Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου
Πολλές φορές έχουμε στην βιβλιοθήκη μας για καιρό βιβλία αδιάβαστα, που μπαίνουν στην άκρη μιας και οι νέες κυκλοφορίες είναι αυτές που πάντα μας τραβούν και μας κερδίζουν. Φέτος το Καλοκαίρι είπα λοιπόν να διαβάσω κάποια πιο παλιά βιβλία που είχα αδιάβαστα και έτσι έπεσα επάνω σε αυτό το διαμαντάκι της παλιά καλής Αστυνομικής Λογοτεχνίας.
Το Παραθυράκι του Ιούδα του Τζον Ντίξον Καρ είναι ένα απο εκείνα τα βιβλία που σε μπλέκουν χωρίς να το καταλάβεις σε ένα παιχνίδι γρίφων, ανατροπών και αναπάντεχων εξελίξεων. Ένα βιβλίο αντιπροσωπευτικό για όσους θέλουν να παίξουν με την λογική τους και να ελέγξουν το μέγεθος της φαντασίας τους.
Ο Έιβορι Χιουμ βρίσκεται νεκρός μέσα στο γραφείο του. Ένα Βέλος του έχει αφαιρέσει την ζωή. Στο κλειδαμπαρωμένο και ασφαλισμένο απο παντού δωμάτιο μαζί του βρίσκεται ο μοναδικός μάρτυρας ο νεαρός Τζέιμς Κάπλον Άνσγουελ, ο μέλλον γαμπρός του. Ισχυρίζεται πως δεν θυμάται τίποτα. Είχε βρεθεί λιπόθυμος και όταν ξύπνησε είδε τον Έιβορι νεκρό. Όμως επάνω στο φονικό όπλο θα βρεθούν τα αποτυπώματα του.
Ο Τζέιμς αρνείται τις κατηγορίες και την υπεράσπιση του αναλαμβάνει ο Σέρ Χένρι Μεριβέιλ, δικηγόρος και ερασιτέχνης ντέντεκτιβ. Το έργο του δύσκολο σχεδόν ακατόρθωτο. Πώς να αποδείξει πως ο πελάτης του είναι αθώος όταν τα δακτυλικά αποτυπώματα επάνω στο φονικό όπλο, ανήκουν σε εκείνον; Ποιος άλλος μπορεί να μπήκε μέσα στο δωμάτιο, να σκότωσε και να κλείδωσε ξανά από μέσα; Ποιο είναι εκείνο το διαχωριστικό στοιχείο που κρύβεται πίσω από αυτή την περίτεχνη οφθαλμαπάτη η την καλοστημένη παγίδα; Ποιο μυστικό πέρασμα μπορεί να φέρει στην επιφάνεια τα πραγματικά γεγονότα από αυτά που θέλουν να παρουσιάσουν τα δήθεν αδιάσειστα στοιχεία του γενικού εισαγγελέα;
Στην δικαστική διαμάχη που θα παρακολουθήσουμε με μεγάλη αγωνία και κομμένη ανάσα. Θα περάσουν απο μπροστά μας όλες οι πιθανές επιλογές και οι περιορισμένες εναλλακτικές εξηγήσεις.
Ο συγγραφέας μας αναγκάζει να προσέξουμε εξονυχιστικά όλες τις καταθέσεις και να μελετήσουμε με μια άλλη οπτική τα στοιχεία που υπάρχουν και αυτά που παρουσιάζονται σταδιακά, ύστερα από την έξυπνη και πρωτότυπη τακτική του δαιμόνιου δικηγόρου. Ο δολοφόνος έχει ακολουθήσει έναν δρόμο που έχει ελαχιστοποιήσει σε τεράστιο βαθμό τις εκδοχές που φανερώνουν τόσο το κίνητρο του όσο και τον εξαιρετικά σχεδιασμένο τρόπο δράσης του. Υπάρχει μόνο ένα παράθυρο. Ένα μικρό παραθυράκι. Το παραθυράκι του Ιούδα που με τόσο περίτεχνο τρόπο το χρησιμοποίησε ο δολοφόνος ώστε να τελειοποιήσει το σχέδιο του. Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά και η εύρεση του είναι επιτακτική για να μην την πληρώσει ένας αθώος.
Με κέντρισε απόλυτα με τις ανατροπές του, την ατμόσφαιρα του, τις ατάκες του και γενικότερα με το στήσιμο του. Που σχοινοβατούσε απο την αρχή ως το τέλος επάνω σε μια αόρατη αλήθεια που είναι μπροστά στα μάτια σου αλλά δεν μπορείς να την δεις παρά μόνο όταν θα μπορέσεις να μπεις στο μυαλό και στην σκέψη του απίστευτου συνήγορου υπεράσπισης. Δυνατοί διάλογοι και σωστά γυρίσματα της δράσης. Καλοσχηματισμένοι χαρακτήρες που κρύβουν ή φανερώνουν σε σωστό χρονικό σημείο το βάθος της υπόστασης τους.
Κινηματογραφική πλοκή και εξαιρετικά διαφορετική προσέγγιση των γεγονότων από άλλα αντίστοιχα μυθιστορήματα. Σου βάζει σιγά σιγά, σχεδόν βασανιστικά τον σπόρο της αμφιβολίας. Σου παραθέτει στοιχεία που αλλάζουν την ροή των γεγονότων, αλλά ταυτόχρονα κτίζει την πραγματική εκδοχή που φανερώνεται μπροστά μας εκπληκτικά, έξυπνα και ανατρεπτικά. Τόσο όμως εναρμονισμένα και στοιχειοθετημένα που αναρωτιέσαι πόσο μεγάλη μπορεί να είναι η φαντασία του συγγραφέα και με πόσο ιδανικό τρόπο μπόρεσε να σφιχτοδέσει την υπόθεση του με τα λιτά και καθόλου υπερβολικά στοιχεία που μας παρέδωσε.
Σίγουρα θα αναζητήσω και άλλα βιβλία του συγγραφέα που όπως διάβασα κάπου είναι ο μετρ της Λογοτεχνίας του Κλειστού δωματίου.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου