Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το " 3 στο κόκκινο " Γιώργος Γιώτης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Το " 3 στο Κόκκινο " αποτελεί το τρίτο βιβλίο της "Πιάτσας Ονείρων" μιας πρωτοποριακής ομάδας συγγραφέων που έχει ενώσει τις δυνάμεις της σε κάτι μοναδικά πρωτότυπο. Αποτελεί αυτοτελή ιστορία και  είναι ένα Βιβλίο πρωτότυπο και ανατρεπτικό που κεντρίζει από την πρώτη σελίδα τις απολήξεις της φαντασίας και σε βάζει σε έναν κύκλο αντίστροφων και εναλλασσόμενων σκέψεων από το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό της ανάγνωσης. Το 3 στο Κόκκινο θα το χαρακτήριζα ένα ανατρεπτικό ψυχολογικό θρίλερ που παίζει με το μυαλό και εστιάζει στις πιθανότητες και στις μοιραίες λεπτομέρειες που διέπουν και ελέγχουν την καθημερινότητα όλων μας μέσα από τις πράξεις μας. Και καθορίζουν την σκέψη μας βασίζοντας σε ότι εμείς βλέπουμε σαν αλήθεια στις πράξεις των άλλων. Το ύφος και η μορφή  που παίρνει το βιβλίο αλλάζει διαρκώς και η ροή των γεγονότων αλλάζει πορεία, μεταστρέφοντας  ταυτόχρονα και την πορεία σκέψης του αναγνώστη.

Η Ιστορία μας πάει στην Σύρο. Εκεί όπου ο Μάρκος Πολίτης ο πρωταγωνιστής μας αναλαμβάνει την θέση του Λέκτορα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Με την γυναίκα του Αθηνά και τον μικρό του γιό Χρήστο θα προσπαθήσουν να κάνουν μια νέα αρχή στην αρχοντική Σύρο. Το δεδομένο της παρουσίας του Μάρκου και τα όσα πραγματικά ή υποθετικά συμβαίνουν στην ζωή του θα έρθουν να ανατραπούν από την εμφάνιση δυο Ψυχιάτρων. Της Αδαμαντίας Σταυρινού και του Βασίλη Μελίδη. Η μεν Σταυρινού είναι η Ψυχίατρος που κούραρε τον Μάρκο στην Αθήνα και ο δε Μελίδης ο παλιός συνάδερφος της που του ζητάει βοήθεια για να λύσουν τον γρίφο που είναι εγκλωβισμένος στο μυαλό του Μάρκου Πολίτη. Ο Μάρκος έχει ζήσει τραγικές και δύσκολες στιγμές στο πρόσφατο παρελθόν. Είναι όμως έτσι; Ή μήπως συμβαίνει κάτι άλλο; Κάθε φορά ένα νέο στοιχείο και μια νέα εικόνα θα έρθει για να μας τραβήξει προς άλλο δρόμο και να μας στρέψει προς άλλη κατεύθυνση.    Στην υπόθεση εμπλέκεται και η Αστυνομία. Η Αρχιφύλακας Μαρίνα Πασπάτη θα αναλάβει να παρακολουθεί στενά τον Μάρκο όταν οι υποψίες θα πέσουν επάνω του σε μια παράξενη και αδιευκρίνιστη υπόθεση που ερευνά η Αστυνομία. Φόνοι και θάνατοι κάτω από περίεργες συνθήκες. Μια εξαφάνιση και ένας νέος έρωτας που γεννιέται. Και το απίστευτο κυνήγι της αλήθειας ξεκινά μέσα στο μυαλό μας ,με απίστευτη ταχύτητα και πολλά μα πολλά σκαμπανεβάσματα. Είναι ή δεν είναι; Υπάρχει ή δεν υπάρχει; Εφιάλτες και Ψευδαισθήσεις που τσακίζουν τον Μάρκο. Συμβάντα που ο Μάρκος θεωρούσε πως έγιναν πραγματικά. Γεγονότα που σημάδεψαν την ζωή του. Ποια όμως είναι αλήθεια και ποια η οφθαλμαπάτη ενός πονεμένου μυαλού; Ο συγγραφέας συνέχεια θολώνει τα νερά βαδίζοντας σε καινούργιους δρόμους μανουβράροντας και ανακατεύοντας συνεχώς τα χαρτιά των εξελίξεων παρατάσσοντας νέα στοιχεία με καινούργιο νόημα. Ανεβάζοντας έτσι την αδρεναλίνη στα ύψη.

Ο Μάρκος μέσα σε αυτό που αναγνωρίζουμε σαν πραγματικότητα έχει εμμονή με ένα κόκκινο Ford αυτοκίνητο που στοιχειώνει τις αναμνήσεις του. Ποιος ο ρόλος αυτής της εμμονής μέσα στην άβυσσο του διαταραγμένου νου του; Το επιβαρυμένο υποσυνείδητο του είναι αυτό που παίζει παιχνίδια ή μήπως υπάρχει αυτή η πραγματικότητα αλλά κανείς δεν θέλει να την δεχτεί; Ή μήπως υπάρχει και κάτι άλλο; Ένα άλλο στοιχείο που δίνει άλλο φως και άλλο χρώμα σε ότι είχαμε φανταστεί;

Το Βιβλίο αυτό το 3 στο Κόκκινο είναι Μια Ονειροπαγίδα που σε καταπίνει και σε κατακλύζει με αγωνία και προσμονή για την επόμενη ανατροπή που την θεωρείς δεδομένη χωρίς να γνωρίζεις βέβαια την επόμενη έκπληξη που σου ετοιμάζει ο συγγραφέας.

Γιατί διαρκώς φτιάχνουμε και απορρίπτουμε εκδοχές. Ανασυνθέτουμε γεγονότα προσπαθώντας να αναγνωρίσουμε και να ξεχωρίσουμε το αληθινό από το φανταστικό και το ψευδεπίγραφο. Προσπαθούμε να μαζέψουμε πληροφορίες που τρέχουν σκόρπιες μπροστά μας. Πρέπει να τις οργανώσουμε και να τις κουμπώσουμε χρησιμοποιώντας λογική και φαντασία ψάχνοντας ταυτόχρονα για το κρυφό στοιχείο αυτό που θα δώσει όνομα στην εξίσωση που μας παιδεύει. Ένας Ψυχολογικός γρίφος που αλλάζει διαρκώς τα σκέλη του και τα επίπεδα του. Ένα πρωτόγνωρο vertigo αλήθειας και ψέματος. Ρόλοι που αλλάζουν. Συσχετισμοί που παραλλάσσονται. Πολλά τα εναλλακτικά σενάρια. Ένα μπλεγμένο κουβάρι συγκεχυμένων εξελίξεων σε ένα ακατανόητο παζλ που προκαλεί και εμπαίζει πανέξυπνα τον αναγνώστη. Φανερώνοντας τελικά τις πολλές όψεις της ίδιας αλήθειας . Ο Κύκλος αρχίζει σιγά σιγά να κλείνει για να μας αφήσει εντέλει άφωνους. 



Η γραφή απλή και λιτή καταγράφει τα γεγονότα και τις σκέψεις σαν μια συνεχόμενη αράδα που απλά ακολουθεί μια συγκεκριμένη ροή. Βλέπουμε απλά τον χρόνο να προχωρά μέσα από τις ημερομηνίες που μας ενημερώνουν πως ο χρόνος κυλά. Αυθεντικά αινιγματική κρατάει το μυστήριο και το σασπένς σε υψηλά επίπεδα διαρκώς.

Μια ενδιαφέρουσα και Πρωτότυπη ιδέα. Που αλλάζει πολλές οπτικές γωνίες. Έξυπνες και πολλές ανατροπές που σε κρατάνε προσηλωμένο μέχρι το τέλος. Στην ουσία σε κάνουν ενεργό συμμέτοχο ψάχνοντας να βγεις από τον λαβύρινθο του μυαλού του πρωταγωνιστή ή τον λαβύρινθο της φαντασίας του συγγραφέα. Ένα εντελώς διαφορετικό ψυχολογικό θρίλερ από αυτά που έχουν γραφτεί ως τώρα.

Ένας τίτλος που μου άρεσε πολύ! Περικλείει όλο το νόημα και την ουσία του βιβλίου. Ευφάνταστος αλλά και κατατοπιστικός. Θα το καταλάβετε όταν φτάσετε στο τέλος της Ιστορίας. Θα διαπιστώσετε επίσης προς το τέλος ότι πίσω από τους ήρωες κρύβονται άλλα εντελώς διαφορετικά πράγματα από αυτά που είχατε φανταστεί και υπολογίσει. Είναι στην ουσία σαν να αλλάζουν ταυτότητα. Και η αληθινή ταυτοποίηση τους αλλάζει στην ουσία το αποτέλεσμα της ιστορίας. 

Ένα τέλος που δεν το περίμενα με τίποτα. Που μου προκάλεσε πολλά και ποικίλα συναισθήματα. Το κυριότερο είναι πως τελικά η φαντασία του συγγραφέα όταν έχει το ταλέντο μπορεί πραγματικά να σε καθηλώσει. Και να κρατήσει μέσα σου για μέρες την επιρροή της ιστορίας του.


Όμορφες εικόνες από την Αρχόντισσα Σύρο και όμορφες μουσικές επιλογές περνάνε σαν όραση και σαν ήχος από μπροστά μας δίνονταν είτε ένα τόνο χαλάρωσης είτε τονίζοντας την ένταση σε κάποιες στιγμές όπου είναι αναγκαίο.

3 στο κόκκινο και ποντάρεις στις πιθανότητες γιατί όπως και στην θεωρεία του Χάους όλα είναι πιθανά. Ακονίστε το μυαλό και προσεγγίστε προσεκτικά τα στοιχεία και τις ενδείξεις για να φτάσετε στην τελική έκβαση που ανατρέπει τελικά κάθε πιθανή εκδοχή. Μια ευαίσθητη εξάρτηση που καθορίζει τις κινήσεις μας αδιόρατα αλλά αποδεδειγμένα υπαρκτά.

Γιατί τον κόσμο μας τον φτιάχνουν τα πράγματα που αγαπάμε. Και τις πράξεις μας τις καθορίζουν οι σκέψεις μας και οι μεγάλες ή απειροελάχιστες κινήσεις μας. Όπως τις καθορίζουν και οι πράξεις όσων ζουν γύρω μας. Αλλά σε ένα σύμπαν γεμάτο από απρόβλεπτα γεγονότα ποτέ δεν ξέρεις ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που μπορεί να οδηγήσει σε ένα ντόμινο μιας απίστευτης αλληλουχίας κινήσεων που δεν θα παρασύρει μόνο μια κατάσταση αλλά πολλές.


Θα μπορούσα να σας πω και άλλα πολλά. Δεν θέλω όμως να κλέψω τίποτα άλλο από την δυνατότητα που θα έχετε όσοι το διαβάσετε αυτό το βιβλίο, να ανακαλύψετε και εσείς μόνοι σας τα δικά σας στοιχεία που θα εμπλουτίσουν ακόμα περισσότερο την δικιά μου αυτή ταπεινή άποψη.






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ