Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Ο στοιχειοχαράκτης " Σίμος Κερασίδης



Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Πόσα λίγα πράγματα γνωρίζουμε για τον Ελληνικό διαφωτισμό και τον Ελληνισμό της Διασποράς στις Παραδουνάβιες ηγεμονίες που με την οικονομική του δύναμη βοήθησαν σε μεγάλο βαθμό την Ελληνική επανάσταση; Πόσα λίγα γνωρίζουμε για τα Επαναστατικά κινήματα στην Ευρώπη, σε μια εύθραυστη πολιτικά εποχή που οι Μεγάλες δυνάμεις δοκίμαζαν την ισχύ τους στο προσκήνιο ή στο παρασκήνιο των ραγδαίων εξελίξεων; Ο Στοιχειοχαράκτης του Σίμου Κερασίδη μέσα από την γεμάτη ζωή του Πρωταγωνιστή του μας συστήνει μια εποχή σχεδόν άγνωστη στους περισσότερους από εμάς με έναν τρόπο συγκλονιστικό. Γεμάτο περιπέτεια, ίντριγκες, συνωμοσίες, εκδίκηση, μίσος, έρωτα και πάθος. Μια ιστορία γεμάτη και περιεκτική που κατορθώνει να σε τραβήξει στην μαγευτική της ουσία.

Ιωάννινα 1832 στην υποδουλωμένη ακόμα στους Τούρκους Ήπειρο. Με την φλόγα αναμμένη για λευτεριά. Την προσμονή για την πολυπόθητη απελευθέρωση. Η ιστορία ξεκινάει με την αναχώρηση του Μανουήλ Ντρέτου. Ενός μόλις εξάχρονου αγοριού που θα φύγει από την πατρίδα του και την αγκαλιά της οικογένειας του, για να σπουδάσει στο Εθνικό Κολέγιο Βουκουρεστίου. Έτσι με τρόπο έντεχνο μεταφερόμαστε από τα Ιωάννινα στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες. Θα παρακολουθήσουμε με κομμένη ανάσα το περιπετειώδες μακρινό ταξίδι του Μανουήλ προς το Βουκουρέστι. Καραβάνια, ληστές, άγνωστες και σκοτεινές περιοχές. Κίνδυνοι που ελλοχεύουν σε κάθε βήμα τους. Δυνατές και σημαδιακές εικόνες. Μαγευτικές περιγραφές και υπέροχη αφήγηση στην πορεία του Μανουήλ προς της Ακαδημία της Ξενιτιάς. Στο Εθνικό κολέγιο Βουκουρεστίου εκεί όπου δίδαξαν οι μεγάλοι διδάσκαλοι του γένους Γεώργιος Γεννάδιος, Νεόφυτος Δούκας, Γεώργιος Κωνσταντάς. Αυτοί που διέδωσαν τον Νεοελληνικό διαφωτισμό και εκδιώχθηκαν γιατί πήραν μέρος στην απελευθέρωση της πατρίδας. Και εδώ έχουμε μια ουσιαστική και σημαντική αντιπαραβολή ανάμεσα στην γνώση και την μόρφωση και την αξία του χρήματος που έρχεται μέσα από το εμπορικό δαιμόνιο του Έλληνα. Τα φώτα της γνώσης μέσω των γραμμάτων θα ανοίξουν τον δρόμο για την λευτεριά. Το χρήμα μέσω του εμπορίου θα δώσει τον τρόπο και την δύναμη για αυτή την επίτευξη.

Μέσα στο Κολέγιο ο Μανουήλ θα λατρέψει την τέχνη της τυπογραφίας και πιο συγκεκριμένα την τέχνη της στοιχειοχαρακτικής. Μέσα απο την πορεία του θα μάθουμε άγνωστες πτυχές της τέχνης αυτής που αποτέλεσε μια από τις πιο σπουδαίες τέχνες όλων των εποχών. Επιτεύγματα, αλλά και δυσκολίες που καθόριζαν οι συνθήκες εκείνης της εποχής στην εξέλιξη της. Το πιο σπουδαίο όμως είναι πως η τέχνη αυτή της στοιχειοχαρακτικής γίνεται το όπλο στα χέρια του πρωταγωνιστή να περιπλανηθεί στις παραδουνάβιες ηγεμονίες και να μας γνωρίσει Πόλεις και γεγονότα σημαντικά και καθοριστικά στην πορεία της μυθοπλασίας. Γιατί την ζωή του Μανουήλ την έχουν σημαδέψει περίεργοι θάνατοι, δολοφονίες, δολιοφθορές και επικίνδυνες συνωμοσίες. Γεγονότα που ξετυλίγονται σιγά, σιγά και μεθοδικά για να μας οδηγήσουν στην πραγματική ουσία των γεγονότων. Απο το Βουκουρέστι ο Μανουήλ θα βρεθεί στην Βουδαπέστη και απο εκεί στην Βιέννη στο τυπογραφείο του Φίρφο Αγγέλοβιτς. Μια συνάντηση και μια συνεργασία που στην ουσία θα του ορίσει ριζικά την ζωή μιας και θα ερωτευτεί μια απο τις κόρες του εργοδότη του, την πανέμορφη Ολιβέϊρα. Απο εκείνη την στιγμή και μετά αυτή η γυναίκα θα γίνει ο σκοπός της ζωής του. Γιατί αυτοί οι δυο δεν μπορούν να είναι εύκολα μαζί. Απο την μια οι δισταγμοί της Ολιβέιρας σχετικά με τις δυσκολίες του επαγγέλματος του Μανουήλ, Και από την άλλη τα σκοτεινά σχέδια και οι περίπλοκες καταστάσεις στις οποίες έχει μπλέξει ο Μανουήλ θα τους χωρίσουν και θα απομακρύνουν τον έναν απο τον άλλον. Το κάλεσμα του απο τον ίδιο τον Βασιλιά της Αυστρίας Φραγκίσκο Ιωσήφ στο παλάτι θα είναι η απαρχή μιας καταιγιστικής περιπέτειας πλεγμένης απο ανατρεπτικές εξελίξεις που θα οδηγήσουν τον ήρωα και την μυθοπλασία σε μια αναπάντεχη κατεύθυνση. Μια κατεύθυνση που αναδεικνύει την δύναμη του συγγραφέα να παρασέρνει μαεστρικά τον αναγνώστη προς την δικιά του μοναδική αλήθεια. Που είναι και η αληθινή πορεία της ζωής του πρωταγωνιστή.

Μέσα απο προσχηματικά γεγονότα. Μέσα από όμορφα συγκαλυμμένες εξελίξεις παρακολουθούμε την φρενήρη ζωή του Μανουήλ Ντρέτου από την γλυκιά πατρίδα του τα Ιωάννινα στο Βουκουρέστι, στην Βουδαπέστη, στην Βιένη, στην Βενετία, στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στην Αγία Πετρούπολη. Την γνωριμία του με υπαρκτά πρόσωπα όπως του Αυστριακού Μονάρχη Φραγκίσκου Ιωσήφ και του Τσάρου Νικόλαου του Α. Μαθαίνουμε για τα Επαναστατικά Κινήματα όπως αυτό της Άνοιξης των λαών το 1848 που επηρέασε πολλές χώρες. Αλλά καταπνίγηκε από την έλλειψη συντονισμού και την αδυναμία συνεννόησης. Μαθαίνουμε τον ρόλο που έπαιξε η τυπογραφία φανερά η μυστικά στην διάδοση των μεγάλων ιδεών. Μαθαίνουμε το κλίμα αμφισβήτησης και φόβου που ήταν διάχυτο στην Ευρώπη από την επικίνδυνη ρευστότητα των πολιτικών εξελίξεων. Κατασκοπεία και μυστικές οργανώσεις. Μυστικές υπηρεσίες στο κυνήγι απόκτησης πολιτικής επιρροής των λαών. Αλλά και στην εύρεση και κατάπνιξης των επαναστατικών κινημάτων που επιβουλεύονταν την ισορροπία της πολιτικής δήθεν σταθερότητας. Χαφιέδες και αληθινά ασυμβίβαστοι πατριώτες. Διπλοί πράκτορες και αδίστακτοι δολοφόνοι. Αξίες και ιδανικά που χαράζουν ανεξίτηλα την πορεία των λαών. Οικονομικός πόλεμος και διεκδίκηση της εξουσίας με κάθε μέσο. Εσκεμμένες και ψεύτικες συμπεριφορές για καλό ή κακό σκοπό. Ήρωες που μπλέκουν σε επικίνδυνες καταστάσεις για να λυτρωθούν αναζητώντας την προσωπική τους εκδίκηση. Την αποκατάσταση της αλήθειας και την προσωπική τους Ιθάκη στην αγκαλιά ενός μεγάλου έρωτα που περιμένει καιρό για να εκπληρώσει την δύναμη του και το σκοπό του. Η δύναμη της νοσταλγίας και του διακαή πόθου για επιστροφή στην πατρίδα. Η αγωνία για την λευτεριά. Η αξία που έδωσαν είτε οικονομικά, είτε ηθικά, είτε γνωσιολογικά κάποιοι Έλληνες της Διασποράς στην Ελληνική επανάσταση. Τα σπουδαία επαγγέλματα εκτός της τυπογραφίας. Το εμπόριο, η αργυροχρυσοχοΐα που από τα Ιωάννινα και γενικότερα την Ήπειρο είχε διαδοθεί από τους δαιμόνιους Έλληνες σε όλη την Ευρώπη. Αλλά και στην αντίπερα όχθη αυτό που διώκει πάντα τον άνθρωπο ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η ανάγκη για πρωτοκαθεδρία σε κάθε τι οικονομικό ή εμπορικό. Με λίγα λόγια αυτό το βιβλίο δεν είναι μόνο ιστορικό, δεν είναι μόνο Κοινωνιολογικό και Πολιτικό. Είναι ένα κατασκοπευτικό θρίλερ συνεχών ανατροπών και διαφορετικών συναισθηματικών διακυμάνσεων. Μια ανεπανάληπτη δραματική ιστορία αλήθειας και μυθοπλασίας που έχει στηριχτεί σε μια τεράστια εμπεριστατωμένη έρευνα που  μιλάει μέσα μας από την πιο μικρή λεπτομέρεια.

Ταξιδεύουμε με τρένα μέσα σε βαγόνια γεμάτα χλιδή κίνδυνο και φόβο. Μέσα σε πλοία, σε φουρτούνες που μας πάνε σε πόλεις που κρύβουν επικίνδυνα μυστικά. Ακολουθούμε καραβάνια που συνυπάρχουν άγνωστοι άνθρωποι μεταξύ τους, μέσα από περάσματα όπου καραδοκούν επικίνδυνοι ληστές και ανελέητες συμμορίες. Ακολουθούμε συμβουλές που ορίζουν σημαντικά και ανεξίτηλα τις ζωές των ηρώων. Νιώθουμε τους φόβους, τις αγωνίες, την νοσταλγία και τον καλά κρυμμένο πόθο τους. Πονάμε με τις απώλειες τους ή τα επιτεύγματα τους. Νιώθουμε συγκλονισμένοι μπροστά στις αμετάκλητα ανατρεπτικές αποφάσεις τους που αναποδογυρίζουν όχι μόνο την ιστορία της πλοκής αλλά και την ουσία της εξέλιξης. Γιατί η εξέλιξη και η πορεία των γεγονότων κανείς δεν μπορεί να την φανταστεί και κανείς δεν μπορεί να την προβλέψει.



Για μένα είναι ενα από τα καλύτερα ιστορικά βιβλία των τελευταίων χρόνων και ένα από τα ελάχιστα που ασχολούνται με τον Ελληνισμό της Διασποράς στις Παραδουνάβιες ηγεμονίες. Ένα εξαιρετικό κείμενο που εστιάζει στα επαναστατικά κινήματα της Ευρώπης την εποχή που η Οθωμανική ηγεμονία παραπαίει και η Αυστροουγγαρία η Ρωσία η Γαλλία και η Βρετανία προσπαθούν να κερδίσουν έδαφος στην σκακιέρα διεκδίκησης της Μεγάλης δύναμης στην Ευρώπη. Εξαιρετικός λόγος, πλούσια στοιχεία και πολιτισμού και ιστορικών στιγμών. Αλλά κυρίως μια ευελιξία πλοκής που στο τέλος σε αφήνει άφωνο γιατί καλύπτει και όλα τα κενά των δολοπλοκιών αλλά και δίνει και απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα και εθνικά και σε αυτά που ορίζουν τους ήρωες. Νιώθω πραγματικά πως κράτησα στα χέρια μου ένα απο τα καλύτερα βιβλία που διάβασα τον τελευταίο καιρό. Και είναι από εκείνα τα βιβλία που εγώ προτείνω με απόλυτη συνείδηση της άποψης μου για ανάγνωση. Θεωρώ πως δεν θα υπάρξει αναγνώστης να μην το λατρέψει έχοντας κλείσει και την τελευταία σελίδα του.


Το Βιβλίο κυκλοφορεί απο τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΩΚΕΑΝΟΣ

Σχόλια

  1. Γεωργία, σ' ευχαριστώ θερμά για την τόσο κολακευτική κριτική σου. Δε θα μπορούσα να φανταστώ πληρέστερη ανάλυση και κατανόηση όλων των καταστάσεων που εμπεριέχονται στο πόνημά μου. Γράφοντας τον "Στοιχειοχαράκτη", ούτε κι εγώ ο ίδιος συνειδητοποίησα την ποικιλία των θεμάτων, το πολύπτυχο δηλαδή περιεχόμενο αυτής της μυθοπλασίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γεωργία μου πόσο χαίρομαι που σου άρεσε το βιβλίο "Ο Στοιχειοχαράκτης" και πόσο ενδιαφέρουσα η εμπειραστατομένη κριτική σου. Επίσης θεωρώ πως είναι ένα από καλύτερα ιστορικά μυθιστορήματα που έχω διαβάσει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ