Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το " Υγρή Πόλη " Φωτεινή Ναούμ


   Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου 
   
    Το Βιβλίο αυτό επέλεξα να το διαβάσω εξαιτίας του τίτλου του, που με τράβηξε με έναν μαγικό τρόπο. Χωρίς να έχω διαβάσει ποτέ Βιβλίο της Φωτεινής Ναούμ και χωρίς καν να δω την υπόθεση στο οπισθόφυλλο το διάλεξα ανάμεσα σε πολλά άλλα. Το αποτέλεσμα με δικαίωσε και με ικανοποίησε σε υπερθετικό βαθμό. Και θα τολμήσω να πω, πως η δομή του και ο μοναδικός καινοτόμος τρόπος που ξετυλίγεται η υπόθεση του δείχνουν το τεράστιο ταλέντο που έχουν κάποιοι συγγραφείς να ρίχνουν το δόλωμα στον αναγνώστη για να ακολουθήσει έναν δρόμο καθόλου προδιαγεγραμμένο και καθόλου πεπατημένο.  Γιατί το βιβλίο αυτό είναι απρόβλεπτο τόσο στις εξελίξεις του όσο και στις προθέσεις του. Σου βγάζει χωρίς να το έχεις προβλέψει και χωρίς να το έχεις εκβιάσει κρυμμένα απωθημένα και αλήθειες που δεν είχες τολμήσει ποτέ να σκεφτείς.
   Στην Κομοτηνή -την πόλη στην οποία έμαθαν να ζουν με αρμονία Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι- στην πόλη των μεγάλων αντιθέσεων. Εκεί που μπλέκονται οι φυλές, τα αρώματα, οι γλώσσες οι θρησκείες και τα έθιμα διαλέγει να τοποθετήσει η συγγραφέας την ιστορία της και τους ξεχωριστούς ήρωες της. Ο Λεωνίδας ο Κουρέας της πόλης, η ασθενική σύζυγος του Εριφύλη και η άβγαλτη κόρη τους Γαριφαλιά ζουν μια στρωτή και τακτοποιημένη ζωή . Αυτό μέχρι την άφιξη της Χλόης που θα μπει στην ζωή τους σαν καταλύτης για να αλλάξει τις ισορροπίες και να τους φέρει αντιμέτωπους με τις πολύ καλά κρυμμένες τους επιθυμίες και τα απαγορευμένα πάθη τους. Η Χλόη θα τραβήξει νοερά μαζί της τον Ζαν. τον ιδιόρρυθμο φίλο απο τα παλιά που η ανάμνηση του θα ξυπνήσει θύελλες που θα στροβιλίσουν αναπάντεχα την καλοστημένη ζωή όλων.
   Απο την άλλη πλευρά ο γοητευτικός και Φιλόδοξος Ζαχαρίας θα συναντήσει την συντηρητική και θρησκόληπτη Λαμπρινή και θα μπλεχτεί μαζί της σε μια ιδιότυπη σχέση που θα περάσει απο πολλά στάδια. Θα δοκιμαστεί,θα παλέψει και θα διεκδικήσει μια θέση ανάμεσα στον Παράδεισο και την Κόλαση.
   Και ανάμεσα στις ζωές των πρωταγωνιστών σε μια πόλη που σαπίζει και καταπίνει τους κατοίκους της, το αληθινό θα μπλεχτεί με το μεταφυσικό για να προδώσει τα προσποιητά συναισθήματα και να φανερώσει τις αληθινές σκέψεις του καθένα. Κρυμμένα μυστικά κρυμμένοι πόθοι, μεταμέλειες και ενοχές που έχουν καταχωνιαστεί καλά εντός τους, θα ξεγυμνωθούν για να φέρει τους πάντες κάτω από την πλήρη διαφάνεια της συνείδησης. 
   Τολμηρό, ατμοσφαιρικό, αισθησιακό, τρυφερό και ενίοτε προκλητικό. Βγάζει μια ανόθευτη δύναμη γεμάτη πείσμα και περηφάνια. Κλειδωμένες επιθυμίες έτοιμες να πνίξουν τους ήρωες που παίζουν σαν την γάτα με το ποντίκι με τα αισθήματα τους. Σε ισορροπίες λεπτές και εύθραυστες κρατούν το παρελθόν με το παρόν δεμένο με μια λεπτή αδιόρατη κλωστή έτοιμη να κοπεί κόβοντας κάθε γέφυρά ανάμνησης. Οι ήρωες φτιαγμένοι από ύλη ρευστή, θα τολμήσουν επιτέλους να αποδεχθούν τις ρευστές τους επιθυμίες; Να πετάξουν το προσωπείο της προσχηματικής τους ζωής;
   Μια συνεχής πάλη του ανθρώπου με τα απωθημένα του. Τα Θέλω του που έρχονται σε μια διαρκή σύγκρουση με τα Κοινωνικά κατεστημένα. Οι παρορμητικές αποφάσεις και τα καταπιεσμένα συναισθήματα θα αναπλάσουν τους χαρακτήρες δίνοντας τους μια άλλη οντότητα. Οι ήρωες θα ψάξουν ανάμεσα στην ζωή και τον Θάνατο, την Ανάσταση της Ψυχής τους. Ανάμεσα στις αναλαμπές της ειλικρίνειας τους, στα προσωρινά πυροτεχνήματα της δικαίωσης τους,θα φανερώσουν την αληθινή και πραγματική υπόσταση των ανθρώπων. Γιατί όλοι μας περιμένουμε αυτή την κατάλληλη στιγμή, εκείνη την Κατάλληλη άφιξη που θα μας δώσει την δύναμη να μιλήσουμε για τα αληθινά μας.
   Μελαγχόλησα με τον Λεωνίδα. Θαύμασα την Χλόη και τον Αρίφ. Ένιωσα αμήχανα απο τα πρωτόγνωρα σκιρτήματα της Γαριφαλιάς. Λυπήθηκα τον Ζαχαρία, αλλά ταυτόχρονα ενθουσιάστηκα με τον ατόφιο αντρίκειο του χαρακτήρα. Θύμωσα με την Λαμπρινή και δάκρυσα με την Εριφύλη. Όσο για τον Ζαν θα αφήσω στους επόμενους αναγνώστες να αποδώσουν τον χαρακτηρισμό που θέλουν γιατί αποτελεί για το βιβλίο τον ρόλο κλειδί που θα κρίνει αρκετά κομμάτια της ιστορίας.
 

   Θα ήθελα να επισημάνω κάποια κομμάτια του Βιβλίου που με έκαναν να ψάξω για φωτογραφικό υλικό της Κομοτηνής. Η Φωτεινή Ναούμ έχει παρουσιάσει τόσο όμορφα και μυστηριακά την Πόλη της ώστε προκαλεί άμεσα τον αναγνώστη να επισκεφτεί αυτή την Πόλη. Μακάρι να είχαμε και την δυνατότητα να τρέξουμε πίσω τον χρόνο ώστε να αναβιώσουμε κάποιες απο τις εικόνες που περιγράφονται στο Βιβλίο. Το Ποτάμι ας πούμε ο Μπουκλουτζάς που τώρα πια έχει μπαζωθεί.  (Στο παρελθόν, ο ποταμός Μπουκλουτζάς, παραπόταμος του ποταμού Βοσβόζη που πηγάζει από το Παπίκιο και χύνεται στην Ισμαρίτιδα λίμνη, χώριζε την πόλη σε δύο μέρη, διασχίζοντας την από βορειοανατολικά προς τα νοτιοδυτικά. Τη δεκαετία του 1970, ύστερα από επανειλημμένες πλημμύρες, η κοίτη του ποταμού άλλαξε, οπότε περνά πλέον εκτός του αστικού χώρου και η παλιά κοίτη μετατράπηκε σε μια από τις κύριες οδικές αρτηρίες, την οδό Ορφέως.)




Το Χαϊβάν Παζάρ 
Επίσης δίνει μεγάλη έμφαση στα γνωστά σε λίγους Τενεκετζίδικα της Πόλης που αποτελούσαν τότε και μπορεί και τωρα βασική ενασχόληση των Κατοίκων. Θα δείτε πολλά και θαυμαστά πράγματα στο βιβλίο, που συνθέτουν εξαιρετικά την Ποιότητα αυτής της πόλης που κλείνει μέσα της ένα μεγάλο μωσαϊκό διαφορετικών ανθρώπων.

Παραθέτω το Αποσπάσματα του Προλόγου.

Και ένα απόσπασμα που μου άρεσε πολύ.
"Ποιος καθορίζει σε τούτη τη ζωή αν το ένα πράγμα θα γίνει με μια σειρά και κάποιο άλλο με άλλη; Ποιος σαν να προσπαθεί να τα βάλλει σε μια σειρά ,μπερδεύει τα κομμάτια και ταράζει την πορεία των ανθρώπων, ταράζει τις επιθυμίες τους, άλλοτε τους βαλτώνει και άλλες στιγμές όπως τούτη εδώ η απρόσμενη τους αποθεώνει;"



   

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ