Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το Βιβλίο "Οι Μαγεμένες " Μαίρη Κόντζογλου



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

   Ένα υπαρκτό Ιστορικό μνημείο, ξεχασμένο στα βάθη των χρόνων γίνεται το έναυσμα για την συγγραφέα Μαίρη Κόντζογλου, να αναπτύξει την ιστορία της. Μια ιστορία που συμπλέκει μοναδικά την Ιστορική αλήθεια με την μυθοπλασία. Την πραγματικότητα με την φαντασία. Εκεί λοιπόν όπου η Ιστορία σμίγει με την μυθοπλασία θα βιώσουμε συναρπαστικές εξελίξεις και θα αναγνωρίσουμε σημεία και πράγματα που σημάδεψαν τον λαό μας κάποιες αλλοτινές δύσκολες εποχές. Με μια αξιολάτρευτη και ιδιαίτερα διαμορφωμένη πλοκή που αναδεικνύει τον Ελληνικό Πολιτισμό και προάγει την κραυγή Νοσταλγίας για τα Αρχαία Ελληνικά μνημεία που αρπάχτηκαν από την χώρα με ύπουλα μέσα είτε από Έλληνες είτε από ξένους.
   Οι Μαγεμένες/ Las Incantadas, γνωστές και ως Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης, είναι ένα μνημείο που Χρονολογείται στο τέλος του 2ου ή στις αρχές του 3ου αι. μ.Χ. και βρίσκονταν στην Εβραϊκή συνοικία Ρόγκος της Θεσσαλονίκης.  Πρόκειται για 8 ανάγλυφες μυθολογικές μορφές, που διακοσμούσαν μια κορινθιακή κιονοστοιχία και αναπαριστούσαν τον νεαρό θεό Διόνυσο δίπλα σε έναν πάνθηρα, την Αύρα με το πέπλο της, την Αριάδνη στεφανωμένη με τα φύλλα μιας κληματαριάς, τη Λήδα μαζί με τον κύκνο, μια Μαινάδα που παίζει διπλό φλάουτο, το Γανυμήδη μαζί με τον Δία μεταμορφωμένο σε αετό και έναν Διόσκουρο με μια αναπαράσταση αλόγου στα πόδια του.
   Ο Θρύλος για τις Μαγεμένες λέει πως η Βασίλισσα της Θράκης μαζί με την συνοδεία της Μαρμάρωσαν όταν δέχτηκαν τα μάγια που είχαν αποδέκτη τον Μ. Αλέξανδρο που ήταν εραστή της Θρακιώτισσας βασίλισσας.
  Το 1864 ο Γάλλος παλαιογράφος Emmanuel Miller, με άδεια της οθωμανικής κυβέρνησης, διαλύει το μνημείο σε κομμάτια και το μεταφέρει στη Γαλλία, όπου και εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου.
   Μέσα απο τις επιστολές του Emmanuel Miller του απαγωγέα του εξαιρετικού μνημείου που κουμπώνουν εξαιρετικά με την υπόθεση θα γνωρίσουμε άγνωστες πτυχές μιας μεθοδευμένης κλοπής. Παράλληλα το αληθινό στοιχείο θα πλαισιωθεί με τους μυθοπλαστικούς ήρωες για να τονιστεί η αγάπη που έτρεφαν για το μνημείο όλοι οι κάτοικοι της Σαλονίκης, ανεξάρτητα από την καταγωγή και το θρήσκευμα τους
   Με έντονο και δυναμικό ύφος. Με μια ελκυστική λυρικότητα σκιαγραφούνται οι ξεχωριστοί ήρωες που θα κουβαλήσουν το βάρος μιας εξαίσιας ιστορίας για την Πολιτιστική μας κληρονομιά. Συνάμα οι ήρωες θα υπερτονίσουν έναν ιδανικά διαμορφωμένο καμβά αξιών και αρχών που διακατέχει όλους αυτούς που αγωνίζονται ταυτόχρονα για την απελευθέρωση της πατρίδας, αλλά και για την διατήρηση των ιστορικών μνημείων στον τόπο τους.
   Ο Νικόλας ένα φτωχό παιδί που συμμετέχει ενεργά στον ξεσηκωμό για την απελευθέρωση της Τουρκοκρατούμενης ακόμα Θεσσαλονίκης. Ο Νταβίντ εφέντης, ο αρχαιολάτρης Εβραίος, που δίνει τον δικό του αγώνα ενάντια στην εποχή, τη φυλή του και την κοινωνία. Που θα δώσει μια μάχη ζωής για να μην φύγει το μνημείο των Μαγεμένων από την πατρίδα. Η Χάνα που είναι ερωτευμένη με τον Νικόλα και που με την αγάπη τους προσπαθούν να σπάσουν τις αλυσίδες της θρησκείας και της διαφορετικής καταγωγής. Ο Αλέξανδρος o καλλιτέχνης που θα βγει απο την μαλθακότητα της μποέμικης ζωής του για να αγωνιστεί για πρώτη φορά στην ζωή του για κάτι που του δίνει σκοπό. Ο Λευτέρης ο γάτος του Νικόλα που αποτελεί το σύμβολο της αφοσίωσης και παίζει στο βιβλίο έναν ιδιαίτερα αξιοσημείωτο και συμβολικό ρόλο. Γιατί η αφοσίωση στην Λευτεριά της πατρίδας είναι η μοναδική αρχή που είναι αδιαπραγμάτευτη για κάποιους.
   Αυτοί οι ήρωες οι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους θα ενωθούν με μια γερή και αδιάσπαστη αλυσίδα προσπαθώντας να αλλάξουν την μοίρα ενός τόπου αλλά και ενός μνημείου. Να διαφυλάξουν τα ιερά και τα όσια, τις ρίζες ενός λαού.  Το πάθος τους να συνδυάσουν τον υπέρμετρο πατριωτισμό τους για την απελευθέρωση της πατρίδας και την επιτακτική άμεση ανάγκη να διασώσουν το τεράστιας σημασίας εθνικό μνημείο.. Ο Έντονος ψυχολογικός διχασμός ανάμεσα στις προτεραιότητες που πρέπει να θέσουν για να διασώσουν το όραμα τους. Τα εμπόδια που θα συναντήσουν η δύναμη και το πείσμα με την οποία θα αντιμετωπίσουν την κάθε δυσκολία. Η ανάγκη να πείσουν για την σημασία του εγχειρήματος τους. Μια πάλη με το καθήκον και το ηθικό χρέος. Μια πάλη με τον χρόνο να πιέζει ασφυκτικά θα μας φέρει αντιμέτωπους με έντονη δράση αλλά και μεγάλη αγωνία.
   Ένα πολύπλευρο Βιβλίο που μας παρουσιάζει μια Θεσσαλονίκη πριν ακόμα γκρεμιστούν τα τείχη της πόλης. Που τονίζει τον πλουραλισμό των εθνοτήτων, των γλωσσών και των Θρησκειών. Που μπορεί και χωράει στις σελίδες του μοναδικά τον έρωτα, την Επανάσταση, την αγάπη για την πατρίδα. Το δικαίωμα στην γυναικεία χειραφέτηση. Μια καταπληκτική και πρωτότυπη σύζευξη αληθινής Λογοτεχνίας και Ιστορικής Αλήθειας. Που σου προσφέρει ολοκληρωμένα συναισθήματα. Που σπάει την υποτέλεια, σβήνει τον φόβο, σπάει την σιωπή. Ένα Σπουδαίο Βιβλίο ατμοσφαιρικό με Διαχρονική αξία. Που φέρνει σε πρώτο πλάνο τον αγώνα για την αξία της Ελευθερίας. Και περνάει σαν μήνυμα την ανάγκη να αποκατασταθούν επιτέλους οι Αρχαιολογικοί θησαυροί επιστρέφοντας στην γη που τους γέννησαν.
   Οι Μαγεμένες δεν είναι απλά μαρμάρινες μορφές. Μέσα απο το βιβλίο αποκτούν υπόσταση, κίνηση και φωνή. Σε μαγεύουν με την αυθεντικότητα τους. Σε προκαλούν να γνωρίσεις την αξία τους και να υπολογίσεις την σημασία τους. Σε αναγκάζουν να αφυπνιστείς και να δώσεις αξία στο ιστορικό παρελθόν της πατρίδος σου και να παλέψεις για όλα αυτά που ανήκουν σε σένα και σε όλους τους Έλληνες. Γιατί επιτέλους πρέπει να καταλάβουμε πως οι λαοί που ξεχνούν την ιστορία τους δεν έχουν κανένα απολύτως μέλλον.


Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Λέγε με Ισμαήλ" Τέσυ Μπαϊλα Εκδόσεις Ψυχογιός - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

  Η Τέσυ Μπάϊλα είναι μια συγγραφέας που ακολουθώ από την πρώτη στιγμή που διάβασα δικό της βιβλίο. Έχει έναν δικό της προσωπικό στίγμα στην λογοτεχνία και ένα ιδιαίτερο τρόπο να σε κάνει να κατανοείς και τα ανθρώπινα συναισθήματα, αλλά κυρίως τις ανθρώπινες πράξεις φτάνοντας κατευθείαν στις αιτίες οι οποίες και τις κατευθύνουν, αλλά και μπορούν να τις αλλάξουν. Το μυθιστόρημα κινείται χρονικά ανάμεσα στα γεγονότα του 1955 στα Σεπτεμβριανά και στην απέλαση την Ελλήνων υπηκόων το 1964. Η Κωνσταντινούπολη γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει και ανακατεύει αρμονικά συναισθήματα, βιώματα και συνήθειες και παράλληλα γίνεται το μήλο της έριδας για μίση, για αντιπαλότητες και διεκδικήσεις που γεννά η ανθρώπινη απληστία, και τα πολιτικά συμφέροντα.  Τόπος εξέλιξης της ιστορίας μια γειτονιά στο Πέρα, που κινούνται και πρωταγωνιστούν χαρακτήρες που μένουν ανεξίτηλα χαραγμένοι στο μυαλό του αναγνώστη γιατί ο καθένας από αυτούς κουβαλά την δικιά του ξεχωριστή ιστορία. Ο Ισμαήλ ο Tούρκος καφετζή