Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου για το "Απ' τον αέρα πιο ελαφριά" Federico Jeanmaire


Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια μοναχική 93χρονη γυναίκα κλειδώνει στο μπάνιο του σπιτιού της έναν 14χρονο νεαρό όταν αυτός επιχειρεί να την κλέψει. Παγιδεύοντας τον λοιπόν στο μπάνιο, του επιβάλει να ακούσει κομμάτια της προσωπικής της ιστορίας στο πέρασμα του χρόνου. Με έναν καταιγιστικό διάλογο που στην ουσία είναι μονόλογος μιας και εμείς ακούμε μόνο την ηλικιωμένη γυναίκα να μιλάει, μαθαίνουμε την απίστευτη ιστορία της μητέρας της και κάποια σημεία της δικής της ζωής. Η υπέργηρη πρωταγωνίστριας μας, αποφασίζει να μιλήσει για την ιστορία της μητέρας της. Πόσο παράξενο είναι αυτό; Γιατί αποφασίζει να μιλήσει για την μητέρα της και δεν μιλάει για την ίδια; Όταν πέθανε η μητέρα της,εκείνη ήταν μόλις δυο χρονών. Τί αναμνήσεις μπορεί να έχει ένα παιδί τόσο μικρό; Μπορούν απλά οι αφηγήσεις να αποδώσουν την αλήθεια των γεγονότων; Ποιό κενό υπάρχει στην ψυχή της και συνδέεται με την υπόλοιπη ζωή της; Η επιλογή της να μιλήσει για την μητέρα της και όχι για την ίδια αποτελεί έναν απο τους πολλούς άλυτους γρίφους που θα παίξουν με το μυαλό και την ψυχή μας.
   Ο Αργεντινός συγγραφέας Federico Jeanmaire με έναν τρόπο μαγικό μέσα σε ένα βιβλίο μόλις 243 σελίδων καταφέρνει να πλέξει μέσα από το εξαιρετικό κείμενο του μια ιστορία που καταφέρνει να μαγέψει. Να μπερδέψει το μυαλό του αναγνώστη βάζοντας το να σκεφτεί με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Αλλά ταυτόχρονα και να αναδείξει πληθώρα στοιχείων και αξιών που διέπουν την ανθρώπινη υπόσταση. Κυρίως την ανάγκη να μιλήσεις και να μοιραστείς πράγματα που κρατάς καλά κρυμμένα μέσα σου. Να τραβήξεις την προσοχή, να προσελκύσεις το ενδιαφέρον του άλλου σε έναν κόσμο που κρύβει αδιαφορία και εγωισμό. Ανείπωτη μοναξιά και μια κραυγή απόγνωσης για συντροφιά, διδαχή, για εξωτερίκευση της ψυχής, σε μια ατμόσφαιρα που αναδίδει αγωνία και συναισθηματική φόρτιση.
   Πολλές φορές θα αναρωτηθείς είναι μονόλογος αυτό που διαβάζεις; Είναι διάλογος; Είναι κάτι καινούργιο; Ένας διαφορετικός τρόπος επικοινωνίας; Το σίγουρο είναι πως μέσα απο αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο που παρουσιάζεται η ιστορία το μυαλό του αναγνώστη θα μπεί σε λειτουργία για να σκεφτεί και να ξεδιαλέξει την αλήθεια απο το ψέμα. Το υπαρκτό από το ανύπαρκτο. Την Πραγματικότητα από την ψευδαίσθηση. Σε αυτό το μοναδικό βιβλίο που έχει κίνηση, όλες οι αισθήσεις μπαίνουν σε λειτουργία με έναν εκπληκτικό τρόπο. Για να βάλουν στην σειρά εικόνες και συναισθήματα. Θα περάσει απο μπροστά μας όλη η κοινωνικοπολιτική κατάσταση της Αργεντινής μέσα απο μόνο λίγες λέξεις κλειδιά. Είναι τρομακτικό το πόσο μεγάλη δύναμη έχουν οι λέξεις σε αυτό το βιβλίο. Μια λέξη μόνο και αλλάζει η διάθεση, ακονίζεται η σκέψη. Σε όλο το βιβλίο ψάχνεις πίσω από αυτές τις λέξεις να βρεις φανερές και κρυμμένες αλήθειες. Έννοιες που αλλάζουν χρώμα και υφή και σε τραβάνε σε μια ξεχωριστή πραγματικότητα γεμάτη συναισθηματική αστάθεια. Όλα τα προσχήματα μπαίνουν στην σειρά για να αναδείξουν μια δύναμη που έχει καταπιεστεί και έχει εγκλωβιστεί στα σωθικά, ψάχνοντας τρόπο να ελευθερωθεί.
   Υπομονή που δοκιμάζεται, συνήθεια που σε εγκλωβίζει σε τετριμμένες πράξεις. Καταπιεσμένα θέλω που ξετρυπώνουν απο μέσα σου και σε κάνουν να θέλεις να διεκδικήσεις με περίεργους τρόπους την ελευθερία προς το όνειρο. Θέλεις να πετάξεις με οποιοδήποτε κόστος, χάνοντας ακόμα και ότι περισσότερο αγαπάς. Η συγχώρεση έρχεται λυτρωτικά αφού πρώτα έχει δοκιμάσει απίστευτα τις αντοχές σου. μέσα απο έναν εγκλεισμό που γίνεται καταναγκασμός και εκβιασμός, σε ένα παιχνίδι εξουσίας του μυαλού γεμάτο διλήμματα.
   Ο συγγραφέας παίζει με τον χρόνο και την οπτική ουσία των πραγμάτων αλλάζοντας το μέγεθος και την ουσία τους. Διογκώνοντας ή συρρικνώνοντας την σημασία τους. Η φαντασία δεν επινοεί τελικά. Η φαντασία ολοκληρώνει, συμπληρώνει τα κενά. Τρέφει την ισχνή πραγματικότητα. Εκείνη υπέργηρη γυναίκα που έχει ελάχιστο χρόνο μπροστά της και ο νεαρός κλέφτης που ο χρόνος για αυτόν μοιάζει απεριόριστος. Μπροστά και πίσω απο την κλειστή πόρτα ενός μπάνιου θα αναμετρηθούν σε ένα περίεργο και επιβλητικό παιχνίδι του νου κάνοντας έναν παράδοξο απολογισμό ζωής που στο μυαλό φαντάζει αμφίδρομος. Είναι όμως έτσι στην πραγματικότητα;

Λίγα λόγια για το Βιβλίο απο το οπισθόφυλλο


Η υπερβολική αυτοπεποίθηση και η εφηβική απρονοησία καταδικάζουν έναν δεκατετράχρονο ληστή σε μια αναπάντεχη κάθειρξη. Η μοναχική υπέργηρη γυναίκα την οποία επιχειρεί να ληστέψει, τον κλειδώνει στο μπάνιο και στρογγυλοκάθεται μιλώντας του έξω από την πόρτα. Η τιμωρία του: να μετατραπεί στον ιδανικό (και τραγικό) ακροατή, που θ’ ακούσει θέλοντας και μη ολόκληρη την ιστορία μιας μακράς ζωής που οδεύει προς το τέλος της.

Ιλαρό και δραματικό μαζί, λαμπερό και ερεβώδες, το Απ’ τον αέρα πιο ελαφριά είναι ένα λογοτεχνικό κατόρθωμα. Ένα μυθιστόρημα που —σαν γνήσιο θρίλερ— κρατάει τον αναγνώστη σε αγωνία ώς την τελευταία σελίδα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ