Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το "Η Πόλη που δακρύζει " Σοφία Βοϊκου


Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου 

   Στην Βενετία στην ονειρική πόλη που αναδίδει μυστήριο και μια αναγεννησιακή ομορφιά οριοθετείται η ιστορία του βιβλίου που κρύβει μια χαμένη αθωότητα και πολλές καλά σκεπασμένες ενοχές. Μέσα από μια εντελώς διαφορετική πλοκή και μια εντελώς πρωτότυπη εξέλιξη των γεγονότων καταγράφεται στα μάτια μας και στην ψυχή μας η αποκατάσταση των στιγμών και η εξύψωση ή η αποκαθήλωση των ηρώων του εξαιρετικού μυθιστορήματος. Για να δακρύσουμε και εμείς μαζί με την πόλη στους ρυθμούς και τον παλμό που θα μας υποδείξει η αστείρευτη λογοτεχνική εφευρετικότητα μιας συγγραφέως που ξέρει καλά να πλάθει διαφορετικές και ταξιδιάρικες ιστορίες που αφήνουν το ξεχωριστό στίγμα τους. Ιστορίες που απελευθερώνουν και καθοδηγούν την φαντασία του ίδιου του αναγνώστη λοξοδρομώντας τον από κάθε ενδεχόμενη εκδοχή.
    Ένα εντελώς ασυνήθιστο βιβλιοπωλείο, δίπλα σε ένα απόμερο κανάλι της υγρής Βενετίας. Το Βιβλιοπωλείο του σινιόρε Φραντσέσκο. Σε αυτό το βιβλιοπωλείο οι πελάτες επιλέγουν το βιβλίο που θα αγοράσουν χωρίς καν να γνωρίζουν το περιεχόμενο του, χωρίς να ξέρουν τον τίτλο του. Τα βιβλία τυλιγμένα όλα με το ίδιο σκληρό αδιάφανο χαρτί. Σφιχτοδεμένα και επτασφράγιστα περιμένουν τον αναγνώστη να τα επιλέξει βασιζόμενος στην μυρωδιά που αναδίδουν. Ένα Βιβλιοπωλείο που προσελκύει το βλέμμα με την διαφορετικότητα του και έχει βαλθεί να προσδώσει στα βιβλία ένα ρόλο που κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει. Η μυστηριακή ιδιοτροπία του ιδιοκτήτη του να πουλάει τα βιβλία του με αυτόν τον τρόπο. Και η έντονη και παραστατική περιγραφή του υπόβαθρου της θλιβερής αλλά και σκοτεινής  ψυχολογίας του απο την συγγραφέα μας δημιουργούν ένα άκρως ενδιαφέρον πλαίσιο αγωνίας και ατμοσφαιρικής μυσταγωγίας.
   Ο Σινιόρε Φραντσέσκο έχει μια εγγονή την οκτάχρονη Ιρένε. Την μεγαλώνει μόνος απο τότε που η μικρή έχασε τους γονείς της. Μαζί της διαχειρίζεται το μικρό και ιδιαίτερο βιβλιοπωλείο. Η σχέση που τους περιβάλει κρύβει και αυτή ένα αδιόρατο μυστήριο που εξιτάρει και μαγνητίζει. Η Μικρή Ιρένε ζεί και κινείτε στους χώρους του βιβλιοπωλείου. Πουλάει βιβλία με τον ξεχωριστό τρόπο που της έχει δείξει ο παππούς της. Αναπνέει μέσα απο τα βιβλία. Και όμως η Ιρένε δεν ξέρει να γράφει. Η Ιρένε δεν ξέρει να διαβάζει. Η Ιρένε δεν θα έχει την ευκαιρία να νιώσει ποτέ αυτό που ο παππούς της θεωρεί κακή επίδραση της γνώσης. Ο Σενιόρε Φραντσέσκο έχει ορκιστεί στην ίδια του την ζωή να την προστατεύσει από τον σπόρο της αμφιβολίας και της αμφισβήτησης που σπέρνει μέσα σου η γνώση.
   Και πόσο μαγικές είναι οι λέξεις. Πόσο δύναμη μπορούν να αποκτήσουν όταν σε οδηγούν απο μόνες τους στο κέντρο και στην ουσία των πραγμάτων. Στην αλήθεια της ίδιας μας της ψυχής. Η Ιρένε έχει μάθει να διαβάζει όχι με την όραση αλλά με την όσφρηση. Να διαβάζει όχι με το μυαλό αλλά με την καρδιά. Και να πουλάει βιβλία δίνοντας σε αυτά μια άλλη διάσταση. Λέει σε κάποια στιγμή "Πουλήσαμε έναν απελπισμένο έρωτα και μια αιώνια αγάπη. Ένα μεγάλο ψέμα και μια βαθιά κατάθλιψη. Μια χάρτινη ευτυχία και μια μαύρη δυστυχία. Μια απογοήτευση και μια ελπίδα. Μια παραίτηση και ένα απύθμενο μίσος. Αντάλλαξα μια προδοσία με έναν ευτυχισμένο γάμο." 
   Με σπουδαία λογοτεχνικά τεχνάσματα και πηγαία έμπνευση θα μεταφερθούμε σιγά σιγά στον περίγυρο του σινιόρε Φραντσέσκο και της Ιρένε γνωρίζοντας τους ανθρώπους που πλαισιώνουν τον μικρόκοσμο τους. Δευτερεύοντες ήρωες που όμως θα τους λατρέψετε για τον οριακό και καθοριστικό ρόλο που θα παίξουν στην υπόθεση. Ο πληγωμένος Πάμπλο που φτιάχνει χειροποίητες βενετσιάνικες μάσκες. Ο μυστηριώδης αγγελιοφόρος Άντζελο, που με την γόνδολα του μεταφέρει και παραδίδει κάθε βράδυ σπάνια βιβλία που σε προκαλούν να τα ανακαλύψεις με το ένστικτο και να τα απολαύσεις με όλες τις αισθήσεις. Η κρυφά ερωτευμένη Ρομπέρτα που ζεί μέσα σε έναν συμβατικό γάμο και μας γοητεύει με τα υπέροχα γλυκά της και τις εκλεπτυσμένες γεύσεις που μας προσφέρει. Η Πατρίτσια που ψάχνει να βρει την αλήθεια που απέρριψε τότε ψάχνοντας στο σήμερα να συνεχίσει το χθες από εκεί που το άφησε. Η λαμπερή και πληθωρική Πόρνη Σινιόρα που κρύβει μέσα της έναν τεράστιο ασίγαστο έρωτα, αλλά και ένα μεγάλο ένοχο μυστικό. Η Ελιζαμπέτα που ανασαίνει μέσα από τις σελίδες των βιβλίων και παρασύρεται από έναν καταστροφικό και παθιασμένο έρωτα. Ο Ρωμανός ο Έλληνας με το αιρετικό αίμα. Που κυνηγάει και βρίσκει σπάνιες εκδόσεις και δυσεύρετα χειρόγραφα. Θα αγαπήσει την Ελιζαμπέτα αλλά δεν θα μπορέσει να νικήσει την ακόρεστη ανάγκη του να κυνηγάει το συλλεκτικό και το μοναδικό.


   Ένα καταραμένο βιβλίο, ένας καταραμένος εγωισμός, ένα αδιάσπαστο και αδιαπέραστο πείσμα θα εμπλέξει όλους τους ήρωες στα δίκτυα μιας καταστροφικής λαίλαπας και θα τους φέρει αντιμέτωπους με τα λάθη τα πάθη και τις συνέπειες των επιλογών τους. Όλα θα τα κουβαλούν καιρό μέχρι να έρθει το πλήρωμα του χρόνου να δεχτούν επιτέλους να δουν την αλήθεια κατάματα χωρίς μάσκες και χωρίς παρωπίδες. Να δουν την αλήθεια με τα μάτια της καρδιάς και όχι με τα μάτια ενός ανυποχώρητου εγωισμού.
   Το όλο σκηνικό γίνεται ένας δίαυλος επικοινωνίας με τις κρυφές επιθυμίες και τα κρυμμένα απωθημένα των ηρώων. Με την ανάγκη μιας απελπισμένης δικαίωσης, αλλά και την απονομή μιας λυτρωτικής συγχώρεσης.  Εξαιρετικά σαγηνευτικό και μυστηριώδες αναδίδει ένα άρωμα μοναξιάς και απελπισμένης εξιλέωσης. Ευαίσθητο και εύθραυστο. Πανέξυπνο με μια μνημειώδη ευελιξία να κινείτε ανάμεσα στα ορατά και αόρατα συναισθήματα και να αγγίζει εκείνους τους αισθητήρες που ξυπνούν τις θαμμένες αναμνήσεις και τις ξεχασμένες ενοχές. Με την παιδικότητα και την άγνοια που αντιπροσωπεύει ο σκοπός της Ιρένε να αναλαμβάνει τον κεντρικό ρόλο για να βάλει στην θέση τους και στην σειρά τους τους πάντες και τα πάντα. Η Ιρένε και η συγγραφέας φυσικά, λύνει και δένει με μαεστρία τους κόμπους ενός σφιχτοδεμένου γρίφου που σχημάτισε η ίδια η ζωή με τις εγωιστικές πράξεις των πρωταγωνιστών της.  Και καταφέρνει στο τέλος κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Να κορυφώσει το συναίσθημα και την αγωνία για όλους τους ήρωες. Να μας κάνει να αγαπήσουμε στο τέλος όλους ανεξαιρέτως τους ήρωες και να αναγνωρίσουμε την βαθιά μεταμέλεια τους.
   Ένα εξαιρετικό δείγμα ατόφιας λογοτεχνίας που ποιεί το διαφορετικό το πρωτότυπο και το αυθεντικό. Η Ιστορία σε τραβάει και σε κατευθύνει μέσα στα άγνωρα κανάλια της ψυχής και της ανθρώπινης ματαιοδοξίας και η παλίρροια των αισθήσεων και των συναισθημάτων αποδίδουν με απόλυτο ρεαλισμό το μεγαλείο της αναγνώρισης του ανθρώπινου λάθους.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Λέγε με Ισμαήλ" Τέσυ Μπαϊλα Εκδόσεις Ψυχογιός - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

  Η Τέσυ Μπάϊλα είναι μια συγγραφέας που ακολουθώ από την πρώτη στιγμή που διάβασα δικό της βιβλίο. Έχει έναν δικό της προσωπικό στίγμα στην λογοτεχνία και ένα ιδιαίτερο τρόπο να σε κάνει να κατανοείς και τα ανθρώπινα συναισθήματα, αλλά κυρίως τις ανθρώπινες πράξεις φτάνοντας κατευθείαν στις αιτίες οι οποίες και τις κατευθύνουν, αλλά και μπορούν να τις αλλάξουν. Το μυθιστόρημα κινείται χρονικά ανάμεσα στα γεγονότα του 1955 στα Σεπτεμβριανά και στην απέλαση την Ελλήνων υπηκόων το 1964. Η Κωνσταντινούπολη γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει και ανακατεύει αρμονικά συναισθήματα, βιώματα και συνήθειες και παράλληλα γίνεται το μήλο της έριδας για μίση, για αντιπαλότητες και διεκδικήσεις που γεννά η ανθρώπινη απληστία, και τα πολιτικά συμφέροντα.  Τόπος εξέλιξης της ιστορίας μια γειτονιά στο Πέρα, που κινούνται και πρωταγωνιστούν χαρακτήρες που μένουν ανεξίτηλα χαραγμένοι στο μυαλό του αναγνώστη γιατί ο καθένας από αυτούς κουβαλά την δικιά του ξεχωριστή ιστορία. Ο Ισμαήλ ο Tούρκος καφετζή