Σε εποχές μεγάλης σύρραξης, όπως ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο απλός καθημερινός Έλληνας κάνει πράξεις υπεράνω των δυνάμεών του. Κατορθώνει να υπερπηδήσει τις ανθρώπινες ικανότητές του στον άνισο αγώνα με τις ισχυρές δυνάμεις για ν' απολαύσει μία ελεύθερη πατρίδα και μία ελεύθερη ζωή για εκείνον και τους αγαπημένους του.
Περιγράψτε το βιβλίο σας μέσα από μια φράση ή μια μικρή παράγραφο.
Το πρόσφατο βιβλίο μου με τίτλο "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" αναφέρεται στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Σαλονικιός τυπογράφος Μανουήλ Ντρέτος, εγγονός του συνονόματου στοιχειοχαράκτη παππού του, ερωτεύεται τη Σαλονικιά Μουσουλμάνα Νιλουφέρ που τον παρακαλεί να την ακολουθήσει στην Κωνσταντινούπολη για να τη γλιτώσει από ανεπιθύμητο γάμο με γηραιό πασά.του παλατιού Γιλδίζ. Την ακολουθεί εξωθημένος και από τη Βρετανική Μυστική Υπηρεσία Πληροφοριών που τον στρατολογεί σαν κατάσκοπο. Με εντολή της υπηρεσίας ο Μανουήλ γίνεται βιβλιοτάφος. Θάβει προπαγανδιστικά βιβλία Αγγλο-Γάλλων συγγραφέων σε υπόγειο βιβλιοπωλείου της Κωνσταντινούπολης και τα πουλά κρυφά σε αντιστασιακούς Ρωμιούς.
Υπήρξε κάποιο πρόσωπο ή κάποιο γεγονός που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το συγκεκριμένο βιβλίο σας;
Δεν υπήρξε κάποιο πρόσωπο που να αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το βιβλίο μου "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης". Υπήρξαν γεγονότα. Αποφάσισα να γράψω μία τριλογία ιστορικών μυθιστορημάτων επιλέγοντας τρεις πολέμους. Εκδόθηκαν τα δύο: "ο Στοιχειοχαράκτης" που αναφέρεται στην εξέγερση των εθνών στην Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα, και "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" που αναφέρεται στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τώρα επεξεργάζομαι το τρίτο μυθιστόρημα που η πλοκή του εκτυλίσσεται στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τι θα θέλατε να ανακαλύψει ο αναγνώστης μέσα από αυτό το βιβλίο σας;
Μέσα από το βιβλίο μου "ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" επιθυμώ ν' ανακαλύψει ο αναγνώστης τη συμβολή του Έλληνα σε σημαντικά ευρωπαϊκά γεγονότα. Όπως "ο Στοιχειοχαράκτης" λαμβάνει ενεργό μέρος στις εξεγέρσεις των εθνών τον 19ο αιώνα, έτσι και ο "Βιβλιοτάφος" βοηθά πολιτιστικά τους Συμμάχους στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, πουλώντας απαγορευμένα βιβλία.
Όταν ολοκληρώσατε την συγγραφή του βιβλίου σας, εσείς τι ανακαλύψατε μέσα από αυτό για τον εαυτό σας; Τι αποκομίσατε από την συγγραφική διαδικασία και το τελικό αποτέλεσμα;
Όχι μόνο στον "Βιβλιοτάφο" αλλά και σ' όλους τους κεντρικούς χαρακτήρες των βιβλίων μου, που αγωνίζονται ν' ανταπεξέλθουν στις μεγάλες αντιξοότητες της ζωής μαχόμενοι για την ελευθερία, κρύβω ένα κομμάτι του εαυτού μου. Αναδεικνύοντας στο τέλος της πλοκής την ικανότητα του ήρωα να επιτύχει τον στόχο του, θεωρώ ότι συνέβαλα κι εγώ κατά ένα μικρό μέρος στην τιτάνια προσπάθειά του.
Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ηρώων σας; Υπήρξε κάποιος που είναι ο αγαπημένος σας;
Πριν το όγδοο βιβλίο μου, τον "Στοιχειοχαράκτη", όλα σχεδόν τα προηγούμενα πονήματά μου ήταν βιωματικά επειδή μέλη της οικογένειάς μου έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην Εθνική Αντίσταση.κατά τη διάρκεια της Ιταλο-Γερμανικής κατοχής. Δε θα ήθελα να ξεχωρίσω κάποιο από αυτά γιατί θα ήταν σα να ευλογώ τα γένια μου. Στα επόμενα, λοιπόν, που είναι ιστορικά μυθιστορήματα με φανταστικούς πρωταγωνιστές, αγαπημένοι κεντρικοί χαρακτήρες ειναι ο ήρωας του "Στοιχειοχαράκτη" και οι απόγονοί του.
Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντήσατε κατά την διάρκεια συγγραφής του βιβλίου σας;
Η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντώ κατά τη διάρκεια της συγγραφής είναι η λευκή σελίδα της αρχής του επομένου κεφαλαίου.
Υπάρχει κάποιο αγαπημένο απόσπασμα από το βιβλίο να το μοιραστείτε μαζί μας;
«Και τώρα ήρθε η ώρα για την κατακόμβη».
«Την… κατακόμβη;» ρώτησε απορημένα ανασηκώνοντας τα φρύδια σε δύο τόξα. Η λέξη τού θύμισε την πρόσφατη αποκάλυψη της υπόγειας σήραγγας που κατέληγε στην αποθήκη του τυπογραφείου του στη Σαλονίκη. Από την καταπακτή της είχε αναδυθεί η Νιλουφέρ σαν υποχθόνια θεά· σαν Βαλκυρία.
«Εννοώ την Κρύπτη των Απαγορευμένων Βιβλίων», διευκρίνισε ο Κιτάπογλου χαμηλώνοντας τον τόνο της φωνής του σε ψίθυρο και δημιουργώντας μία μυστικιστική αίσθηση. Ταυτόχρονα έριξε ένα φοβισμένο βλέμμα έξω από τη βιτρίνα μήπως εμφανιστεί Οθωμανός ζαπτιές ή Γερμανός αξιωματούχος.
Εκείνη τη στιγμή ένα ογκώδες βαμβακερό σύννεφο έκρυψε τον ήλιο –βαλτό λες απ’ τον Κιτάπογλου να προσθέσει μυστήριο και ανατριχίλα στην ατμόσφαιρα- και σκίασε το εσωτερικό του βιβλιοπωλείου.
«Νόμισα ότι η κρύπτη είναι στο ισόγειο· αόρατη μα ζωντανή. Ότι παραμονεύει πίσω από κάποιο ψεύτικο τοίχο».
«Όχι! Είναι κρυφός υπόγειος χώρος. Το σπίτι χτίστηκε τον προηγούμενο αιώνα από Έλληνα αρχιτέκτονα που κατοίκησε εδώ με την οικογένειά του. Έφτιαξε το μυστικό υπόγειο για να κρύβονται οι δικοί του, αλλά και οι εκάστοτε Έλληνες ιδιοκτήτες, από τη μανία των Οθωμανών. Έχει τέλειο σύστημα εξαερισμού. Όταν αγόρασα το μέγαρο από τον εγγονό του αρχιτέκτονα και έστησα το βιβλιοπωλείο, έκανα ηλεκτρική εγκατάσταση στο υπόγειο -σημειωτέον ότι στην Κωνσταντινούπολη έχουμε ηλεκτρισμό από το 1910- και το χρησιμοποίησα σαν αποθήκη. Μετά το ξέσπασμα του μεγαλοπολέμου η συνείδησή μου μ’ έσπρωξε να ταχθώ στο πλευρό της Αντάντ και, με τη βοήθεια του Ασλάν και των δύο μπιστικών του, το μετέτρεψα σε κρύπτη για τα αντιπροπαγανδιστικά βιβλία Αγγλογάλων, Ρώσων και Ιταλών συγγραφέων και ποιητών».
Ο αγώνας του κεντρικού ήρωα του "Βιβλιοτάφου" μου θυμίζει την επίπονη προσπάθεια και την οργανωμένη κινητοποίηση των μελών της οικογένειάς μου, που μόχθησαν κι έδωσαν τη ζωή τους στην Εθνική Αντίσταση. Η ζωή δεν μας χαρίζεται. Την αγοράζουμε ακριβά. Όμως ακόμα και η αγορά της απαιτεί μόχθο και θυσίες.
Με ποιο τραγούδι θα επενδύατε μουσικά αυτό το βιβλίο σας;
Θα επένδυα μουσικά τον "Βιβλιοτάφο της Κωνσταντινούπολης" με τη "Συμφωνία της Λεβεντιάς" του μεγάλου μας συνθέτη Μανώλη Καλομοίρη.
Σε εποχές μεγάλης σύρραξης, όπως ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο απλός καθημερινός Έλληνας κάνει πράξεις υπεράνω των δυνάμεών του. Κατορθώνει να υπερπηδήσει τις ανθρώπινες ικανότητές του στον άνισο αγώνα με τις ισχυρές δυνάμεις για ν' απολαύσει μία ελεύθερη πατρίδα και μία ελεύθερη ζωή για εκείνον και τους αγαπημένους του.
Αν υπάρχει κάτι που θέλετε να ειπωθεί για το βιβλίο και δεν έχει προκύψει από τις ερωτήσεις μπορείτε να τι εκφράσετε εδώ.
Δεν έχω κάτι επιπρόσθετο να συμπληρώσω για τον "Βιβλιοτάφο της Κωνσταντινούπολης". Με κάλυψαν πλήρως οι εύστοχες ερωτήσεις σας για τις οποίες σας ευχαριστώ πολύ.
Το βιβλίο "Ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης" του Σίμου Κερασίδη κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ωκεανός
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Ο Σίμος Κερασίδης γεννήθηκε το 1946 στη Θεσσαλονίκη από πρόσφυγες γονείς που διώχτηκαν από τη Μικρασία το 1922 και από τον Πόντο το 1924. Μεγάλωσε στη συνοικία της Τούμπας και αποφοίτησε από το ομώνυμο γυμνάσιο. Είναι απόφοιτος της Σχολής Νομικών και Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε σε ελληνικές και ξένες τράπεζες από το 1972 μέχρι το 2006. Είναι παντρεμένος, έχει μία κόρη και δύο εγγόνια. Επειδή μέλη της προσφυγικής οικογένειάς του έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην αντίσταση στον Πόντο και στη συνέχεια στην ιταλο-γερμανική κατοχή, έγραψε βιογραφικά διηγήματα αλλά και μυθιστορήματα που αναφέρονται στη Μικρασιατική Καταστροφή, στην Κατοχή και στον Εμφύλιο. Έχει γράψει τα βιβλία:
Το
τραμ (διηγήματα, εκδ. Παρατηρητής
1995),
Η
κοκάλινη οπτασία (μυθιστόρημα,
εκδ. Παρατηρητής 1996),
Πέτρες
και ρόδα (μυθιστόρημα εκδ.
Παρατηρητής 1997),
Η
Θεσσαλονίκη και η Τούμπα μέσα από τα μάτια μου (αυτοβιογραφικές ιστορίες εκδ. Παρατηρητής 1998),
Η
Τούμπα των προσφύγων – εικόνες και μνήμες από τη γένεση μιας συνοικίας (φωτογραφικό-ιστορικό λεύκωμα, εκδ. Δήμος Θεσσαλονίκης, Κέντρο
Ιστορίας Θεσσαλονίκης 2002),
Το
σβήσιμο του θάμπους (μυθιστόρημα
εκδ. Παρατηρητής 2003),
Στο ρύγχος του λύκου (μυθιστόρημα εκδ. Πηγή
2012).
Ο στοιχειοχαράκτης (ιστορικό μυθιστόρημα
εκδ. Ενάλιος/Ωκεανός 2018).
Η Αρβανίτισσα δασκάλα (ιστορικό
μυθιστόρημα, εκδ. Ενάλιος/Ωκεανός 2021).
Ο Βιβλιοτάφος της Κωνσταντινούπολης (ιστορικό θρίλλερ, εκδ.
Ενάλιος/Ωκεανός 2022).
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου