Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για " Το Παιδί της Στάζι " David Young



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Ένα πολυσύνθετο αστυνομικό μυθιστόρημα που εξελίσσεται με τρόπο εξαιρετικό σε πολιτικό θρίλερ με πολλές ψυχογραφικές διακυμάνσεις και πολλές συναισθηματικά φορτισμένες στιγμές.
 
Η Υπόθεση διαδραματίζεται στο Ανατολικό Βερολίνο το 1975 όταν η Υπολοχαγός Κάριν Μίλερ αναλαμβάνει να επιλύσει τον φόνο μιας έφηβης που βρέθηκε στην περίμετρο του Τείχους του Βερολίνου. Τα στοιχεία που παρουσιάζονται είναι θολά, συγκεχυμένα και περίεργα.  Το θύμα κακοποιημένο και σκόπιμα μη αναγνωρίσιμο. Η κοπέλα φαίνεται πως ήθελε να δραπετεύσει απο την Δυτική προς την Ανατολική Γερμανία και όχι το αντίστροφο όπως θα ήταν το φυσιολογικό.

Κομμάτια ενός σκηνοθετημένου σκηνικού ξετυλίγονται με γοργό ρυθμό για να οδηγήσουν την υπόθεση σε σκοτεινά και επικίνδυνα μονοπάτια.  Το έντονο ενδιαφέρον που θα δείξει για την υπόθεση η Στάζι θα οριοθετήσει σε στενά και συγκεκριμένα πλαίσια τις έρευνες. Γεγονός που θα περιορίσει ασφυκτικά τις κινήσεις της Κάριν και των συνεργατών της. Η αναγνώριση του πτώματος δύσκολη μιας και κανένα στοιχείο δεν ταιριάζει με τα κορίτσια στο αρχείο εξαφανίσεων. Απο την άλλη οι υπηρεσίες θέλουν να ταυτοποιηθεί το θύμα, αλλά προσπαθούν εναγωνίως να μην φτάσει η έρευνα στα ίχνη των δολοφόνων της. Συνεχόμενα ερωτηματικά και μια διαρκής ατμόσφαιρα μυστηρίου κατευθύνουν τον αναγνώστη σε μια ιστορία δράσης. Πολλαπλών ανατροπών και αναπάντεχων εξελίξεων. Αλλά ταυτόχρονα τον αναγκάζουν να κατανοήσει με εμφατικό τρόπο το πολιτικό σκηνικό και το ελεγχόμενο και καταπιεστικό προφίλ του Κράτους της Ανατολικής Γερμανίας.

Η Κάριν βλέποντας τις παρεμβάσεις, αλλά και διαβάζοντας τα στοιχεία με έναν δικό της ιδιαίτερο τρόπο, δίνει στην υπόθεση προσωπικό χαρακτήρα. Κάτι στην ιστορία αυτή την αγγίζει σε μια δικιά της ευαισθησία. Σε μια δικιά της απώλεια. Έχοντας να αντιμετωπίσει και τα προβλήματα του γάμου της που βρίσκεται σε κρίση. Αλλά και να ελέγξει την έλξη που της ασκεί ο συνάδερφος της Βέρνερ Τίλσνερ. Θα έρθει σε σύγκρουση με εντολές και προϊστάμενες αρχές. Θα ακολουθήσει έναν δικό της δρόμο. Μια δικιά της μονόδρομη πορεία προς την αλήθεια. Μια αλήθεια που θα την φέρει αντιμέτωπη με το ίδιο της το παρελθόν.
   Ευφυής παράκαμψη των εμποδίων και των αυστηρών εντολών. Έξυπνοι ελιγμοί και καίριες υποχωρήσεις σε σημεία που χρειάζεται για να πάρει χώρο και να κερδίσει χρόνο. Λίγες κινήσεις, αλλά σημαντικές που αποφέρουν αποτελέσματα και την οδηγούν στο κέντρο των γεγονότων, κόντρα σε όλα τα εμπόδια. Η Κάριν Μίλερ δεν τα παρατάει μπροστά σε κανένα εμπόδιο και μπροστά σε κανέναν κίνδυνο.

   Ο συγγραφέας με έναν πολύ όμορφο τρόπο επιλέγει να συγκλίνει τα γεγονότα δημιουργώντας έντονο σασπένς και αγωνία. Γιατί παράλληλα με την βασική ιστορία έχουμε και την αφήγηση της Ίρμα Μπερέντ, μιάς έφηβης που είναι τρόφιμος αναμορφωτηρίου. Σε πρώτο πρόσωπο η αφήγηση της Ίρμα έρχεται να φανερώσει όλο το σκηνικό του εκφοβισμού, της τρομοκρατίας και της πολιτικής καταπίεσης. Η αντίσταση στο καθεστώς αποτελεί την μόνη επιλογή ενός ελεύθερου και ασυμβίβαστου νου.  Η μορφή της αντίστασης λοιπόν σε αυτό το βιβλίο έχει γυναικεία μορφή που αλλάζει απλά τρόπο δράσης ανάμεσα στις δυο γυναίκες. Της Κάριν και της Ίρμα.
   Το Βιβλίο είναι ένα εξαιρετικό δείγμα πλοκής, δράσης και περιγραφής μιας εποχής που δίχασε για χρόνια τον κόσμο βάζοντας ανάμεσα στους ανθρώπους Ψυχροπολεμικά σύνορα. Το τείχος της Ντροπής γίνεται σκηνικό θανάτου για να μας φανερώσει μια ιστορία δειγματοληπτική- έστω και φαντασταστική- για το κλίμα που καθόριζε τότε τις σχέσεις και τις ζωές όσων έζησαν σε ένα κλίμα φόβου και αναγκαστικής καθοδήγησης.
   Χωρίς να κουράζει ανακατεύει την εξιστόρηση των εξελίξεων στην υπόθεση δολοφονίας με την συγκινητική και αποκαλυπτική αφήγηση της Ίρμα. Ένα σκηνικό που δεν αφήνει καμία αμφιβολία για εκείνη την σκοτεινή και μαύρη εποχή. Στρατολογήσεις νέων, Παρακολούθηση και λογοκρισία της προσωπικής ζωής. Κακοποίηση. Εξευτελισμός. Ρουφιανιά και εξευτελισμός της ατομικής ελευθερίας. Ένας κλοιός που στενεύει ακυρώνοντας κάθε προσωπική επιλογή.  Οι αντιθέσεις φανερές και έντονα τονισμένες, ανάμεσα στην Ανατολική και την Δυτική Γερμανία. Βερολίνο η ίδια πόλη και όμως υπάρχει ένα τείχος που χωρίζει την πόλη στα δύο και βάζει πιο ψηλά το πολιτικό μίσος.

Μια περίεργη υπόθεση δολοφονίας και η δυσχερής εξιχνίαση της αναδιπλώνει με γλαφυρό και παραστατικό τρόπο όλη την Ψυχολογική εξάρτηση της Ανατολικής Γερμανίας απο την Κομματική Εξουσία. Κρατικές υπηρεσίες να μπλέκουν η μια στα πόδια της άλλης, βάζοντας εμπόδια και θέτοντας απειλές. Καχυποψία και αμφισβήτηση σε κάθε βήμα και σε κάθε σκέψη. Έλεγχος και κατασκοπία σε κάθε κλίμακα και σε κάθε ιεραρχία! Εξαιρετικό βιβλίο που η αγωνία και οι ανατροπές αγγίζουν την τελειότητα. Ένα βιβλίο που βγάζει απόγνωση, αλλά και αντίσταση. Ένα βιβλίο με σωστά ιεραρχημένα γεγονότα και εξαιρετική σκιαγράφηση των ηρώων. Ένα βιβλίο που καταφέρνει να συνδυάσει πολλά πράγματα μαζί και να μας δώσει ένα άριστο αποτέλεσμα.

Απο τα καλύτερα Βιβλία που διάβασα μέσα στο 2018.

Το Βιβλίο κυκλοφορεί απο τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ