Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το "Λίγες και Μια νύχτες " Ισίδωρος Ζουργός



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου 

   Πολυπολιτισμική, συλλέκτρια πολλών και σημαντικών ιστορικών εξελίξεων η Θεσσαλονίκη. Η πόλη που επιλέγει ο Ισίδωρος Ζουργός να γίνει το επίκεντρο της ιστορίας του. Και φυσικά η πόλη μέσα από την μαγική του πένα παίρνει άλλη υπόσταση και άλλη διάσταση. Με τους μοναδικούς ελιγμούς του λόγου του η πόλη αυτή παίρνει ένα άλλο χρώμα και μια άλλη αξία. Ταυτόχρονα καταφέρνει να δημιουργήσει έναν ήρωα που δεν καλουπώνεται ούτε καν στα χέρια του ίδιου του συγγραφέα του. Του ίδιου του δημιουργού και εμπνευστή του.  Μια πολυδιάστατη προσωπικότητα ξεδιπλώνεται μέσα από μια θεσπέσια και ξεχωριστή ιστορία που θα καθηλώσει και θα αναθεωρήσει πολλές σκέψεις και πολλές εικόνες κατά την διάρκεια της εξέλιξης της.
   Βρισκόμαστε στον Απρίλιο του 1909 τότε που ο έκπτωτος Σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ φτάνει στην πόλη εξόριστος, ύστερα από την καθαίρεση του από το κίνημα των Νεοτούρκων. Θα παραμείνει φιλοξενούμενος στην βίλα Αλλατίνι. Εκεί θα τον συναντήσει ο εντεκάχρονος Λευτέρης Ζεύγος. Ο Λευτέρης είναι ο γιός του κηπουρού και επισκέπτεται συχνά την βίλα για να βοηθάει τον πατέρα του.  Αθέατος, μέσα στο σκοτάδι, στα κρυφά, παρακολουθεί εκστατικά τις εξιστορήσεις του έκπτωτου σουλτάνου. Μέσα σε Λίγες και Μία Νύχτες ξετυλίγονται χίλιες και μια ενοχές της πολύκροτης ζωής του σουλτάνου. Ενώ παράλληλα γεννιέται ένας μικρός και άγουρος παιδικός έρωτας ανάμεσα στον Λευτέρη και την Μίρζα της κόρης του ντονμέ (Εξισλαμισμένος Εβραίος) Αλπερ Μπέη. Το συναίσθημα σιγά σιγά μεγαλώνει, θεριεύει και μεστώνει. Βγάζει ρίζες μέσα του. Τον καθηλώνει και τον ορίζει σε κάθε σκέψη και σε κάθε πράξη. Η κοινωνική απόσταση που χωρίζει τους δυο νέους αλλά και διάφορα περιστατικά που θα φανούν ανασταλτικά θα τους κρατήσουν σε απόσταση.
   Με την δύναμη των λέξεων και την δυναμική της περίτεχνης πλοκής παρακολουθούμε σταδιακά και μεθοδικά την εξέλιξη και την διακύμανση της σχέσης του Λευτέρη και της Μίρζα ανάμεσα σε πολλά τεχνάσματα και πολλές μεταφορές σε άλλα πλάνα της εξιστόρησης. Σε κανένα σημείο όμως δεν χάνουμε την επαφή με την ορατή ή αόρατη πάλη του ήρωα με τα συναισθήματα του. Ο Λευτέρης σπάει απο έρωτα και άπλετο εγωισμό. Ο Συγγραφέας σκιαγραφώντας τον πολύπλοκο και ιδιόρυθμο χαρακτήρα του Λευτέρη Ζεύγου διασπά κυριολεκτικά και μεταφορικά την προσωπικότητα του ήρωα σε δύο κομμάτια. Γιατί έτσι το έφεραν οι συνθήκες ή γιατί έτσι το θέλησε ο συγγραφέας.
   Ο Λευτέρης φιλόδοξος και πεισματάρης μπλέκει με τον υπόκοσμο αλλά κατορθώνει παράλληλα  να γίνει το δεξί χέρι του Αλπερέν Μπέη. Παίζει με την φωτιά. Ζει με την περιπέτεια και τον τυχοδιωκτισμό. Ο αναγνώστης παρακολουθεί με εκστασιασμό την έντονη και αναλλοίωτη αγάπη του μέσα στον χρόνο για την Μίρζα και την  δυνατή επιθυμία του να πετύχει. Το πάθος του να ανέλθει στο ίδιο οικονομικό και κοινωνικό status με την οικογένεια της αγαπημένης του, αλλά και την ανάγκη του να γίνει σπουδαίος για να ανέβει στα μάτια της.
   Η Ζωή του σπάει, χωρίζεται στα δυο. Διχάζεται ανάμεσα στον έρωτα και την αμφιβολία. Ανάμεσα στον εγωισμό και την προσωπική καταξίωση. Όταν η ιστορική συγκυρία αλλά και η ανθρώπινη επέμβαση τον αναγκάσουν να ακολουθήσει το ελληνικό εκστρατευτικό σώμα στην Ουκρανία θα βιώσει μια συγκλονιστική περιπέτεια επιβίωσης που τελικά θα τον οδηγήσει στην λιποταξία. Στην μόνη ορατή και υπαρκτή δίοδο σωτηρίας.
   Μια νέα ζωή, ένα νέο όνομα σε μια άλλη πόλη. Άγνωστος μεταξύ αγνώστων ο Ευγένιος Ζιρντό θα αντικαταστήσει τον Λευτέρη Ζεύγο στέλνοντας τον στην ανυπαρξία. Χωρίς να έχει παραλλαχθεί η βάση της προσωπικότητας του η φιλοδοξία και το πείσμα. Η ανάγκη για επιτυχία θα τον οδηγήσει και ως Ευγένιο Ζιρντό αγκαλιά με τον κίνδυνο. Νέες περιπέτειες αλλά και νέες σημαντικές γνωριμίες. Νέες προκλήσεις αλλά και πολλές ριψοκίνδυνες κινήσεις. Θα μπλεχτεί με πολλές γυναίκες, αλλά δεν θα δεθεί με καμία. Ένα επαναλαμβανόμενο ταξίδι ανάμεσα στο Παρίσι, στον Πειραιά, στην Μασσαλία και την Αμβέρσα. Με τελικό προορισμό την Θεσσαλονίκη και τον επαναπατρισμό ενός άντρα που άλλαξε πολύ στο βάθος του χρόνου αλλά που διεκδικεί με το ίδιο πάθος μια τελευταία συνάντηση με όλα αυτά που άφησε πίσω φεύγοντας ξαφνικά απο την πόλη που τον γέννησε και τον έθρεψε.
   Ανάμεσα στην συγκλονιστική και καταιγιστική αφήγηση της ζωής των δυο εαυτών του ίδιου ήρωα παρακολουθούμε την μυθιστορηματική εκδοχή της ζωής του Λευτέρη Ζεύγου/ Ευγένιου Ζιρντό όπως την καταγράφει ο Ορέστης ο νεαρός βοηθός του. Μια ανατρεπτική εκδοχή που μέσα σε Λίγες και Μία νύχτες θα ανατρέψει, θα αλλάξει και θα ανακατασκευάσει τα δεδομένα μιας συναρπαστικής ζωής.


   Ο Ισίδωρος Ζουργός πλάθοντας έναν αμφιλεγόμενο και δισυπόστατο ήρωα καταφέρνει να διχάσει την σκέψη και να αναδείξει την μεγαλειώδη πάλη του ξεχωριστού ήρωα του με την μοναξιά, την φιλοδοξία, τον εγωισμό και τον δυνατό έρωτα. Ταυτόχρονα τοποθετεί τα γεγονότα σε μια χρονική περίοδο που η Θεσσαλονίκη και γενικότερα η Ελλάδα δέκτηκε πολλές και απανωτές ιστορικές αλλαγές. Σκληρές και καθοριστικές.  Ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος με την άγνωστη σε πολλούς εκστρατεία των Ελλήνων στην Ουκρανία. Ο Εθνικός Διχασμός. Η Μεγάλη Πυρκαγιά στην Θεσσαλονίκη το 1917 που άλλαξε ριζικά την εικόνα της με την μετέπειτα ανοικοδόμηση της και τον εκ νέου σχεδιασμό της πολεοδομικής της τοποθέτησης. Ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος. Ο Διωγμός των Εβραίων απο τους Ναζί. Το Πογκρόμ των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης το 1955. Ο θεσμός της αντιπαροχής.
   Και όλα αυτά παρουσιάζονται δίχως να κουράζουν. Σαν σε κάθε κεφάλαιο να περνά απο μπροστά μας ένας μικρός εφημεριδοπώλης σαν τον μικρό Λευτέρη Ζεύγο και να διαλαλεί τα σημαντικά γεγονότα της ημέρας.
   Ένα ταξίδι με στάσεις καθοριστικές σε διάφορα σημεία της Ευρώπης. Απο την Θεσσαλονίκη στην Ουκρανία. Στο Παρίσι, στην Μασσαλία, στην Αμβέρσα. Εξαιρετική η σκοπιμότητα της συμμετοχής σε καθοριστικά σημεία μιας εμφατικής μορφής της κλασσικής μυθιστοριογραφίας του Γιούγκερμαν. Με σκοπό να δεθεί η ιστορία αλλά και να τονιστεί ο παραλληλισμός του κεντρικού ήρωα με τον άλλο του εαυτό. Η κόντρα του με την ίδια του την υπόσταση.
 

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗΣ

Σχόλια

  1. Αξιολογη κριτικη, ανταξια του βιβλιου!!!!! Γεωργια το ανελυσες απο ολες τις πλευρες.... πολυ ικανοποιητικα τα σχολια, χριζουν μελετης σ' ευχαριστουμε!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σαι καλά Βούλα μου. Είναι ένα βιβλίο τόσο γεμάτο που για να το αναλύσεις σου χρειάζονται σελίδες ολόκληρες!!!!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ