Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

5 Εξαιρετικά Βιβλία που διάβασα το Καλοκαίρι



Επιλέγει η Γεωργία Ρετετάκου

Διάβασα και σας προτείνω 5 εξαιρετικά μυθιστορήματα γεμάτα αγωνία, ένταση και συναίσθημα. Καλές αναγνώσεις σας εύχομαι. Περιμένω και τα δικά σας σχόλια από όσους έχετε διαβάσει τα συγκεκριμένα βιβλία.

Νο. 1 


Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε Άντονυ Ντορ Εκδόσεις Πατάκη

Ένα συγκλονιστικό Βιβλίο που αν και αναφέρεται στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο είναι εντελώς διαφορετικό από τα περισσότερα βιβλία που έχουν γραφτεί για αυτή την περίοδο. Μέσα από την Ιστορία της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία και την ιστορία του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε το Φως και το σκοτάδι του Πολέμου! Το φώς και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Χωρίς πολεμικές σκηνές, χωρίς βαρύγδουπες αναφορές σε πείνα και δυστυχία. Χωρίς την έντονη φρίκη του Πολέμου! Και όμως αυτό το βιβλίο κατορθώνει να αγγίξει με τρόπο καίριο σημαντικό και εμφατικό το πώς μετάλλαξε τις ζωές ο πόλεμος και η συναισθηματική καταπίεση!!! Φόρος τιμής στις μικρές και αόρατες πράξεις αντίστασης που έδωσαν μια πνοή ελευθερίας όχι μόνο στους νικητές του πολέμου αλλά και στους ηττημένους! Δυο παιδιά που μεγάλωσαν είτε στο φυσικό σκοτάδι της ανίατης τύφλωσης είτε στο αναγκαστικό σκοτάδι της βίας και της ανάγκης με τις πράξεις τους αλλάζουν και τον περίγυρο τους αλλά και κάθε αναγνώστη που θα διαβάσει μέσα στην ψυχή τους.

Νο. 2


Η Νύχτα της Λισαβώνας Έριχ Μαρία Ρεμαρκ Εκδόσεις Ηλέκτρα




Καίριο, άμεσο, εύστοχο. Αριστούργημα. Ένα από τα βιβλία εκείνα που θέτουν την καθοριστική διαχωριστική γραμμή στην πραγματική λογοτεχνία. Μια ξεχωριστή ερωτική ιστορία που ψάχνει διέξοδο διαφυγής έστω και την στιγμή που όλα πια έχουν κριθεί. Μια ερωτική ιστορία που αγγίζει τα όρια της μυσταγωγίας. Που πηγαίνει απο την λογική στο συναίσθημα. Απο την ασφάλεια στην περιπέτεια. Μια ανταλλαγή που μοιάζει ανισοσκελής. Δυο διαβατήρια για το όνειρο και την διέξοδο φυγής έναντι μιας νύχτας εξομολόγησης και απολογίας από έναν άντρα που έχασε τα πάντα προσπαθώντας ανώφελα να δωροδοκήσει την μοίρα. Μια ανελέητη και συναρπαστική οδύσσεια της αγωνίας, του αλλόκοτου, της φυγής, της γραφειοκρατίας, της απόγνωσης και του έρωτα


Νο3 


Νυχτερινές Ικεσίες Σαντιάγο Γκαμπόα Εκδόσεις Πόλις



Ένας ύμνος στην αδελφική αγάπη και στην Λογοτεχνία. Μια υποδόρια καταγγελία στα πολιτικά πεπραγμένα της Κολομβίας. Αλλά και στην αυστηρότητα των νόμων που έχουν κάποια κράτη! Ένα βαθύ και σκοτεινό συναισθηματικό ρήγμα που μεγαλώνει μέχρι το τέλος. Μια διαφορετική ιστορία αγάπης και θυσίας που βαδίζει στα βήματα Αρχαίας τραγωδίας. Δυνατές περιγραφές, αλλιώτικα και βαθιά συναισθήματα. Μια διαφορετική και ξεχωριστή εναλλαγή στην εξιστόρηση των γεγονότων. Μια κραυγή Ελευθερίας και διαφυγής απο τα καλούπια μιας πολιτικά κρατούμενης κοινωνίας που καταπίνει τους πολίτες της. Μια αλλόκοτη συνύπαρξη λογοτεχνίας που προσπαθεί μέσα απο το πνεύμα ελευθερίας της να αναδείξει την καταπίεση και τον παράλογο εγκλεισμό. 

Νο 4


Γινάτι Ο σοφός της Λίμνης Γιάννης Καλπούζος Εκδόσεις Ψυχογιός



Στο τελευταίο του Μυθιστόρημα λοιπόν ο Γιάννης Καλπούζος ενώνει δυο ανθρώπους με ξεχωριστά βιώματα, με ξεχωριστές θρησκείες, με ξεχωριστές αντιλήψεις. Μοναδικό κοινό χαρακτηριστικό το Γινάτι εκείνο το χαρακτηριστικό της Ψυχής που ξυπνάει τον εγωισμό και διεγείρει την αλαζονεία. Εκείνο το χαρακτηριστικό που ορίζει ανεξίτηλα τις πράξεις και καθορίζει βίαια της εξελίξεις στις ζωές των ανθρώπων. 
Με την μαγική του πένα ο συγγραφέας που τρυπάει σαν νυστέρι εισχωρεί στο θυμικό των ηρώων και αναλύει με τον δικό του τρόπο τις αιτίες που δυναμιτίζουν τις πράξεις των ανθρώπων, είτε θετικά, είτε αρνητικά. Επανειλημμένη οργή, υπερβολική ζήλια. Στενόμυαλες και μονοδιάστατες αντιδράσεις. Εκδίκηση, εγωισμός, αλαζονεία, κακοδαιμονία. Αλλά και πείσμα και εμμονή στην επίτευξη στόχων. Στο ξεπέρασμα εμποδίων ακόμα και αξεπέραστων φαινομενικά καταστάσεων. Ο συγγραφέας παίζει με την λέξη Γινάτι αλλάζοντας συνέχεια τον σκοπό, τον ορισμό και την κατεύθυνση της σημασίας των λέξεων και των πράξεων. Άλλοτε είναι το πείσμα το ηρωικό. Άλλοτε το πείσμα το εγωιστικό. Άλλοτε το πεισματικό φιλότιμο και άλλοτε η πεισματική προσκόλληση σε μια αλήθεια που πιστεύουμε κάτω από ένα λανθασμένο πρίσμα. Το Γινάτι του Έρωτα και της Ζήλιας που σκοτεινιάζει το μυαλό και την λογική.
Υπάρχει όμως και το Θρησκευτικό Γινάτι, το πολιτικό, το Εθνικό. Αυτό που μπαίνει πάντα ανάμεσα στις σχέσεις των ανθρώπων που προέρχονται από έναν άλλον λαό, από μια άλλη θρησκεία ή απλά προέρχονται από μια άλλη πηγή αντίληψης. 

Η Αναλυτική ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ

Νο 5


Άνθρωποι απο Στάχτη Πασχαλία Τραυλού Εκδόσεις Διόπτρα


Σε αυτό το δεύτερο μέρος της Τριλογίας κορυφώνεται η αγωνία και τα δραματικά στοιχεία της ιστορίας εκτοξεύονται. Η τραγική ιστορία ανταλλαγής και πληρωμής συνεχίζεται. Η φιλοδοξία και ο έρωτας θάβεται πλέον στις στάχτες του πολέμου και της επιβίωσης. Η αντίσταση δυναμώνει, αλλάζει την ψυχολογία των ανθρώπων. Άλλοτε τους ατσαλώνει και άλλοτε τους καταρρακώνει. Τους αναγκάζει σε πράξεις ισότιμα ταπεινωτικές και εξίσου γενναίες. Ένα έντονο ψυχογράφημα που δοκιμάζει το ανθρώπινο μυαλό και εξασκεί την ανθρώπινη θέληση απέναντι σε κάθε είδους ταπείνωση και φρίκη. Μαθαίνουν οι ήρωες να πεθαίνουν και να ανασταίνονται όσες φορές χρειαστεί αρκεί στο τέλος να μείνουν ζωντανοί στο παιχνίδι της επιβίωσης, 
«-Πόσες φορές άραγε μπορεί να πεθάνει ένας άνθρωπος, θεία Μέρκα;» («-Όσες φορές χρειαστεί, κόρη μου. Αρκεί να μπορεί να ανασταίνεται και να ξαναζεί»
Μαθαίνουν να σέρνουν έναν αυτοσχέδιο θεό χωρίς μνήμη να πιάνονται έστω και απο την σκιά του, να αναζητούν την μάταιη ελπίδα του. Δυνατές ερμηνείες και αξεπέραστες σκηνές σε ένα απο τα πιο τραγικά σημεία της ανθρωπότητας το στρατόπεδο του Άουσβιτς.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Λέγε με Ισμαήλ" Τέσυ Μπαϊλα Εκδόσεις Ψυχογιός - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

  Η Τέσυ Μπάϊλα είναι μια συγγραφέας που ακολουθώ από την πρώτη στιγμή που διάβασα δικό της βιβλίο. Έχει έναν δικό της προσωπικό στίγμα στην λογοτεχνία και ένα ιδιαίτερο τρόπο να σε κάνει να κατανοείς και τα ανθρώπινα συναισθήματα, αλλά κυρίως τις ανθρώπινες πράξεις φτάνοντας κατευθείαν στις αιτίες οι οποίες και τις κατευθύνουν, αλλά και μπορούν να τις αλλάξουν. Το μυθιστόρημα κινείται χρονικά ανάμεσα στα γεγονότα του 1955 στα Σεπτεμβριανά και στην απέλαση την Ελλήνων υπηκόων το 1964. Η Κωνσταντινούπολη γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει και ανακατεύει αρμονικά συναισθήματα, βιώματα και συνήθειες και παράλληλα γίνεται το μήλο της έριδας για μίση, για αντιπαλότητες και διεκδικήσεις που γεννά η ανθρώπινη απληστία, και τα πολιτικά συμφέροντα.  Τόπος εξέλιξης της ιστορίας μια γειτονιά στο Πέρα, που κινούνται και πρωταγωνιστούν χαρακτήρες που μένουν ανεξίτηλα χαραγμένοι στο μυαλό του αναγνώστη γιατί ο καθένας από αυτούς κουβαλά την δικιά του ξεχωριστή ιστορία. Ο Ισμαήλ ο Tούρκος καφετζή