Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου "Παγωμένο νερό" Έλενα Χουσνή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου


 

Δεν είναι η πρώτη φορά που διαβάζω βιβλίο της Έλενας Χουσνή. Είναι όμως η πρώτη φορά που ένα κείμενο της με έκανε να κλονιστώ. Να κλάψω. Να ταρακουνηθώ και να αφυπνιστώ. Τόσο επίκαιρό. Τόσο τραγικά σύγχρονο. Προηγήθηκε των πρόσφατων γεγονότων και εξελίξεων και αυτό ακόμα το γεγονός το καθιστά τόσο ανατριχιαστικά προφητικό για την στιγμή που γράφτηκε αλλά και τόσο ισχυρά ανατρεπτικό ακόμα και για τον χρόνο που θα κληθεί να διαβαστεί αργότερα από τον κάθε αναγνώστη. Γιατί ποτέ δεν θα πάψει να είναι επίκαιρο ένα τέτοιο βιβλίο. Και πριν δέκα χρόνια ήταν επίκαιρο και μετά από καιρό θα είναι αν δεν αποφασίσουμε είτε να σπάσουμε την σιωπή είτε να πάψουμε να εθελοτυφλούμε απέναντι στην βία. Το να πέφτουμε από τα σύννεφα κάθε φορά είναι σαν να ρίχνουμε λάδι στην φωτιά. Αλάτι στις πληγές και παγωμένο νερό στους αποδέχτες της ασκούμενης βίας, διαιωνίζοντας μια κατάσταση που αποθεώνει το έγκλημα, την εκδίκηση και την τρέλα.

Το θέμα σκληρό. Παιδική κακοποίηση, σεξουαλική εκμετάλλευση και τα ψυχολογικά κατάλοιπα που δημιουργούνται μέσα από την σιωπή ή την ετεροχρονισμένη αντίδραση που δημιουργεί ενοχές ή ανεξέλεγκτες καταστάσεις εκδίκησης και απονομής μιας άλλης δικαιοσύνης. Η θέση της γυναίκας, αλλά και ο ιδιόμορφος τρόπος δικαιοσύνης που διέπει τους νόμους που καθορίζουν οι άνθρωποι με τις παρεμβάσεις τους -τις ηθικές ή τις ανήθικες - διαμορφώνεται με έναν συμβολικό και μοναδικό τρόπο μέσα από τις δυο πρωταγωνίστριες αυτής της ιστορίας. Την Ισμήνη και την Αντιγόνη που σαν τις ηρωίδες του Σοφοκλή ακολουθούν μια αντίστοιχη πορεία των ιδεών που κουβαλούν στην σύγχρονη εποχή. Με μια διαχρονική παρουσία παίρνουν θέση ονοματίζοντας εικονικά τις δυο ηρωίδες του βιβλίου, που αντιμάχονται ή συγχρονίζονται απέναντι σε γεγονότα και καταστάσεις που παραμένουν ίδιες στο βάθος του χρόνου. 

Με μια θρυμματισμένη, αλλά και εναλλασσόμενη αφήγηση των δυο αυτών γυναικών, βιώνουμε όλα τα αντικρουόμενα συναισθήματα μιας κατακρεουργημένης ψυχής που κρύβεται μέσα σε δυο διαφορετικά σώματα. Δυο αδερφές που μοιάζουν εκ διαμέτρου αντίθετες, αλλά τόσο ίδιες μιας και η πορεία της ζωής τους ακολουθεί νομοτελειακά τις κινήσεις τους και καθοδηγεί άλλοτε ενοχικά και άλλοτε καταλυτικά τις πράξεις τους. Δημιουργώντας στην ουσία το δίπολο που διέπει κάθε ανθρώπινη πράξη απέναντι στην Κοινωνία. Που διαφοροποιεί την θετική ή αρνητική μας παρέμβαση απέναντι στο κάθε τι. 

Φως-Σκοταδι, Κραυγή-Σιωπή, Νωρίς-Αργά. Άσπρο και μαύρο. Αθωότητα και ενοχή. Δικαιοσύνη και Αδικία. Συγκάλυψη ή αυτοδικία. Ελευθερία και φυλακή. Φυλακή της ψυχής, ή φυλακή του σώματος. Ζωή και θάνατος. Όλα εγκλωβισμένα σε μια κατάσταση που αποσαφηνίζεται μέσα από έναν χείμαρρο θυμού και οργής που ισοπεδώνει κάθε στρεβλό πεπραγμένο ή κάθε αισχρή αδιαφορία απέναντι στην ανάγκη αυτών που έχουν αδικηθεί και ψάχνουν να βρουν μια νόμιμη δικαίωση. 

Ανάμεσα στο νωρίς και στο αργά. Ο πόνος της απόγνωσης και του θυμού. Η παγωνιά της αμφισβήτησης, Η ειρωνεία της ατιμωτικής πράξης. Η αλλοτρίωση της ηθικής, Η εκφραστική επιβολή. Το ετσιθελικό άγγιγμα. Σε έναν κόσμο που επικρατεί η στιγμιαία εικόνα που ορίζει και καθορίζει το κάθε συναίσθημα ή την κάθε κρίση. Σε έναν κόσμο που αρνείται να πάρει θέση σε κάθε μορφή βίας. Σε έναν κόσμο που αρνείται ακόμα να ωριμάσει και να αναλάβει τις ευθύνες του. Μέσα από τα μάτια της "Αντιγόνης και της Ισμήνης " αλλά και της επιβλητικής μορφής μιας ανδροκρατούμενης παρουσίας που αιωρείται στο κείμενο (μας παραπέμπει σχετικά στην μορφή του "Κρέοντα" συνειρμικά ) η συγγραφέας μας οδηγεί ιδιότυπα σε δυο αδιόρατα πεδία. Αυτό της σταδιακής πορείας των ηρώων από την παιδικότητα στην ενηλικίωση και στην ωριμότητα. Στην ανάληψη μιας δράσης που κόβει τον γόρδιο δεσμό της βίας με κάθε αντίτιμο. Αλλά και της αντίστοιχης πορείας των αναγνωστών στην ανάληψη της δικιάς τους ευθύνης απέναντι σε κάθε συγκάλυψη και σε κάθε κοινωνικό πρότυπο που έχει πρότερα δημιουργηθεί. 



Το παγωμένο νερό είναι από αυτά τα δείγματα γραφής που κραυγάζουν σιωπηλά για όλες αυτές τις αξίες της ζωής μας που έχουμε ξεχάσει. Που χτυπά τον κώδωνα του κινδύνου και της αφύπνισης για όλα τα αδιάφορα βλέμματα απέναντι στο δράμα που ίσως βιώνουν οι άνθρωποι γύρω μας. Και το συγκλονιστικό είναι πως μέσα σε μόλις λίγες σελίδες η Έλενα Χουσνή καταφέρνει να μας περιλούσει με μια ολοκληρωτική ψυχρολουσία των ανθρώπινων ευθυνών μας, απέναντι σε μια κοινωνία που με την συμμετοχή μας υποθάλπει εγκληματίες και φυλακίζει αθώες ψυχές. Με έναν λόγο που στηλιτεύει μοναδικά μέσα από την στοχευμένη επιλογή της κάθε λέξης. Και μέσα από την ελευθερία της λογοτεχνικότητας που δεν περιορίζεται σε κανένα πρότυπο, απελευθερώνονται όλες οι αλήθειες που πρέπει να ειπωθούν με την σκληρότητα που πρέπει να αποτυπωθούν ώστε να αποκαλύψουν το μέγεθος του δράματος που βιώνει ένα θύμα που σφυροκοπάτε αλλεπάλληλα από τον θύτη και τους αμέτοχους θεατές του δράματος του. 

Για μένα ένα απο τα πιο περιεκτικά βιβλία αποτύπωσης της κοινωνίας βίας, που είναι τόσο σύγχρονο και ταυτόχρονα τόσο διαχρονικό. 

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΥΦΑΝΤΑ 

Το βίντεο που έφτιαξα για την παρουσίαση του Βιβλίου με την προσθήκη αποσταμάτων από το βιβλίο και την άποψη μου ενσωματώνοντας και το επίσημο βίντεο του βιβλίου. 

Κάντε εγγραφή στο κανάλι μου για να βλέπετε αντίστοιχα βίντεο.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ