Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το "Η Παναγιά της Φωτιάς " Σπύρος Πετρουλάκης


   Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

   Πέρυσι ο Σπύρος Πετρουλάκης με την Εξομολόγηση του κατάφερε να κάνει την έκπληξη και το Βιβλίο του να βρεθεί στις Κορυφαίες επιλογές του Αναγνωστικού κοινού. Φέτος μας εκπλήσσει ακόμα μια φορά.  Μας προσφέρει ένα βιβλίο που έρχεται να προσθέσει μια άλλη αίγλη και μια άλλη σημασία στα γεγονότα που ζήσαμε στην εξομολόγηση. Η Παναγιά της Φωτιάς δεν αποτελεί την συνέχεια της εξομολόγησης, αλλά ένα αναπόσπαστο κομμάτι της, που έρχεται να συμπληρώσει, να φωτίσει και να ανατρέψει σημεία της ζωής των δευτεραγωνιστών της Εξομολόγησης. Στην Εξομολόγηση μέσα απο την αποκαλυπτική ιστορία της Ελένης γνωρίσαμε αγαπήσαμε  και μισήσαμε κάποιους δευτερεύοντες χαρακτήρες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ζωής της και στις αποφάσεις της, Η ανάγκη του συγγραφέα να παρουσιάσει την προσωπικότητα της Ελένης σε όλες τις εκφάνσεις της περιόρισε την ανάδειξη της προσωπικότητας και της επιρροής αυτών των δεύτερων ρόλων. Η ωριμότητα όμως του Σπύρου Πετρουλάκη  να αφουγκράζεται την ανάγκη του αναγνωστικού κοινού μας έδωσε αυτό το βιβλίο που ολοκληρώνει και σφραγίζει μια δυνατή ιστορία, με έναν συγκινητικό και έντονα φορτισμένο επίλογο. Με ένα φινάλε που αποδίδει τα γεγονότα στην ολοκληρωμένη διάσταση τους.
   Στην Παναγιά της Φωτιάς λοιπόν τον Κυρίαρχο ρόλο τον έχουν όλα εκείνα τα πρόσωπα που στιγμάτισαν και καθοδήγησαν τα γεγονότα της πλοκής της εξομολόγησης. Με τρόπο διεισδυτικό και ποιητικό η ενσάρκωση των ηρώων  γεμίζει τα άγνωστα γεγονότα. Δίνει έμφαση στις άγνωστες πτυχές της ιστορίας και εξηγεί τις δύσκολες αποφάσεις. Πιάνει την υπόθεση απο την αντίστροφη πορεία της και γυρίζει το νόμισμα απο την αντίθετη όψη του. Η Παναγια της Φωτιάς διατηρώντας την αυτόνομη πορεία της ανασυνθέτει και προσθέτει. Φωτίζει και ξεκαθαρίζει τα γεγονότα που έμειναν μισά ή σκοτεινά μέσα μας. Συμπληρώνει όλα εκείνα τα κενά που έμειναν στο μυαλό μας δίχως κάποια απάντηση. Ο Μανούσος, ο Οσμάν, η Αμπασέ, Η Ντιλέκ και ο Κωνσταντής αναπληρώνουν με την δυναμική παρουσία τους όλες τις χαραμάδες. Γεμίζουν  όλα τα κενά της ψυχής και αποδίδουν δικαιοσύνη. Για μένα ο ρόλος έκπληξη είναι ο Γιώργος ο οδηγός, φίλος και φύλακας του Πατέρα Θεόφιλου και η ιστορία του απο μόνη της δίνει στο βιβλίο μια πορεία που κανείς δεν είχε υπολογίσει.
   Ο ηρωισμός, η πίστη, η αφοσίωση, η περηφάνια σε ιδεώδη ιερά. Σε έναν όρκο, σε μια αξία, σε μια υπόσχεση, σε ένα τάμα. Η προδοσία, η τιμωρία, η εξιλέωση, η απόδοση δικαιοσύνης αποτυπώνονται με ηχηρό και παραδειγματικό τρόπο, στα λόγια και στις πράξεις αυτών που ανέλαβαν να αποδώσουν στιγμές μιας ξεχωριστής ιστορίας που θα μείνει μέσα μας για πάντα. Όχι για τον πόνο που κουβαλάει όσο για την αυτοθυσία και την πίστη σε ιδέες αδιαπραγμάτευτες. Μέσα απο τις φλόγες που τυλίγουν το εικόνισμα της Παναγιάς ξεπετάγεται η ελπίδα, αναζωπυρώνεται η αυτοθυσία. Χάνεται το συναίσθημα της επιβίωσης και δοξάζετε το αίσθημα της βαθιάς πίστης!  Συμβολισμοί που αχνοφαίνονται, αξίες που διαιωνίζονται ως την τελευταία πνοή και εισρέουν με ορμή στην ψυχή διακαιώνοντας απο κάθε άποψη την ύπαρξη αυτού του βιβλίου.
   Η Παναγιά της Φωτιάς δεν ξεχρεώνει απλά και μόνο τα κενά που άφησε η εξομολόγηση. Δεν υπάρχει απλά και μόνο για να εξαργυρώσει όσα περισσότερα μπορεί απο την επιτυχία, ενός βιβλίου που ξεχώρισε. Υπάρχει γιατί υφίστανται όλες αυτές οι μικρές λεπτομέρειες που μπορούν να κάνουν  την διαφορά σε ένα βιβλίο και στην ιστορία που διαμορφώνει! Ο τρόπος γραφής και η ροή του λόγου ενός συγγραφέα έχει την δύναμη να οδηγήσει έναν αναγνώστη στην σωστή και αυθεντική πορεία! Αυτήν που ποτέ δεν περίμενε και αυτή που θα χαράξει μια βαθιά και αδιόρατη αλήθεια. Την αλήθεια που αλλάζει τα δεδομένα και προσθέτει μια άλλη αξία στις προθέσεις και στις κατευθύνσεις των ανθρώπινων διαθέσεων. Αυτό το βιβλίο δεν αποτελεί μια διλογία όπως πολλοί πιστεύατε,αλλά μια παράλληλη ιστορία που ο κάθε αναγνώστης έχει την ευκαιρία να δώσει και να αναδείξει εκείνη την αλήθεια που δίνει στα όνειρα του την μεγαλύτερη αξία.


**** Θα πρότεινα να διαβάσετε πρώτα την Εξομολόγηση και μετά την Παναγιά της Φωτιάς. Αν και μπορεί κάποιος να τα διαβάσει παράλληλα θεωρώ πως η δύναμη των συναισθημάτων θα αποκτήσουν μεγαλύτερη αξία αν αυτά τα  βιβλία τα διαβάσετε με την σωστή ροή τους, με την σωστή πορεία τους. Διαβάστε πρώτα την εξομολόγηση και μετά την Παναγιά της Φωτιάς και μετά ξανα την ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ θα αποκτήσετε μια εντελώς διαφορετική αντίληψη μιας και όλο το σκηνικό αποτελεί την αμφίδρομη πορεία της ίδιας και απαράλλακτης ιστορίας που φωτίζει διαφορετικά η προσθήκη των διαφορετικών προθέσεων και μιας άλλης οπτικής που ο καθένας προσεγγίζει τα γεγονότα!


 


Θεσπρωτία, 30 Οκτώβρη 1940
Οι οβίδες σφύριζαν με μανία πάνω από τα κεφάλια τους και εκείνοι, τρομοκρατημένοι, δεν ήξεραν πώς να αντιδράσουν. […]
Η Μάρω, πανιασμένη από τη φωτιά της κόλασης που ξετρύπωνε από τα μαύρα σύννεφα του ουρανού, κρατούσε σφιχτά τον Κωνσταντή στην αγκαλιά της.
Είχε κουρνιάσει σαν το πουλάκι κάτω από ένα δέντρο και προσπαθούσε να προφυλάξει τον εαυτό της και το κατατρομαγμένο παιδί.
Του χάιδευε τα μαλλιά μέσα από την κάπα του και του ψιθύριζε απαλά: «Σ’ αγαπώ, Κωνσταντή μου, σ’ αγαπώ, παιδί μου. Μη φοβάσαι».
Όμως στο μυαλό της ερχόταν και τρύπωνε ο τρόμος· ο τρόμος και η αδικία.
Σκέφτηκε ότι αυτή την ώρα η Ελένη θα είχε σηκωθεί από το κρεβάτι, πετώντας τα σκεπάσματά της. Θα έβγαινε έξω και θα αντίκριζε ένα έρημο και άδειο χωριό. «Της άξιζε!» είπε φωναχτά, δίχως να τη νοιάζει που την άκουγε το παιδί της.
Ωστόσο, μέσα της γνώριζε ότι αυτό που είχαν κάνει στη δύσμοιρη γυναίκα ισοδυναμούσε με θάνατο, ψυχικό και σωματικό.
Ήταν από τις λίγες φορές που η Μάρω επικαλούνταν τη βοήθεια του Θεού: «Θεέ μου, κάνε να μην πέσει το κακό πάνω στο κεφάλι μου.
Δεν έφταιγα μόνον εγώ» παρακάλεσε και στην προσευχή της προσπαθούσε να δικαιολογήσει τον εαυτό της – και τις πράξεις της.

Το ψηφιδωτό της Εξομολόγησης αποκαλύπτεται και καθηλώνει…
















































Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ