Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ, "Ροζάννα" Μ. Σγιέβαλ, Π. Βαλέε


Ένα γυμνό πτώμα ανασύρεται από τον πάτο μιας λίμνης στη Σουηδία. Είναι μια γυναίκα, κι έχει πέσει θύμα άγριου βιασμού. Η αστυνομία δεν μπορεί να υποθέσει ούτε καν την εθνικότητά της.
Ο επιθεωρητής Μπεκ ξεκινά μια επίπονη έρευνα που διαρκεί έξι μήνες και περιλαμβάνει εκατοντάδες ανθρώπους ακόμη και την αμερικανική αστυνομία.
Από την έρευνα αυτή αρχίζει να αναδύεται σιγά σιγά και το πορτρέτο της νεκρής, αλλά και του ψυχοπαθούς δολοφόνου της.
Όμως ακόμη κι όταν η ταυτότητα του δολοφόνου είναι πια γνωστή, ο επιθεωρητής Μπεκ θα χρειαστεί να τον παγιδεύσει για να ομολογήσει, αφού όλες οι ενδείξεις έχουν πια χαθεί.

"Στη Σουηδία, χώρα της οποίας η λογοτεχνία αποτελεί εν πολλοίς άγνωστο τόπο για τους έλληνες αναγνώστες, τη δεκαετία του '60 και του '70 έδρασε ένα συγγραφικό ζευγάρι: η ποιήτρια Μ. Σγιεβάλ (Maj Sjowall) και ο σύζυγός της Π. Βαλέε (Per Wahloo), δημοσιογράφος, συνεργάτης πολλών σουηδικών εφημερίδων, συγγραφέας μυθιστορημάτων και σεναρίων για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Ως τον θάνατο του δεύτερου το 1975, έγραψαν μαζί δέκα αστυνομικά μυθιστορήματα με ήρωα τον αστυνομικό επιθεωρητή Μάρτιν Μπεκ, ο οποίος, μολονότι χαμηλόμισθος ­ οικογενειάρχης με σύζυγο και παιδιά ­, είναι αδιάφθορος και πιστός στο καθήκον του (τα μυθιστορήματα του ζεύγους που έχουν εκδοθεί από τις εκδόσεις Γράμματα είναι «Το τέρας», «Ο άνθρωπος που καθόταν στο μπαλκόνι», «Ο άνθρωπος που έγινε καπνός» και η «Ροζάννα»).
Η «Ροζάννα» είναι ένα συναρπαστικό βιβλίο. Ξεκινάει ως ορθόδοξο αστυνομικό μυθιστόρημα, κυριαρχεί δηλαδή σε αυτό το ερώτημα «ποιος έκανε το έγκλημα;», και ολοκληρώνεται ως θρίλερ, όταν ο αναγνώστης παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα την καταδίωξη του δολοφόνου από τον Μάρτιν Μπεκ και τους συναδέλφους του Άλμπεργκ και Κόλμπεργκ. Η ιστορία αρχίζει με την ανακάλυψη του γυμνού σώματος μιας νεκρής γυναίκας, θαμμένης στον βυθό κάποιας λίμνης κοντά στη Στοκχόλμη. Πρόκειται για την αμερικανίδα Ροζάννα Μακ Γκρο, βιβλιοθηκάριο το επάγγελμα, ανεξάρτητη, ακέραιου χαρακτήρα, φλογερή ­ταξίδευε μόνη με τουριστικό πλοίο για να γνωρίσει τη Σκανδιναβία και τους ωραίους άντρες της. Η ελευθεριάζουσα όμως σκέψη της, η τόλμη της και η έλλειψη φυσικής συστολής εξελήφθησαν ως προκλητικότητα, ενώ η ερωτική βουλιμία της ως νυμφομανία­ αυτή την οδήγησε στα δίχτυα του ψυχοπαθούς δολοφόνου. Ο Μάρτιν Μπεκ, μεθοδικός και πεισματάρης, αφού εντοπίσει την ταυτότητα του δράστη, με την εξ αποστάσεως βοήθεια του υπαστυνόμου Έλμερ Κάφκα από τη Νεμπράσκα, του στήνει παγίδα και τον αναγκάζει να ομολογήσει.
Όπως συμβαίνει στα υπόλοιπα έργα του ζεύγους Μ. Σγιεβάλ - Π. Βαλέε, έτσι και στη «Ροζάννα», εκτός από τον επιθεωρητή, πρωταγωνιστεί η Στοκχόλμη, η εξαίσια πολιτεία του Βορρά με τα γραφικά σπίτια και τα μεσαιωνικά δρομάκια της Γκάμλα Σταν ­της Παλιάς Πόλης­, το Βάζα Παρκ και τα νησάκια του αρχιπελάγους της. Εδώ η Στοκχόλμη ­ Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 1998 ­ παρουσιάζεται χειμωνιάτικη, υγρή, συννεφιασμένη, ομιχλώδης, οι δρόμοι της είναι δυσκολοβάδιστοι, με βρώμικο, πατημένο χιόνι και οι κάτοικοί της, ξεπαγιασμένοι και μελαγχολικοί, περιπλανώνται στα καταστήματα. Ισως δεν είναι τυχαίο που οι ήρωες της συγγραφικής δυάδας διέπονται από ερωτικά πάθη ­ μερικοί εμπλέκονται και σε σεξουαλικά σκάνδαλα και εγκλήματα ­ όπως εκείνοι του Αύγουστου Στρίντμπεργκ και του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

(Φίλιππος Φιλίππου, εφημερίδα "Το Βήμα", 24.1.1999)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ