Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το "Πουλί θα Κάμω την Χαρά" Μαρία Πρινάρη Καρκαβατσάκη


 Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου 

   Η Λένα και ο Φάνης γνωρίζονται στο όμορφο και ειδυλλιακό Ναύπλιο. Απο την πρώτη στιγμή, με το πρώτο κοίταγμα οι καρδιές τους συναντιούνται και οι ζωές τους ενώνονται. Με μια πρόποση αναφωνούν και οι δύο ¨Αρχίζουμε". Το ραντεβού τους όμως με την νέα τους ζωή και την ευτυχία, το διαδέχεται ένα άλλο αναπάντεχο ραντεβού με τον Θάνατο. Το πεπρωμένο τους αλλιώτικο, θλιβερά διαφορετικό απο αυτό που είχαν υπολογίσει. Το σκηνικό αλλάζει χρώμα. Το λευκό της χαράς και του γάμου βάφετε κόκκινο μέσα σε λίγα λεπτά. Το όνειρο γίνεται εφιάλτης. Το χαμόγελο δίνει την θέση του στην θλίψη.
   Η Λένα χωρίς τον Φάνη ξεκινάει να παλεύει με τον ίδιο της τον εαυτό. Προσπαθεί να κρατήσει το μυαλό της σε οριακό σημείο. Μιά άνιση μάχη ανάμεσα στην λογική και τον παραλογισμό την βυθίζει ολοένα πιο βαθιά στην απομόνωση και στον αυτοεγκλεισμό. Κρίσεις Πανικού, φοβίες. Άστοχες ενοχές, την απομακρύνουν ολοένα και πιο πολύ σε ένα απροσπέλαστο τέλμα. Δίπλα της έχει τους γονείς της, αλλά και τις φίλες της. Η άρνηση της όμως να δεχτεί ψυχολογική βοήθεια απο ειδικό. Η άρνηση τη να παραδεχτεί και να κοιτάξει κατάματα το πρόβλημα της θα προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερο χάος στην ψυχοσύνθεση της.
   Όταν σιγά σιγά αρχίσει να βγαίνει απο το καβούκι της, με την βοήθεια των φίλων της. Με μικρά και δειλά βήματα προσπαθεί να σπάσει την βαθιά μελαγχολία και να επιστρέψει πίσω στην ζωή. Ο Νικηφόρος που μπαίνει ξαφνικά και δυναμικά στην ζωή της θα παλέψει με την θλίψη της, Θα θελήσει να την βοηθήσει να νικήσει τους φόβους, τις τύψεις και τις ενοχές της. Όλα δείχνουν να αλλάζουν. Η ελπίδα και το φως μπαίνουν ξανά στην ζωή της Λένας. Είναι όμως αληθινό αυτό το σκηνικό; Η ψυχή της Λένας είναι έτοιμη να κάνει μια νέα αρχή; Ή μήπως όλη αυτή η χαρά είναι προσωρινή και φαινομενική; Μια απλή ύφεση των συμπτωμάτων; Το θηρίο έχει απλώσει τα πλοκάμια του και σιγοβράζει σαν ηφαίστειο που είναι έτοιμο να εκραγεί. Ένα απλό γεγονός, μια απλή σύμπτωση, μία απλά άστοχη λέξη είναι ικανή να πυροδοτήσει τις θαμμένες αναμνήσεις και να επαναφέρει το μυαλό σε μια αντίστροφη και περίπλοκη λογική. Όλες οι διεργασίες, όλα τα σκαμπανεβάσματα. Όλες οι σκέψεις και τα διλήμματα της πρωταγωνίστριας θα μας δώσουν μια απλή και κατανοητή μικρογραφία της ψυχολογικής της πάλης.
   Μια ιδιαίτερη και προσεγμένη προσέγγιση στο Θέμα της Κατάθλιψης, μέσα απο απλούς καθημερινούς ανθρώπους. Γεμάτο εικόνες και συναίσθημα. Η Μαρία Πρινάρη-Καρκαβατσάκη παίρνει ένα ευαίσθητο θέμα και το εμβαθύνει με τέτοιο τρόπο χωρίς να κουράζει τον αναγνώστη, ούτε να του δημιουργεί Θλίψη. Ταυτόχρονα όμως κλιμακωτά και στοχευμένα αποτυπώνει όλες τις αποχρώσεις και τις επιπτώσεις της ασθένειας που πλέον αποτελεί την ασθένεια της εποχής μας. Όλες οι διακυμάνσεις στην συμπεριφορά της Λένας καταγράφονται με τρόπο μοναδικό. Όλα τα κατάλοιπα που αναδύονται απο τα βάθη της Ψυχής της. Ξεχασμένες εικόνες, χαμένα στιγμιότυπα της παιδικής ηλικίας ανασύρονται απο το υποσυνείδητο της και μπλοκάρουν εντελώς την σκέψη της. Μονόδρομος η αναζήτηση εξειδικευμένης βοήθειας. Υπάρχει άραγε επιστροφή για την Λένα στην πραγματική ζωή; Υπάρχουν τα χρονικά περιθώρια να επανέλθει η χαμένη ισορροπία του εσωτερικού της κόσμου;
   Με κατανοητό καθημερινό λόγο. Με μια απλότητα που ξεχωρίζει η συγγραφέας για άλλη μια φορά μας δίνει μια ιστορία που κρύβει μέσα της πολλές αξίες και μπόλικη αγάπη. Υμνείτε η Φιλία, εξυψώνεται ο έρωτας μα πάνω απο όλα μέσα απο όλες τις δοκιμαζόμενες σχέσεις των ηρώων αναδεικνύεται η υπομονή, η ελπίδα και η αισιοδοξία. Γιατί ένα ποτάμι είναι η ζωή και αν δεν το ακολουθήσεις μένεις πίσω μόνος.
   
   *Το βιβλίο ξεκινάει με μια μαντινάδα απο την οποία πήρε και τον τίτλο του το Βιβλίου. Δεν μπορώ να μην σημειώσω την μεγάλη συγκίνηση που ένιωσα όταν εμβόλιμα η μαντινάδα αυτή μπήκε στο κείμενο για να δώσει την εμφατική μεταβολή των συναισθημάτων των ηρώων, Εξαιρετική χρονική επιλογή με έκανε να καταλάβω πως αυτό το βιβλίο βγήκε πραγματικά μέσα απο την ψυχή της Μαρίας που μας απέδωσε παραδειγματικά τις έντονες μεταπτώσεις στον χαρακτήρα της Λένας της.
   Για αυτό λοιπόν:
   "Πουλί θα κάμω τη χαρά να φύγει να πετάξει στων πενομένων τσι καρδιές εκειά να πάει να κάτσει"


Απο το Οπισθόφυλλο

«Φοβάμαι πως για κάποια πράγματα είναι αργά. Τελικά, είναι ποτάμι η ζωή. Κυλάει, κι αν δεν το ακολουθήσεις, μένεις πίσω μόνος. Εκείνο, δεν γυρίζει πίσω να σε βρει».

Η Λένα δεν είχε εύκολη ζωή. Μια σειρά από θλιβερά γεγονότα και μια σημαντική απώλεια, την οδήγησαν σε ενοχές, κρίσεις πανικού και εν τέλει σε κατάθλιψη. Για πολύ καιρό αρνούνταν να ζήσει, αλλά ένα ακόμη συνταρακτικό γεγονός την έκανε να αναθεωρήσει… Εκείνο το βράδυ αποφάσισε να βρει το ποτάμι και να το ακολουθήσει. Αν δεν τα κατάφερνε, απλώς θα χανόταν. Ακόμα και αυτό όμως, θα ήταν καλύτερο από το βάλτο της στασιμότητας. Θα μπορέσει κάποτε να επελευθερωθεί από τους δαίμονές της και να αγαπήσει, εκτός από τους άλλους και τον εαυτό της;

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ