Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το " Θεοί από στάχτη " Πασχαλία Τραυλού


Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

"Αν όλοι οι Θεοί παρατάσσονταν μπροστά σε έναν καθρέπτη θα ήταν αδύνατον οι άνθρωποι να εντοπίσουν ποιος είναι ο δικός τους. Γιατί οι Θεοί είναι η ασπίδα που χρειάζονται οι θνητοί για να προστατευθούν από τους φόβους τους, και οι ανθρώπινοι φόβοι είναι όλοι ίδιοι."


Η Πασχαλία Τραυλού αυτή την φορά μας προσφέρει μια συγκλονιστική Ιστορική Τριλογία που καθηλώνει, συναρπάζει και συγκινεί. "Θεοί από στάχτη " ο τίτλος του πρώτου μέρους στο οποίο μας συστήνονται οι ήρωες βάζοντας τις βάσεις για την συναρπαστική εξέλιξη τους σε μια ιστορία που ξεχωρίζει για την δύναμη της, για τις ξεχωριστές αλήθειες της και τους ισχυρούς προβληματισμούς της. Και φυσικά για την εξαιρετική ιστορική μελέτη των γεγονότων. Την εξαίσια προσέγγιση των ηρώων που αποτελούν ο καθένας ένα κομμάτι της κάθε ανθρώπινης έκφανσης.  Και την απόλυτα κατατοπιστική περιγραφή του τόπου και του χρόνου μέσα στα οποία περικλείεται η ιστορία.

Απο την Φώκαια της Μικράς Ασίας ο Αρίστος Σεφεριάδης και η αγαπημένη του Ελπινίκη, θα βρεθούν στην Θεσσαλονίκη πρόσφυγες. Σε μια πόλη ναι μεν Ελληνική αλλά εντελώς αφιλόξενη και δύσπιστη να τους υποδεχτεί αρχικά με καλοσύνη.  Ο Αρίστος μετά από πολλές δυσκολίες και μεγάλη προσπάθεια θα βρει δουλειά στο ραφτάδικο του Εβραίου Σαούλ. Η προσέγγιση των διαφορετικών ανθρώπων, των διαφορετικών φυλών και των διαφορετικών θρησκειών που έζησαν αρμονικά στην Θεσσαλονίκη παρουσιάζεται με εμφατικό και μεγαλειώδη τρόπο μέσα από την σχέση σεβασμού ανάμεσα στον Αρίστο και τον Εβραίο εργοδότη του.

Ο Αρίστος και η Ελπινίκη θα αποκτήσουν μια κόρη. την Ροζαλία την κεντρική πρωταγωνίστρια του βιβλίου που θα κινήσει τα νήματα, αλλά και θα μπλεχτεί στον ιστό των ίδιων των πράξεων της αλλά και στον ιστό της ίδιας της ιστορικής πραγματικότητας που θα παρασύρει εν καιρώ όλη την Ευρώπη με την μορφή του πιο άγριου πολέμου.

Θα μπορούσα να μιλάω για ώρες για τους ήρωες αυτού του βιβλίου αλλά θέλω να εστιάσω περισσότερο στην Ροζαλία και στον παιδικό της φίλο τον Αλμπέρτο Μαλάχ. Τα σχέδια τους, τα ανομολόγητα μυστικά τους. και τα κρυφά συναισθήματα τους θα ορίσουν τους κανόνες και θα οδηγήσουν τα πράγματα σε καταστάσεις οριακές.

Η Ροζαλία λοιπόν είναι μια γυναίκα δυναμική, επιβλητική, ξέρει τί θέλει και το επιδιώκει πάντα στοχευμένα λογαριάζοντας και την παραμικρή λεπτομέρεια. Ξεφεύγει απο κάθε πρότυπο της εποχής που αφορά την γυναικεία της φύση και επιλέγει την δικιά της ανεξάρτητη πορεία. Λατρεύει την μουσική και όταν γνωρίζει τον μαέστρο Ανατόλ Κοβάλσκι μέσα από ένα δημοσίευμα εφημερίδας κάνει όνειρο ζωής να ταξιδεύσει στο Παρίσι και να φοιτήσει στην Μουσική Ακαδημία στην οποία διδάσκει ο αρχιμουσικός. Γιατί ο Ανατόλ Κοβάλσκι της έκλεψε την καρδιά.

Τον γνωρίζει μέσα από το χαρτί, Απο ένα άρθρο εφημερίδας και γίνεται ο χάρτινος έρωτας της. Το απωθημένο της που θα βάλει κάθε δύναμη για να αποτελέσει το πεπρωμένο της. Γίνεται ο αυτουργός της κάθε πράξης της. Ο Κυρίαρχος της κάθε σκέψης της. Ο συντελεστής και η συνισταμένη της ίδιας της μοίρας της. Χαράζει τα όνειρα της με δύναμη και αποφασιστικότητα και ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια της δικιάς της προσωπικής ηθικής προκειμένου να πετύχει τους στόχους της, Να τον συναντήσει ακολουθώντας ταυτόχρονα την αγάπη της για την μουσική. Θα τα καταφέρει στήνοντας επιδέξια μια μηχανή. Θα βρεθεί στο Παρίσι και θα συναντήσει τον Ανατόλ, αλλά τα σύννεφα του Πολέμου και ο κρυφός εαυτός του Ανατόλ θα ανατρέψουν κάθε σχέδιο της και θα την φέρουν μπροστά σε ένα αδιέξοδο. Η γνωριμία και η ισχυρή φιλία της με τον Γάλλο ζωγράφο Ζαν Πιερ Λαρούζ θα ριζώσει και θα σηματοδοτήσει πολλές και ανατρεπτικές εξελίξεις στο δεύτερο μέρος της Τριλογίας το " Άνθρωποι από στάχτη ".

Το άλλο πρόσωπο της ιστορίας που έχει τρομερό ενδιαφέρον είναι ο Αλμπέρτο Μαλαχ. Ο ευαίσθητος και ντροπαλός παιδικός φίλος της Ροζαλίας. Ο Ρομαντικός και εγκλωβισμένος στον κρυφό και ανομολόγητο πραγματικό εαυτό του. Θα ζητήσει την βοήθεια της Ροζαλίας για να μπορέσει να ξεφύγει πετυχημένα από τα όσα του επιβάλλονται. Από τα όσα θέλουν επιτακτικά οι συνθήκες της εποχής. Η Ροζαλία θα αποδεχτεί την πρόταση του και οι προαιώνιοι Θεοί θα γίνουν Θεοί απο στάχτη μπροστά στα σχέδια τους. Η Ροζαλία κυνηγώντας την φυγή, τον έρωτα και το όνειρο. Ο Αλμπέρτο κυνηγώντας την ελευθερία του να ζήσει αυτό που του επιβάλει ο εσωτερικός του κόσμος.,

" Η Αγάπη δεν είναι αλισβερίσι της λογικής αλλά πρόσταγμα της καρδιάς. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη σπατάλη στον κόσμο από εκείνη της αγάπης που δεν φανερώθηκε, του χρόνου που δεν δαπανήθηκε σε ένα ανθρώπινο δέσιμο δυνατό και πηγαίο. Της λαχτάρας που δεν βιώθηκε και έμεινε εγκλωβισμένη στη σκέψη."

Ανατροπές, επανασχεδιασμοί και αλλαγή πλεύσης φανερώνουν και τονίζουν τους έντονους χαρακτήρες που δεν κολλάνε σε κανένα εμπόδιο. Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα και για την Ροζαλία δεν υπάρχει κανένα υπαρκτό εμπόδιο που να την κάνει να κάνει πίσω. Στα νέα σχέδια της όμως υπάρχει και ένα θύμα, Μια γυναίκα που θα πληρώσει ακριβά αυτή την επιμονή. Οι πράξεις των ανθρώπων όμως καλές η κακές κάποια στιγμή έχουν το θετικό ή το αρνητικό αντίκρυσμα στην ζωή τους. Μαγικά και με πολύ έντονο τρόπο οι εξελίξεις των γεγονότων και σε αυτό το πρώτο βιβλίο και στο επόμενο θα μας αποδείξουν το πως τα πάντα έχουν τον αντίκτυπο τους. Η τιμωρία είναι η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων ακόμα και αν η συγκεκριμένη τιμωρία φαντάζει άδικη στα μάτια μας.

Ιστορικά μελετημένο και με μια καταιγιστική ροή γεγονότων. Μπορεί και εντάσσει η συγγραφέας αρμονικά και με συνοχή τα λαογραφικά στοιχεία της εποχής. Ενσωματώνει στους ήρωες της τα ηθογραφικά σημεία που χαρακτήριζαν εκείνα τα χρόνια. Παράλληλα όμως κατορθώνει να πλάσει και να δημιουργήσει ήρωες με τον δικό τους ξεχωριστό αέρα ελευθερίας ή υποταγής.

Άριστα ψυχογραφημένο με έντονους και σημαντικούς προβληματισμούς, Ένα ταξίδι που θα δοκιμάσει σκληρά τους ήρωες και που σταδιακά θα καταλήξει στην ωριμότητα και στην ολοκλήρωση τους. Λάτρεψα τον Αρίστο τον έντιμο ραφτάκο που θα κάνει τα πάντα για να προσφέρει στην οικογένεια του μια καλή ζωή. Κολλημένος στο κουτί των δικών του αναμνήσεων που δεν θα σβήσουν ποτέ. Λάτρεψα το παιχνίδισμα των καταστάσεων που διέπουν τους ήρωες. Ανάμεσα στην φωτιά και την στάχτη υπάρχει μια μικρή απόσταση που την ορίζει ο απόηχος των πράξεων τους.

Στο κείμενο θα δούμε να στηλιτεύεται ο ρατσισμός σε όλες τις μορφές του. Είτε αυτός δοκιμάζει τα όρια της θρησκείας. Είτε αφορά την διαφοροποίηση και την ιδιαιτερότητα των ανθρώπινων χαραχτήρων, Του φύλου, του χρώματος και της σεξουαλικής επιλογής. Της επιλογής των ξεχωριστών ιδεών και της επιλογής διαφορετικών πράξεων.  Θα δούμε έντονα το εβραϊκό στοιχείο που σηματοδότησε την Θεσσαλονίκη και τους κατοίκους της. Θα δούμε φωτογραφικά αλλά με έντονες και ιδιαίτερες περιγραφές γεγονότα που άφησαν ανεξίτηλα τα σημάδια τους στην ιστορία της πόλης και των κατοίκων της. Όπως η πυρκαγιά του 1917 που ξεκίνησε από την Εβραϊκή συνοικία. Θα γνωρίσουμε το Παρίσι με μια άλλη ματιά πιο ερωτική και ολοένα πιο σκοτεινή καθώς η ατμόσφαιρα γκριζάρει από την εισβολή του Ναζισμού σταδιακά σε όλη την Ευρώπη.

Διαβάστε αυτό το συγκλονιστικό βιβλίο και συνεχίσετε στο επόμενο Άνθρωποι από Στάχτη όπου εκεί η πλοκή παίρνει μια απίστευτη εξέλιξη με τόσο δυνατή την έξαρση των συναισθημάτων που αρκετές φορές αναγκάζεσαι να αφήσεις το βιβλίο για να πάρεις μια ανάσα.....

Το βιβλίο κυκλοφορεί απο τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ










Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ