτών των δυο γυναικών θα αποκαλυφθούν μυστικά λάθη και ανατροπές στις ζωές και των δύο. Γιατί κανείς δεν είναι αυτός που φαίνεται στην ζωή και είτε το ξέρει και κρύβεται είτε αγνοεί την πραγματικότητα του αληθινού εαυτού του. Την αληθινή δύναμη της ψυχής του. Η Μαργαρίτα μέσα στην φυλακή θα καταλάβει τελικά ποια είναι και ποιο είναι το μέγεθος της δύναμης της.

Συνδετικός κρίκος στην ελπίδα της και στην προσδοκία της ο Αλέξανδρος. Ο μυστηριώδης άντρας που θα συναντήσει η Μαργαρίτα μέσα στην κλούβα κατά την μεταγωγή της. Το υποδόριο και ανέλπιστο ερωτικό σκίρτημα σε μια πρόκληση που την κρατάει μετέωρη η στέρηση της ελευθερίας της. Θα καταφέρει να ξεφύγει από το θολό τοπίο της ανασφάλειας της και του φόβου να παραδοθεί ξανά συναισθηματικά σε κάποιον; Σκέψεις διλήμματα, πρωτόγνωρες εμπειρίες θα χαράξουν επάνω της έναν νέο εαυτό διχασμένο στο χθες και στο σήμερα.

Με πλοκή που διεγείρει το συναίσθημα και ανακαλεί από μέσα μας κάθε ξεχασμένη σκέψη για τους ανθρώπους που η μοίρα, οι λάθος αποφάσεις και οι παραβατικές πράξεις τους έφεραν πίσω από τα σίδερα της φυλακής. Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ; Είναι όλοι όσοι βρίσκονται σε μια φυλακή φταίχτες; Θύτες που αξίζει να τιμωρηθούν; ή μήπως ανάμεσα σε φυλακισμένους βρίσκονται και θύματα περιστάσεων, καταστάσεων, πλεκτάνης, Έρμαια της τύχης και των συμπτώσεων ή απλά κάποιοι πληρώνουν σκληρά το τίμημα της απόλυτης εμπιστοσύνης και της αγάπης τους;

Βρήκα εξαιρετική την επιλογή της συγγραφέως να εστιάσει με έναν ιδιαίτερα διεισδυτικό τρόπο στις ιστορίες φυλακισμένων που βρέθηκαν στην φυλακή κάτω από συνθήκες που δεν είχαν να κάνουν τόσο με την εσκεμμένη παραβατικότητα τους, αλλά κυρίως πλήρωσαν για την λάθος στιγμή ή για την λάθος επιλογή τους. Γιατί δεν υπάρχουν μόνο τα σκόπιμα και εμπαθή εγκλήματα, αλλά και αυτές οι πράξεις που φορούν την ταμπέλα του εγκλήματος από μια λάθος απόφαση, από μια λάθος παρουσία.

Εξαιρετικές επίσης όλες οι σκηνές από τα μικρά η μεγάλα περιστατικά που μπορείς να ζήσεις σε μια δήθεν σύγχρονη φυλακή της Ελλάδας, Η έρευνα που έχει κάνει η συγγραφέας επάνω στις συνθήκες διαβίωσης στα σωφρονιστικά ιδρύματα είναι μνημειώδης. Έτσι έχουμε να κάνουμε με ένα ιδανικό οδοιπορικό στον κόσμο των φυλακών, αλλά και στον τρόπο που αυτός μετατρέπει την ψυχοσύνθεση των κρατουμένων. Γιατί το παιχνίδι του σωφρονισμού βρίσκεται σε ένα ατέρμονο λαβύρινθο του συστήματος τροποποιημένο να φτιάχνει ανενεργούς πολίτες. Πολίτες που αντί να βγάζουν από μέσα τους τα λάθη τους, πολλές φορές βγαίνοντας από την φυλακή, έχουν συλλέξει τόσο μίσος και τόσο ντροπή που καταλήγουν τελικά να παραδοθούν στην κοινωνία πολύ χειρότεροι από την πρότερη  στάση τους.

Μια ιστορία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, δοσμένη με έναν τρόπο τόσο πηγαίο, τόσο αληθινό και τόσο γεμάτο. Η πρώτη συγγραφική απόπειρα της Αλεξίας Νικολοπούλου στέφεται κατά την γνώμη μου με απόλυτη επιτυχία. Έχει τις περιγραφές εκείνες που χρειάζεται για να φέρει τον αναγνώστη στο κέντρο της ιστορίας της. Με γλώσσα απλή, αλλά ταυτόχρονα περιεκτική σε εικόνες και συναισθήματα που άλλοτε υπάρχουν και άλλοτε γεννιούνται ξαφνικά. Με ροή αβίαστη, χωρίς υπερβολές και λογοτεχνικές περιττολογίες. Δίνει στον αναγνώστη τα στοιχεία της ψυχοσύνθεσης του κάθε ήρωα και τον αφήνει να αφουγκραστεί το μέγεθος της προσωπικής του ιστορίας.

Ακόμα και στο τέλος που ακροβατεί ανάμεσα στην δικαίωση, τον έρωτα και στο όνειρο της νέας ζωής, μπαίνει το αγκάθι της συναισθηματικής παραπλάνησης από τα βιώματα του παρελθόντος και των βιωμάτων μέσα στην φυλακή. Ο αναγνώστης διχάζεται και αναρωτιέται βγάζοντας διφορούμενα συμπεράσματα. Στην ουσία οδηγείται να κατανοήσει την ρεαλιστική πορεία της ζωής ενός ανθρώπου που έχει οδηγηθεί στην φυλακή κάτω από βίαιες και ακούσιες συνθήκες. Έχει μάθει, έχει αλλάξει, έχει αναθεωρήσει, Έχει καταφέρει όμως να συγχωρέσει; Τον εαυτό της και τους άλλους; Το απροσδόκητο της ζωής κατευθύνει για πάντα την ζωή της Μαργαρίτας σε πορεία που είναι απροσδόκητη και για τον ίδιο τον αναγνώστη.

Επιλέξτε να διαβάσετε το πρώτο Βιβλίο της Αλεξίας Νικολοπούλου, γιατί θα συναντήσετε πολλές συγκρίσεις ανθρώπινων σχέσεων, Κάτω από συνθήκες ηρεμίας και ελευθερίας. Κάτω από συνθήκες εγκλεισμού και ψυχολογικού εξαναγκασμού. Θα δείτε ανθρώπους αληθινούς και ψεύτικους. Την φιλία σε πρώτο πλάνο. Την φιλία που δέθηκε στις ημέρες της ξεγνοιασιάς. Αλλά και την φιλία που γεννήθηκε μέσα στην φυλακή, Την άδολη, την αληθινή, την απόλυτη. Σε πρώτο πλάνο όμως και οι σχέσεις εκμετάλλευσης και προσποίησης που καταλύουν κάθε εμπιστοσύνη και κάθε ασφάλεια, Το βιβλίο αυτό είναι μια δοκιμασία της ανθρώπινης εμπιστοσύνης, της αξιοπρέπειας, της περηφάνιας. Αλλά και ένας ύμνος της επιβίωσης σε μια πραγματικότητα που έρχεται σαν εφιάλτης να καταλύσει κάθε δεδομένο και κάθε κεκτημένο μιας δήθεν ευτυχισμένης ζωής.


Το Βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΛΙΒΑΝΗ




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ