Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Τα Βλέπω " Γιώτα Καλαμαρά - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 


Επιλέγοντας να διαβάζω πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς, έπεσε στα χέρια μου το βιβλίο της Γιώτας Καλαμαρά " Τα βλέπω ". Μια νουβέλα που προσεγγίζει και εμβαθύνει στην ενδοοικογενειακή βία, στους εθισμούς της χαρτοπαιξίας και του αλκοολισμού καθώς και στα επικίνδυνα μονοπάτια της εκδίκησης, στα λυτρωτικά πλοκάμια της Θείας δίκης και στα ενοχικά πατήματα της συνείδησης που από την ανυπαρξία οδηγείται στο ξαφνικό και απότομο ξύπνημα της. Κλειδί για όλα αυτά η ατμόσφαιρα μυστηρίου και η αύρα του μεταφυσικού που οδηγεί αδιόρατα τα νήμα της δικαίωσης, της τιμωρίας και της λύτρωσης.

Πρωταγωνιστής της ιστορίας ο Δημήτρης ένας άντρας που κρύβει εντός του βίαιες συμπεριφορές, σκοτεινά συναισθήματα και βρίσκεται εθισμένος στο αλκοόλ και στον τζόγο. Όταν θα συναντηθεί με τον Νίκο η ζωή του θα μπει σε έναν άλλο δρόμο. Θα δει στο πρόσωπο του, τον ίδιο του τον εαυτό και τα κομμάτια εκείνα που θα τον οδηγήσουν σε ένα ρίσκο που θα τολμήσει να πάρει δια μέσου ενός Τουρνουά Πόκερ. Η έντονη ψυχολογία που δημιουργεί η κάθε παρτίδα οδηγεί σε ένα μπαράζ αδρεναλίνης, αλλά και καταστροφής. Γιατί το πόκερ είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής και μυαλού. Είναι όμως και ένα παιχνίδι που εργαλειοποιεί το χαρτοπαικτικό πάθος οδηγώντας στο ευκαιριακό κέρδος ή στην οικονομική καταστροφή. Στην περίπτωση του βιβλίου αποτελεί και τον συνδετικό κρίκο που ενώνει σφάλματα και συνειδήσεις σε μια ανελέητη τιμωρία. 

Το θέμα είναι κοινωνικό και πανανθρώπινο. Το αίσθημα που αφήνεται αποτυπωμένο στις γυναίκες που δέχονται επανειλημμένα την βία. Το χνάρι της βιαιοπραγίας που μένει ανεξίτηλο στην παιδική ψυχή. Οι συνέπειες του αλκοόλ στην ψυχολογία και στην συμπεριφορά των ανθρώπων. Κάτι που γίνεται πιο απόλυτα συνειδητό και κατανοητό από την επιλογή της περιγραφής στην ουσία από ένα τρίτο πρόσωπο που είναι σαν να παρατηρεί συμπεριφορές και να ξεδιαλέγει συναισθήματα δίνοντας στον αναγνώστη την σφαιρική αντίληψη μιας ουσιαστικής εικόνας απέναντι στους θύτες και στα θύματα της βίας και των εξαρτήσεων. 

Ένα δραματικό κείμενο. Ένα τρίπτυχο αλήθειας, αληθοφάνειας και οφθαλμαπάτης.  Ένας συνδυασμός αλκοόλ, βίας και χαρτοπαιξίας. Ανεπαίσθητου εγωισμού και ανταγωνισμού. Μια μάχη που βγάζει στο φως όλα τα ένστιχτα των ανθρώπων που εκτροχιάζονται από τα πάθη τους και ξεχνάνε κάθε θετικό συναίσθημα και κάθε ηθική αξία. Στο ενδιάμεσο μέσα από το σκοτεινό πρόσωπο μιας αδιόρατης πραγματικότητας. Από την σκιώδη παρουσία μιας άγνωστης μορφής, η Νέμεσης ενδύεται την μορφή του απωθημένου για να αποδώσει μια ετεροχρονισμένη δικαιοσύνη και να καλύψει όλα εκείνα τα κενά μιας ζωής που είχε μάθει να ζει στην άβυσσο της βίας και του εξαναγκασμού.  

Κακοποίηση, ψυχολογική και σωματική βία, εξαρτήσεις, καταναγκαστικές συμπεριφορές. Τραυματικές εμπειρίες που συνοδεύονται με γερές δόσεις αντίφασης στις αντιδράσεις- ορισμένες φορές- με σκοπό να βγει στην επιφάνεια λίγο από το φως του ήρωα που έχει θαφτεί γερά μέσα στα σάπια θεμέλια του. Αλλά και να αναδείξει την γονική επιρροή στο κτίσιμο ενός χαρακτήρα.

 Μέσα από την σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν τα θύματα, αλλά και την επιβλητική και αμετανόητη επανάληψη καταπιεστικών επιθέσεων βιώνουμε αυτή την αέναη μάχη έναντι της ασκούμενης βία. Απέναντι στις ασυγχώρητες και διαδοχικές σκηνές της ανδρικής επιβολής απέναντι στην οικογένεια η οποία λαμβάνει ρόλο κατάκτησης. Τα λάφυρα είναι οι πληγές στα σώματα. Και τα συναισθηματικά κενά στις ψυχές. Με λόγο απλό αλλά και έντονο φανερώνονται όλα τα ψυχικά απομεινάρια των θυμάτων. Αλλά και όλες οι επάρσεις των θυτών που σηκώνουν σαν τρόπαια ανδρισμού την επικράτηση τους στα ανυπεράσπιστά θύματα τους.

Μια παρτίδα Πόκερ στην τελική αναμέτρηση, αμφίρροπη και δραματική καραδοκεί να διεκδικήσει το τίμημα μιας ολόκληρης ζωής βυθισμένης στο ψέμα, στην υποκρισία και στην δύναμη της αντρικής πυγμής που κομματιάζει ψυχές και σώματα. Με ένα κρεσέντο εναλλαγών και ανατροπών προς το τέλος οδηγούμαστε μέσα από ένα αχνό πέπλο μίσους, εμπάθειας, ζήλειας και αδικίας σε μια οριακή κατάσταση εικονικής επιβράβευσης, αλλά και επικείμενης τιμωρίας. Μέσα από έναν χείμαρρο τύψεων, ενοχών και εκδίκησης και μιας θείας δίκης που έρχεται μέσα από το συνειδητό αλλά και το ασυνείδητο των επιλογών και των πράξεων, φτάνουμε στην αλήθεια που κρύβεται σαν ψευδαίσθηση που σκεπάζει τα πάντα. 

"Δίπλα στο ακίνητο σώμα του Δημήτρη, στέκονταν η σκιά. Είχε ακούσει κάθε λέξη, είχε δει κάθε χτύπημα, είχε αφουγκραστεί κάθε βογκητό πόνου. Είχε καταγράψει όλο το σκηνικό μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Η λίστα μεγάλωνε συνεχώς..."


Το πρώτο αυτό βιβλίο της Γιώτας Καλαμαρά δείχνει μια συγγραφική προσπάθεια που έχει την δυνατότητα να έχει μέλλον και συνέχεια στα Λογοτεχνικά μας πεπραγμένα. Μπλέκει πολύ όμορφα την πραγματικότητα με τα κομμάτια μιας ιδιαίτερης έκτης αίσθησης για να αποδώσει είτε δικαιοσύνη. Είτε να δέσει συμπεριφορές και εσωτερικές συναισθηματικές  διεργασίες. Είτε να μας φέρει κοντά με το παρελθόν και το παρόν του κεντρικού ήρωα που στην ουσία παλεύει με τον δικό του προσωπικό κόσμο αυτόν που έκτισε μέσα από τον ακραίο χαρακτήρα του. Και αυτός ειδικά ο ιδιαίτερα ευέλικτος τρόπος με τον οποίο η συγγραφέας αποφάσισε να μας παρουσιάσει τον κεντρικό της χαρακτήρα, κινούμενος ανάμεσα στην πραγματικότητα, την ψευδαίσθηση και την ενδιάμεση οδό της συνείδησης που ξεπετάγεται ακάλεστη πολλές φορές, μας δείχνει πως ο άνθρωπος μπορεί πολλές φορές να ξεφύγει από την αλήθεια και τις κακοτοπιές. Δεν μπορεί εύκολα να ξεφύγει από την συνείδηση του όσο καλά και αν έχει θαφτεί αυτή, όσο και από την Θεία δίκη που καραδοκεί να τιμωρήσει κάθε ανθρώπινη ύβρη αργά ή γρήγορα.

Το Βιβλίο Κυκλοφορεί από ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΡΑΦΗΜΑ

Η Γιώτα Καλαμαρά συνομίλησε μαζί μου σε συνέντευξη βασισμένη αποκλειστικά στο βιβλίο ΤΑ ΒΛΕΠΩ

Μείνετε συντονισμένοι και στο κανάλι της Σελίδας μου στο YOU TUBE Για να παρακολουθήσετε την Δευτέρα 12 Απριλίου το βίντεο που σας ετοίμασα για το βιβλίο.  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ