Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Δεξί Κίτρινο Λουστρίνι " Ιφιγένεια Τέκου - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου


 

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Από τις πιο ξεχωριστές ιστορίες που διάβασα φέτος, αλλά και από εκείνες τις ιστορίες που είναι ικανές να μείνουν καιρό χαραγμένες μέσα σου. Τόσο για την επιλογή της Κεντρικής ιδέας, όσο και για την εξαιρετικά πρωτότυπη και ανατρεπτική ανάπτυξη της. Πάντα θεωρούσα αρκετούς σύγχρονους Έλληνες συγγραφείς εξαιρετικούς στον λόγο και στην σκιαγράφηση χαρακτήρων, αλλά να διακατέχονται από ένα φτωχό και περιορισμένο υλικό μιας κεντρικής ιδέας που θα δίνει την πρώτη ύλη μιας διαφορετικής εξιστόρησης αλλά και οπτικής.  Σε αυτό το βιβλίο λοιπόν έχουμε έναν τέλειο συνδυασμό ιστορικών γεγονότων μιας περιόδου όχι τόσο γνωστής στο Ελληνικό κοινό, μέσα από την Λογοτεχνία. Αλλά και την ανάπτυξη Κοινωνικών ζητημάτων που έχουν μια διαχρονικότητα στο χθες αλλά και στο σήμερα. Και όλα αυτά σε ένα εναρμονισμένο κράμα που μας δίνει ένα εκπληκτικό αναγνωστικό αποτέλεσμα.

Δεξί κίτρινο λουστρίνι τίτλος με πολλαπλές σημασίες, αλλά και πολλαπλούς συμβολισμούς. Σημασίες όμως και συμβολισμοί που έχουν την δυνατότητα να επεκταθούν στην σκέψη του κάθε αναγνώστη διαφορετικά και πολυσύνθετα. Ακόμα και τώρα που γράφω τις σκέψεις μου για το βιβλίο μετά από αρκετό καιρό που το διάβασα, ανακαλύπτω νέα μικρά ή μεγάλα σημάδια που δίνουν ακόμα μεγαλύτερες προεκτάσεις στην ανάγνωση και στην ετεροχρονισμένη ακόμα αφομοίωση της.

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου βρισκόμαστε στην Ιταλοκρατούμενη Κάλυμνο το 1934. Η ιστορία σε αυτό το σημείο εστιάζει στην φιλία της Θεμλίνας με την Χριστίνα. Μια αδερφική φιλία που χτίζεται από τα πολύ παιδικά τους χρόνια. Με γνώμονα αυτή την φιλία παρατηρούμε όλο το φόντο της νησιώτικης κοινωνίας, που ζει στην κατοχή των Ιταλών (μην ξεχνάμε πως τα Δωδεκάνησα απελευθερωθήκαν πολύ αργότερα της υπόλοιπης Ελλάδας) και στην φτώχεια που αναγκάζει τους περισσότερους άντρες του νησιού να καταφεύγουν στην αλίευση των σφουγγαριών. Ένα σκληρό επάγγελμα που μοιάζει με βουτιά θανάτου, θέτοντας την ζωή τους σε κίνδυνο. Και είναι συγκλονιστικός ο τρόπος με τον οποίο το κείμενο πλάθει εικόνες για να υποδείξει το πως οι άντρες ξορκίζουν τον φόβο τους, για το επερχόμενο ταξίδι με χορούς και μεθύσι γνωρίζοντας την επαναλαμβανόμενη ρώσικη ρουλέτα που έπαιζαν με την ζωή τους, αναρωτώμενοι αν θα γυρίζουν ζωντανοί, γεροί ή σακάτηδες ή ακόμα και πεθαμένοι από τον βυθό της θάλασσας.

Και από την άλλη με την ίδια πληθώρα συναισθημάτων το πως οι γυναίκες που μεγάλωναν τα παιδιά τους, όντας μόνες υποκαθιστώντας και τον ρόλο του πατέρα όταν αυτός έλειπε ή χάνονταν πρόωρα. Τα σφουγγάρια ήταν η μοναδική επιλογή παραμονής στο νησί η άλλη επιλογή ήταν η ξενιτιά.  Παράλληλα παρακολουθούμε και τις στιγμές της αντίστασης των Ελλήνων ενάντια στην Ιταλική κατοχή. 

Τα δυο κορίτσια βιώνουν με τον δικό τους τρόπο αυτές τις αγωνίες και τις ξορκίζουν με την δύναμη της φιλίας τους, Ένα ζευγάρι κίτρινα λουστρίνια γίνεται συμβολικά και ουσιαστικά ο δεσμός αυτός που θα τις κρατήσει ενωμένες και δυνατές στα δύσκολα που θα ακολουθήσουν και θα τiς χωρίσουν ξαφνικά και τραγικά. Οι φρικτές εικόνες που θα αντικρύσουν. Η γνώση για την δράση ενός επικίνδυνου ανθρώπου που καραδοκεί να κάνει και σε αυτές κακό και η εξαφάνιση τελικά της Χριστίνας με μοναδικό στοιχείο το παρατημένο δεξί κίτρινο λουστρίνι της. Το καινούργιο σκηνικό θα θέσει σε έναν νέο κύκλο την ιστορία μαζί με άλλα επίσης άσχημα γεγονότα.  Σε αυτό το πρώτο κομμάτι κύριο λόγο και σπουδαία θέση έχει η αξία της φιλίας, η δύναμη της ανθρώπινης θέλησης για επιβίωση. Η αγωνία της ξενιτιάς. Οι  θλιβερές απώλειες, οι στερήσεις. Οι βίαιοι αποχωρισμοί. Αλλά και η οδύνη για τα αποτρόπαια εγκλήματα ενός αρρωστημένου μυαλού που έχει τις ρίζες της σε άλλες εξίσου τραγικές συμπεριφορές. Η παιδική ψυχή που γίνεται θύμα ωριμάζοντας με μια στραβή οπτική και με έναν ακούσιο και ενοχικά εμφυτευμένο σκοπό να γίνει εντέλει θύτης σε έναν αέναο κύκλο διαστροφής. 

Στο δεύτερο κομμάτι του βιβλίου μεταφερόμαστε σε μια περιοχή της Νότιας Γαλλίας, όπου εκεί η Θεμελίνα θα βρει μια νέα πατρίδα μη σταματώντας να νοσταλγεί αυτή που άφησε πίσω. Η Πατρίδα που την γέννησε θα αποτελεί πάντα την νοσταλγική νοερή επιστροφή της, αλλά και την ασφάλεια της απέναντι σε κάθε εμπόδιο της καινούργιας της ζωής. Λίγο πριν και λίγο μετά το ξέσπασμα του Β Παγκοσμίου πολέμου και μέσα σε μια έκρυθμη κατάσταση οι ήρωες ζουν με τις νέες προκλήσεις της ζωής τους. Προσαρμογή σε μια ξένη χώρα, σκληρή δουλειά, νέες γνωριμίες, έρωτας. Εμπάθεια., απογοήτευση. ελπίδα. Ρατσισμός και Πόλεμος. Παράδοση και Αντίσταση.  

Με τρόπο δραματικό και περίτεχνα δοσμένο η συγγραφέας ενώνει τα γεγονότα μέχρι να δώσει τον τελικό επίλογο στην ιστορία της. 

Αυτό που μου έκανε τρομερή εντύπωση στο βιβλίο είναι πως η συγγραφέας κατάφερε να ενώσει πολλά γεγονότα στην ιστορία της και να τα θηλυκώσει με απόλυτη αρμονία φτιάχνοντας στην ουσία το παζλ της ζωής των ηρώων της. Αλλά και το παζλ των μηνυμάτων που θέλει να περάσει μέσα από την ιστορία της. Η σκιαγράφηση των ηρώων λιτή, αλλά ταυτόχρονα γεμάτη. Ενώνουν τα γεγονότα με τα κρυφά ή φανερά τους συναισθήματα φτιάχνοντας ένα συμπαγές αποτέλεσμα με σκοπό να φανερώσουν τα προτερήματα τους και τις αδυναμίες τους. Τις αξίες τους που εξυψώνονται, αλλά και καταβαραθρώνονται. 

Ένα μυθιστόρημα με κέντρο τον άνθρωπο και τις ύψιστες αξίες του, αλλά και τα μεγάλα και σκληρά ελαττώματα του. Η φιλία και η αγάπη. Ο Έρωτας ο αληθινός, Ο κατά συνθήκη έρωτας που πνίγεται στον εγωισμό. Η ζωή και η ελπίδα. Η Αντίσταση και η πάλη απέναντι στην επιτακτική επιβολή. Ο Ρατσισμός και η βία ο θάνατος και η απαξίωση της ανθρώπινης υπόστασης. Ο φόβος και η μισαλλοδοξία. Η τιμωρία και η δικαίωση. Η συγχώρεση και η λύτρωση.

Ένα βιβλίο που αγάπησα και το προτείνω ανεπιφύλακτα σε όλους αυτούς που θέλουν διαβάσουν ένα δυνατό κοινωνικό μυθιστόρημα με ιστορικά στοιχεία και πολλά μηνύματα. 

Το Βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ