Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου "Παγωμένα πέλματα" Βαγγέλης Μπέκας - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 




Τα "Παγωμένα πέλματα" του Βαγγέλη Μπέκα από τις Εκδόσεις Ψυχογιός είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που εστιάζει στα προσωπικά βιώματα και στις ανθρώπινες σχέσεις, αναδεικνύοντας πολλά από τα κακώς κείμενα της σύγχρονης κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που κρύβεται μέσα στον υπόκοσμο, το μαύρο χρήμα, στο ψέμα και στην καλά κεκαλυμμένη νομιμότητα μιας ανδροκρατούμενης αλλά και νομιμοφανούς κυριαρχίας. 

Η Σοφία είναι μια νεαρή αστυνομικός που βλέπει ένα από τα όνειρα της να γίνεται πραγματικότητα. Η μετάθεση της στο Ανθρωποκτονιών, έρχεται να επιστεγάσει τους κόπους της και να την βγάλει επίσης από τον εφιάλτη του επώδυνου χωρισμού της. Η σύγκρουση της όμως με το πραγματικό κατεστημένο θα την προσγειώσει απότομα και οδυνηρά. Οι ισορροπίες που πρέπει να κρατήσει λεπτές. Η υπόθεση που θα αναλάβει, αλλά και ο τρόπος που θα αντιμετωπιστεί στην υπηρεσία της, θα την φέρει σε πρόσκρουση με τις αναμνήσεις που τόσο καλά νόμιζε πως είχε καταχωνιάσει μέσα της.

Ο Θωμάς είναι ένας άνεργος δημοσιογράφος που αναγκάζεται να δουλέψει σαν ιδιωτικός ερευνητής σε ένα δικηγορικό γραφείο, προκειμένου να φύγει από το φάσμα της ανεργίας και να νιώσει και πάλι χρήσιμος στην οικογένεια του. Θα κολυμπήσει σε αχαρτογράφητα νερά και σε σκοτεινές υποθέσεις. Θα έρθει αντιμέτωπος τελικά με έναν εφιάλτη που δεν μπορούσε ποτέ να φανταστεί και μπροστά σε αλήθειες που αγνοούσε ή τις είχε πολύ βαθιά θαμμένες μέσα του.

Μια σειρά θανάτων γυναικών που μοιάζουν σαν αυτοκτονία. Μια απαγωγή και μια συγκάλυψη, θα δώσουν το έναυσμα για μια σειρά γεγονότων, σε ένα παιχνίδι με τον χρόνο και τις σκληρές αλήθειες του.  

Η ιστορία εξελίσσεται μέσα από την αφήγηση του Θωμά και της Σοφίας, με μια αφήγηση όμως έτσι τοποθετημένη ώστε να αλληλοσυμπληρώνει τα στοιχεία της υπόθεσης μέσα από τους εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες τόσο του Θωμά και της Σοφίας όσο και των άλλων πρωταγωνιστών. Μέσα από μικρά κεφάλαια που εναλλάσσονται για να αλλάξουν το ύφος και την προσέγγιση της κάθε εξέλιξης, αλλά και να δώσουν διαφορετικό ρυθμό και φως  ανάμεσα σε αυτά που βιώνει ο Θωμάς και σε αυτά που βιώνει η Σοφία. Η αλήθειες τους βρίσκονται κρυμμένες μέσα σε αυτούς που αγοράζουν ηδονή. Που αγοράζουν εξουσία. Που αγοράζουν δικαιοσύνη. Πρέπει να πέσουν στον βούρκο και στο σκοτάδι να τους βρουν και να τους ξεμπροστιάσουν και παράλληλα να αποδεχτούν όλες τις σκληρές διαπιστώσεις και τα νέα δεδομένα σε αυτά που έζησαν τόσο έντονα σε τόσο λίγο χρόνο. 

Κοφτές λέξεις. Κοφτά συναισθήματα. Έρχονται σε αντίθεση με τον γλαφυρό και έντονα διεισδυτικό τρόπο που περιγράφονται οι κλειστοί συναισθηματικά χαρακτήρες. Που κουβαλούν τα δικά τους αγκάθια, τις δικές τους αμαρτίες και τα προσωπικά τους απωθημένα. Ένας άντρας και μια γυναίκα στόχοι μιας κοινωνίας που θέλει να επιβάλει τα δικά της πρότυπα. Στόχοι και παράλληλα δολώματα που τους τυλίγουν σε ένα δίχτυ πάλης με τον ίδιος τους τον εαυτό για τους ήρωες του βιβλίου, αλλά και τον αναγνώστη σε ένα καταπληκτικό ταξίδι αποτύπωσης μιας πραγματικότητας που γνωρίζουμε αλλά ταυτόχρονα την προσπερνάμε αδιάφορα. 

Λόγος καυστικός, ειρωνικός και άκρως εκφραστικός. Πατάει επάνω στην πραγματική ψυχολογία των ηρώων, που βάλλονται από τα προσωπικά τους προβλήματα, τις βαλτωμένες σχέσεις και τις απεγνωσμένες αναζητήσεις. Εμβρόντητοι παρακολουθούν την ζωή τους να αλλάζει και να επαναπροσδιορίζεται μέσα όχι από τις δικές τους συμπεριφορές, αλλά από τις συμπεριφορές και τις προκλήσεις των άλλων. 

Σκοτεινά σχέδια. Ηθικοί αυτουργοί. Αθώα θύματα. Αντιφάσεις και αντιθέσεις σε ένα παιχνίδι αποπροσανατολισμού στοιχείων, αλλά και συναισθημάτων που βρίσκονται καλά εγκλωβισμένα σε ένα υποσυνείδητο, που το ανασύρουν βίαια οι εξελίξεις. 

Ο κάθε δευτεραγωνιστής γίνεται το πασπαρτού που ανοίγει τον δρόμο για τα στοιχεία που προκύπτουν, τις εικασίες, αλλά και τις ανατροπές. Ταυτόχρονα οι δεύτεροι ρόλοι  αποτελούν και το αντικλείδι που ανοίγει διάπλατα τις ψυχές και το παρελθόν των δυο πρωταγωνιστών βγάζοντας τους σχεδόν εκβιαστικά προς τα έξω όλα τα καλά κρυμμένα συναισθήματα, αλλά και τους ανομολόγητους φόβους. 

Το βιβλίο έχει τα χαρακτηριστικά τόσο του νουάρ όσο και του ψυχολογικού θρίλερ. Με αστυνομική πλοκή και κοινωνικές προεκτάσεις. Όπως η διαφθορά, η ανδροκρατούμενη κοινωνία, οι γυναικοκτονίες. Αλλά και γενικότερα οι ανθρώπινες σχέσεις. Όπως σχέση μάνας κόρης, πατέρα γιού. Συζυγικές σχέσεις, φιλικές σχέσεις και σχέσεις των δύο φίλων. Ο συγγραφέας επέλεξε οι αφηγητές να είναι ένας άντρας και μια γυναίκα σκόπιμα για να τονίσει τις αντιθέσεις, αλλά και τα σημεία εκείνα που ενώνουν και τέμνουν τις σκέψεις τους, τις σχέσεις τους αλλά καθορίζουν κυρίως την θέση των δυο φύλων μέσα στην κοινωνία. Με την αλληλοσυμπλήρωση, των κινήσεων, των σκέψεων και των επιλογών των δυο πρωταγωνιστών-αφηγητών οδηγούμαστε σε ένα εξαιρετικό φινάλε που αποδίδει την αλήθεια σε όλο της το μέγεθος όχι απαραίτητα με την πλήρη δικαίωση, αλλά με μια καθαρτήρια απαλλαγή από ενοχές και βαρίδια που τους κρατούσαν δεμένους. Παράλληλα αφήνει το ενδεχόμενο να ξανασυναντήσουμε το δίδυμο Σοφίας και Θωμά μιας και έχουν αφήσει ανοικτούς λογαριασμούς, αλλά και αποτελούν ένα δίδυμο που απέκτησε μια εξαιρετική χημεία που έχει να δώσει πολλά στην συνέχεια.  

Ένα βιβλίο εξαιρετικό από τα καλύτερα που διάβασα φέτος. Το προτείνω λοιπόν και σε σας να το ανακαλύψετε.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ

"Αχιλλέας, ο ξεναγός μου στον εφιάλτη..."

"Ο άνθρωπος που με έχωσε στον βούρκο, μου άνοιξε τα μάτια..."

"Δεν σε ένοιαζε η αλήθεια στο σκοτάδι σου. Να ζήσεις μόνο ήθελες. Να ζήσεις καλά."

"Τότε τους είδα για πρώτη φορά. Ιδέα δεν είχα ποιοι ήταν ακόμα. Μπροστά απ' όλους, ο ομορφάντρας, ο μαυροπουκαμισάς. Μπήκε στη θέση του οδηγού στο Citroën, ο κυριλάτος δίπλα του και πίσω τους βιαζόταν να τους προφτάσει η Σοφία.

Ανάμεσα στις παλιές πολυκατοικίες και τις νεραντζιές είδα για πρώτη φορά εκείνο το παράξενο κορίτσι με τα καστανοκόκκινα μαλλιά και τις ανεπαίσθητες φακίδες. Η Σοφία έχει κάτι που ξεχωρίζει. Είναι τα μαλλιά και τα μάτια της, τα μάτια του μελιού, που γύρισαν σπινθηροβόλα και με κοίταξαν. Κοντοστάθηκε δίπλα στο αμάξι κοιτώντας με επίμονα, ενώ κρατούσε ακόμα την πόρτα ανοιχτή. Σαν να είχε κοκαλώσει που με είδε.

Κάτι της είπαν από μέσα, βιάστηκε να μπει. Κάθισε στο πίσω κάθισμα, μα αμέσως γύρισε πάλι, με κοίταξε με τα μάτια της που έλαμπαν από το πίσω τζάμι. Τι παράξενο κορίτσι, σκέφτηκα. Με κοιτούσε με έναν τρόπο που ποτέ δε με είχε ξανακοιτάξει γυναίκα, κι αυτό με έκανε να νιώσω αλλόκοτα. Ιδέα δεν είχα ακόμα πως ήταν αστυνομικός."



"Εστίασες το μεγάλο, έχασες το μικρό. Κρυβόσουν για χρόνια πίσω απ' τις αλήθειες των πολλών και τώρα νιώθεις προδομένος. Από τη Μαίρη, τον Στάθη, απ' όλη σου τη ζωή... Τουλάχιστον, δεν είσαι πλέον αυτός που ήσουν. Άλλαξες. Έγινες λίγο σαν κι αυτούς. Κολυμπάς στο ψέμα. Κι έχεις κρυμμένο το πιστόλι....."







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και...

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ...

Αναστάσιμη Κλήρωση 28 Απριλίου Κερδίστε το Βιβλίο που θέλετε να διαβάσετε

Στις 28 Απριλίου την ημέρα του Πάσχα, κληρώνουμε για έναν τυχερό το Βιβλίο που θα δηλώσει πως θέλει να διαβάσει στην  ΑΝΑΡΤΗΣΗ της Ομάδας μας στο Facebook. Δηλώστε την συμμετοχή σας μέχρι την Μεγάλη Παρασκευή 26 Απριλίου. Και καλή σας επιτυχία. Επιπλέον Bonus του Διαγωνισμού. 1. Μια επιπλέον συμμετοχή σε όποιον γίνει αναγνώστης του Blog μας. 2. Μια επιπλέον συμμετοχή για όποιον επιλέξει το Βιβλίο κλειδί αυτής της Κλήρωσης. (Έχω επιλέξει ένα Βιβλίο για σας. Το οποίο θα το κερδίσετε αν είναι μέσα στην επιλογή που θα κάνετε στον διαγωνισμό αυτόν. Αν είναι περισσότεροι οι επιτυχόντες σε αυτό το σκέλος θα γίνει Κλήρωση ανάμεσα σε αυτούς που θα βρουν την δικιά μου επιλογή. Καλή επιτυχία και Καλό Πάσχα σε όλους!!!!