Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Book Zoom στο βιβλίο "Ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" Σίμος Κερασίδης Εκδόσεις Ωκεανός

 


Ένα ιστορικό μυθιστόρημα. γεμάτο ένταση και δολοπλοκίες. Ένα ιστορικό θρίλερ, μαεστρικά γραμμένο, που αποτυπώνει με ακρίβεια μια συναρπαστική ιστορική εποχή
και κρατάει τον αναγνώστη με κομμένη την ανάσα μέχρι την τελευταία σελίδα. Το βιβλίο "Ο βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης"και τον συγγραφέα του Σίμο Κερασίδη φιλοξενούμε σήμερα στο Book Zoom σε μια εξαιρετικά περιγραφική συνέντευξη.


Σε εποχές μεγάλης σύρραξης, όπως ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο απλός καθημερινός Έλληνας κάνει πράξεις υπεράνω των δυνάμεών του. Κατορθώνει να υπερπηδήσει τις ανθρώπινες ικανότητές του στον άνισο αγώνα με τις ισχυρές δυνάμεις για ν' απολαύσει μία ελεύθερη πατρίδα και μία ελεύθερη ζωή για εκείνον και τους αγαπημένους του.



Περιγράψτε το βιβλίο σας μέσα από μια φράση ή μια μικρή παράγραφο.


Το πρόσφατο βιβλίο μου με τίτλο "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" αναφέρεται στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Σαλονικιός τυπογράφος Μανουήλ Ντρέτος, εγγονός του συνονόματου στοιχειοχαράκτη παππού του, ερωτεύεται τη Σαλονικιά Μουσουλμάνα Νιλουφέρ που τον παρακαλεί να την ακολουθήσει στην Κωνσταντινούπολη για να τη γλιτώσει από ανεπιθύμητο γάμο με γηραιό πασά.του παλατιού Γιλδίζ. Την ακολουθεί εξωθημένος και από τη Βρετανική Μυστική Υπηρεσία Πληροφοριών που τον στρατολογεί σαν κατάσκοπο. Με εντολή της υπηρεσίας ο Μανουήλ γίνεται βιβλιοτάφος. Θάβει προπαγανδιστικά βιβλία Αγγλο-Γάλλων συγγραφέων σε υπόγειο βιβλιοπωλείου της Κωνσταντινούπολης και τα πουλά κρυφά σε αντιστασιακούς Ρωμιούς.


Υπήρξε κάποιο πρόσωπο ή κάποιο γεγονός που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το συγκεκριμένο βιβλίο σας; 


Δεν υπήρξε κάποιο πρόσωπο που να αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το βιβλίο μου "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης". Υπήρξαν γεγονότα. Αποφάσισα να γράψω μία τριλογία ιστορικών μυθιστορημάτων επιλέγοντας τρεις πολέμους. Εκδόθηκαν τα δύο: "ο Στοιχειοχαράκτης" που αναφέρεται στην εξέγερση των εθνών στην Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα, και "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" που αναφέρεται στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τώρα επεξεργάζομαι το τρίτο μυθιστόρημα που η πλοκή του εκτυλίσσεται στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.


Τι θα θέλατε να ανακαλύψει ο αναγνώστης μέσα από αυτό το βιβλίο σας;


Μέσα από το βιβλίο μου "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" επιθυμώ ν' ανακαλύψει ο αναγνώστης τη συμβολή του Έλληνα σε σημαντικά ευρωπαϊκά γεγονότα. Όπως "ο Στοιχειοχαράκτης" λαμβάνει ενεργό μέρος στις εξεγέρσεις των εθνών τον 19ο αιώνα, έτσι και ο "Βιβλιοτάφος" βοηθά πολιτιστικά τους Συμμάχους στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, πουλώντας απαγορευμένα βιβλία.


Όταν ολοκληρώσατε την συγγραφή του βιβλίου σας, εσείς τι ανακαλύψατε μέσα από αυτό για τον εαυτό σας; Τι αποκομίσατε από την συγγραφική διαδικασία και το τελικό αποτέλεσμα;

Όχι μόνο στον "Βιβλιοτάφο" αλλά και σ' όλους τους κεντρικούς χαρακτήρες των βιβλίων μου, που αγωνίζονται ν' ανταπεξέλθουν στις μεγάλες αντιξοότητες της ζωής μαχόμενοι για την ελευθερία, κρύβω ένα κομμάτι του εαυτού μου. Αναδεικνύοντας στο τέλος της πλοκής την ικανότητα του ήρωα να επιτύχει τον στόχο του, θεωρώ ότι συνέβαλα κι εγώ κατά ένα μικρό μέρος στην τιτάνια προσπάθειά του.


Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ηρώων σας; Υπήρξε κάποιος που είναι ο αγαπημένος σας;


Πριν το όγδοο βιβλίο μου, τον "Στοιχειοχαράκτη", όλα σχεδόν τα προηγούμενα πονήματά μου ήταν βιωματικά επειδή μέλη της οικογένειάς μου έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην Εθνική Αντίσταση.κατά τη διάρκεια της Ιταλο-Γερμανικής κατοχής. Δε θα ήθελα να ξεχωρίσω κάποιο από αυτά γιατί θα ήταν σα να ευλογώ τα γένια μου. Στα επόμενα, λοιπόν, που είναι ιστορικά μυθιστορήματα με φανταστικούς πρωταγωνιστές, αγαπημένοι κεντρικοί χαρακτήρες ειναι ο ήρωας του "Στοιχειοχαράκτη" και οι απόγονοί του.





Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντήσατε κατά την διάρκεια συγγραφής του βιβλίου σας;


Η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντώ κατά τη διάρκεια της συγγραφής είναι η λευκή σελίδα της αρχής του επομένου κεφαλαίου.


Υπάρχει κάποιο αγαπημένο απόσπασμα από το βιβλίο να το μοιραστείτε μαζί μας;


 «Και τώρα ήρθε η ώρα για την κατακόμβη».

«Την… κατακόμβη;» ρώτησε απορημένα ανασηκώνοντας τα φρύδια σε δύο τόξα. Η λέξη τού θύμισε την πρόσφατη αποκάλυψη της υπόγειας σήραγγας που κατέληγε στην αποθήκη του τυπογραφείου του στη Σαλονίκη. Από την καταπακτή της είχε αναδυθεί η Νιλουφέρ σαν υποχθόνια θεά· σαν Βαλκυρία.

«Εννοώ την Κρύπτη των Απαγορευμένων Βιβλίων», διευκρίνισε ο Κιτάπογλου χαμηλώνοντας τον τόνο της φωνής του σε ψίθυρο και δημιουργώντας μία μυστικιστική αίσθηση. Ταυτόχρονα έριξε ένα φοβισμένο βλέμμα έξω από τη βιτρίνα μήπως εμφανιστεί Οθωμανός ζαπτιές ή Γερμανός αξιωματούχος.

Εκείνη τη στιγμή ένα ογκώδες βαμβακερό σύννεφο έκρυψε τον ήλιο –βαλτό λες απ’ τον Κιτάπογλου να προσθέσει μυστήριο και ανατριχίλα στην ατμόσφαιρα- και σκίασε το εσωτερικό του βιβλιοπωλείου.

«Νόμισα ότι η κρύπτη είναι στο ισόγειο· αόρατη μα ζωντανή. Ότι παραμονεύει πίσω από κάποιο ψεύτικο τοίχο».

«Όχι! Είναι κρυφός υπόγειος χώρος. Το σπίτι χτίστηκε τον προηγούμενο αιώνα από Έλληνα αρχιτέκτονα που κατοίκησε εδώ με την οικογένειά του. Έφτιαξε το μυστικό υπόγειο για να κρύβονται οι δικοί του, αλλά και οι εκάστοτε Έλληνες ιδιοκτήτες, από τη μανία των Οθωμανών. Έχει τέλειο σύστημα εξαερισμού. Όταν αγόρασα το μέγαρο από τον εγγονό του αρχιτέκτονα και έστησα το βιβλιοπωλείο, έκανα ηλεκτρική εγκατάσταση στο υπόγειο -σημειωτέον ότι στην Κωνσταντινούπολη έχουμε ηλεκτρισμό από το 1910- και το χρησιμοποίησα σαν αποθήκη. Μετά το ξέσπασμα του μεγαλοπολέμου η συνείδησή μου μ’ έσπρωξε να ταχθώ στο πλευρό της Αντάντ και, με τη βοήθεια του Ασλάν και των δύο μπιστικών του, το μετέτρεψα σε κρύπτη για τα αντιπροπαγανδιστικά βιβλία Αγγλογάλων, Ρώσων και Ιταλών συγγραφέων και ποιητών».


Συνήθως σε κάθε βιβλίο συναντάμε βιώματα και μηνύματα του ίδιου του συγγραφέα. Υπάρχει κάποιο βιωματικό στοιχείο που διέπει το βιβλίο σας; Και ποιο ή ποια μηνύματα θέλετε να περάσετε μέσα από τις σελίδες του;


Ο αγώνας του κεντρικού ήρωα του "Βιβλιοτάφου" μου θυμίζει την επίπονη προσπάθεια και την οργανωμένη κινητοποίηση των μελών της οικογένειάς μου, που μόχθησαν κι έδωσαν τη ζωή τους στην Εθνική Αντίσταση. Η ζωή δεν μας χαρίζεται. Την αγοράζουμε ακριβά. Όμως ακόμα και η αγορά της απαιτεί μόχθο και θυσίες.


Με ποιο τραγούδι θα επενδύατε μουσικά αυτό το βιβλίο σας; 


Θα επένδυα μουσικά τον "Βιβλιοτάφο της Κωνσταντινούπολης" με τη "Συμφωνία της Λεβεντιάς" του μεγάλου μας συνθέτη Μανώλη     Καλομοίρη.


Φτιάξτε μας ένα απόφθεγμα που προκύπτει από το σύνολο του βιβλίου σας.

Σε εποχές μεγάλης σύρραξης, όπως ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο απλός καθημερινός Έλληνας κάνει πράξεις υπεράνω των δυνάμεών του. Κατορθώνει να υπερπηδήσει τις ανθρώπινες ικανότητές του στον άνισο αγώνα με τις ισχυρές δυνάμεις για ν' απολαύσει μία ελεύθερη πατρίδα και μία ελεύθερη ζωή για εκείνον και τους αγαπημένους του.


Αν υπάρχει κάτι που θέλετε να ειπωθεί για το βιβλίο και δεν έχει προκύψει από τις ερωτήσεις μπορείτε να τι εκφράσετε εδώ.


Δεν έχω κάτι επιπρόσθετο να συμπληρώσω για τον "Βιβλιοτάφο της Κωνσταντινούπολης". Με κάλυψαν πλήρως οι εύστοχες ερωτήσεις σας για τις οποίες σας ευχαριστώ πολύ.

Το βιβλίο "Ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" του Σίμου Κερασίδη κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ωκεανός



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ

Ο Σίμος Κερασίδης γεννήθηκε το 1946 στη Θεσσαλονίκη από πρόσφυγες γονείς που διώχτηκαν από τη Μικρασία το 1922 και από τον Πόντο το 1924. Μεγάλωσε στη συνοικία της Τούμπας και αποφοίτησε από το ομώνυμο γυμνάσιο. Είναι απόφοιτος της Σχολής Νομικών και Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε σε ελληνικές και ξένες τράπεζες από το 1972 μέχρι το 2006. Είναι παντρεμένος, έχει μία κόρη και δύο εγγόνια. Επειδή μέλη της προσφυγικής οικογένειάς του έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην αντίσταση στον Πόντο και στη συνέχεια στην ιταλο-γερμανική κατοχή, έγραψε βιογραφικά διηγήματα αλλά και μυθιστορήματα που αναφέρονται στη Μικρασιατική Καταστροφή, στην Κατοχή και στον Εμφύλιο. Έχει γράψει τα βιβλία:

Το τραμ (διηγήματα, εκδ. Παρατηρητής 1995),

Η κοκάλινη οπτασία (μυθιστόρημα, εκδ. Παρατηρητής 1996),

Πέτρες και ρόδα (μυθιστόρημα εκδ. Παρατηρητής 1997),

Η Θεσσαλονίκη και η Τούμπα μέσα από τα μάτια μου (αυτοβιογραφικές ιστορίες εκδ. Παρατηρητής 1998),

Η Τούμπα των προσφύγων – εικόνες και μνήμες από τη γένεση μιας  συνοικίας (φωτογραφικό-ιστορικό λεύκωμα, εκδ. Δήμος Θεσσαλονίκης, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης 2002),

Το σβήσιμο του θάμπους (μυθιστόρημα εκδ. Παρατηρητής 2003),

Στο ρύγχος του λύκου (μυθιστόρημα εκδ. Πηγή 2012).

Ο στοιχειοχαράκτης (ιστορικό μυθιστόρημα εκδ. Ενάλιος/Ωκεανός 2018).

Η Αρβανίτισσα δασκάλα (ιστορικό μυθιστόρημα, εκδ. Ενάλιος/Ωκεανός 2021).

Ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης (ιστορικό θρίλλερ, εκδ. Ενάλιος/Ωκεανός 2022).

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ