Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το "Άνθρωπος, αυτός ο δρομέας" Γιώργος Κατσούλας



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου
   Πόσες φορές δεν έχουμε αναρωτηθεί με την προέλαση της τεχνολογίας στην ζωή μας, πως θα ήταν οι συνθήκες διαβίωσης όταν το ανθρώπινο δυναμικό αντικατασταθεί πλήρως από ευφυή ρομπότ και υπολογιστές; Αλυσιδωτές αντιδράσεις θα προκύψουν που θα διαταράξουν βίαια την επιβίωση και θα κοστολογήσουν διαφορετικά την ανθρώπινη υπόσταση. Μπορούν άραγε τα πάντα να αντικατασταθούν απο ηλεκτρονικά σκεφτόμενες μηχανές; Μπορούν τα πάντα να παρακάμψουν την ανθρώπινη ευρηματικότητα σε καταστάσεις που δεν έχει προβλέψει ο κατασκευαστής της οποιαδήποτε υπερσύγχρονης υπολογιστικής μηχανής;
   Αυτό το δίλημμα και άλλα πολλά που θα προκύψουν στην πορεία αποφάσισε ο συγγραφέας να αναλύσει μέσα απο την νουβέλα του αυτή.
    Ένας αγώνας Αντοχής, ένας αγώνας δρόμου μέσα απο πολλά εμπόδια και σκληρές κλιματολογικές συνθήκες ξεκινάει. Ένας αγώνας κάτι σαν στοίχημα, που θα κρίνει πολλά για την καθολική ή όχι επιβολή της τεχνολογίας στην ζωή.
   Στην μια πλευρά μια μηχανή. Επίτευγμα μιας εταιρείας. Εξοπλισμένη με τα τελειότερα ηλεκτρονικά συστήματα. Φτιαγμένη με ανθεκτικά υλικά. Οι μηχανικοί της εταιρείας για να την κάνουν πιο ελκυστική, εξωτερικά την έκαναν να μοιάζει με άνθρωπο. Έναν άνθρωπο μηχανή που δεν πονάει, δεν φοβάται, δεν αισθάνεται. Στην άλλη πλευρά ο άνθρωπος, ένας απο εμάς με τα προβλήματα και τις αδυναμίες του. Με προδιαγεγραμμένες αντοχές και περιορισμένη ανθεκτικότητα κάτω απο σκληρές και αντίξοες καιρικές συνθήκες. Το κρύο, η ζέστη, ο φόβος οι εξωτερικοί εχθροί που θα συναντήσει τον καθιστούν ευάλωτο και τρωτό απο την πρώτη στιγμή.
   Παρατηρητές σε όλο αυτό, χωρισμένοι σε δυο στρατόπεδα οι υποστηρικτές της μηχανής και ταυτόχρονα αυτοί που θα μπορούσαμε να τους αποκαλέσουμε εκσυγχρονιστές και οι υποστηρικτές του ανθρώπου, οι ρομαντικοί αλλά και αυτοί που πιστεύουν ακράδαντα στην ανθρώπινη ευφυΐα και στον πολυμήχανο χαρακτήρα της σκέψης που ελίσσεται σε κάθε νέο δεδομένο.
   Στην εκκίνηση και οι δυο πλευρές έχουν τον ίδιο ενθουσιασμό και ο καθένας τις δικές του προσδοκίες. Στην πορεία και καθώς ο αγώνας προχωράει οι ισορροπίες θα χαθούν. Τα συναισθήματα θα ταλαντευτούν. Οι υποστηριχτές θα αλλάξουν στρατόπεδα ανάλογα με την έκβαση και την εξέλιξη της σκληρής διαμάχης.
   Σε αυτή την μεγάλη μάχη που κόβει την ανάσα θα δούμε παράλληλα το πως ο κάθε ένας απο τους αντιπάλους θα προσαρμόσει τα δεδομένα στις συνθήκες που θα συναντήσει. Η μηχανή προγραμματισμένη για σκληρές συνθήκες, αλλά με λιγοστά περιθώρια βελτίωσης σε συνθήκες απρόβλεπτες Ο άνθρωπος δύσκολο να αντιμετωπίσει τις αντιξοότητες που ξέρει ότι θα συναντήσει, αλλά με την δύναμη του μυαλού έχει την δύναμη να αλλάξει πολλά πράγματα στην πορεία του.
   Με έξυπνο και όμορφο τρόπο αναλύει όλα τα δεδομένα, τις σκέψεις και τις εναλλαγές των συναισθημάτων καθώς ο αγώνας δρόμου και αντοχής των δυο ανταγωνιστών κορυφώνεται με αμφίρροπη κατάληξη. Πόσο ευάλωτος είναι ο άνθρωπος μπροστά στην διαφαινόμενη αποτυχία; Πόση δύναμη ψυχής μπορεί να έχει κάποιος που επάνω του στηρίζεται το μέλλον των ανθρώπων που υπερασπίζεται; Μια άτρωτη προγραμματισμένη μηχανή απέναντι σε έναν τρωτό αλλά ενεργά σκεπτόμενο άνθρωπο. Μια ανελέητη μάχη που θα μεταδώσει πολλά φανερά και κρυφά μηνύματα με σκοπό να καταλάβουμε την διακριτή αλλά σημαντική διαφορά ανάμεσα στην Τεχνολογία και την Ανθρώπινη σκέψη. Γιατί η πραγματικότητα είναι πως η Τεχνολογία εξελίσσεται μόνο μέσα απο την ανθρώπινη σκέψη και την δύναμη της Ψυχής.
   Καμιά φορά τα ολιγοσέλιδα βιβλία κρύβουν τόση σοφία και τόσο περιεκτικό λόγο που σε κάνουν να νιώσεις πραγματικά πόσο λάθος κάνεις όταν τα απορρίπτεις μόνο και μόνο για τον μικρό όγκο τους.

Περιγραφή απο το Οπισθόφυλλο 

Μόνο µια διάνοια θα µπορούσε να χωρέσει χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης ύπαρξης σε λίγες µόνο σελίδες και να δηµιουργήσει ένα πραγµατικό έπος σε 5 µόνο µέρες. Ένα ανθρώπινο έπος, µια καταιγιστική περιπέτεια για την αιώνια µάχη µεταξύ ανθρώπου και µηχανής.

Εµπνευσµένος από τη θρυλική µονοµαχία στο σκάκι του Γκάρι Γκασπάρωφ µε έναν υπερεξελιγµένο υπολογιστή, τα κατορθώµατα του υπερµαραθωνοδρόµου Κωσταντίνου Καρνάζη και την ταινία ο «Εξολοθρευτής», ο «πολεµοχαρής» συγγραφέας βρίσκει την αφορµή για να περιγράψει µια ακόµη µεγάλη µάχη ανάµεσα σε δύο αντίπαλους που αρνούνται να το βάλουν κάτω για τον οποιοδήποτε λόγο.

Τίποτα σε αυτό το συγκλονιστικό έργο δεν είναι µε µέτρο. Πρόκειται για ένα ανεπανάληπτο τσουνάµι υπερβολής σε µια υπερπεριπέτεια, για έναν υπεραγώνα δύο υπεραντιπάλων που υπερµονοµαχούν µέσα από µια υπερσυγκηνιτική, υπερηρωική, υπερεπική, υπερφαντασµαγορική, υπερπεριγραφική, υπεραναµέτρηση.

Μπροστά σε αυτήν την υπερεπίθεση, όλες οι άµυνες του αναγνώστη υπερσαρώνονται. Ο ίδιος µπαίνει «µε τα χίλια» µέσα στην ιστορία και ζει το κάθε δευτερόλεπτο, νιώθει την κάθε αγωνία, δίνει κι αυτός το αίµα του, χύνει και αυτός τον ιδρώτα του χωρίς να πάρει την παραµικρή ανάσα. Ο συγγραφέας τον κάνει έρµαιό του, του παίρνει το µυαλό και την ψυχή, αλλά στο τέλος του τα δίνει όλα πίσω στο δεκαπλάσιο.







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ