Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Φόνισσα Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης Σκέψεις και σημεία του Βιβλίου





Η Φόνισσα είναι νουβέλα του συγγραφέα Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη  Αποτελεί το δεύτερο συγγραφικό έργο του και θεωρείται ένα από τα κορυφαία της Ελληνικής Λογοτεχνίας. Είναι γραμμένο στην καθαρεύουσα και αποτελείται συνολικά από 17 κεφάλαια. Δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό «Παναθήναια» σε συνέχειες από τον Ιανουάριο ως τον Ιούνιο του 1903, έχοντας τον υπότιτλο «κοινωνικόν μυθιστόρημα». Η πλοκή του έργου εκτυλίσσεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του συγγραφέα, τη Σκιάθο.

Κύριο και ιδιαίτερο πρόσωπο μια από τις χαρακτηριστικότερες και αμφιλεγόμενες πρωταγωνίστριες της Λογοτεχνίας της Ελληνικής αλλά και της Παγκόσμιας θα έλεγα η Φραγκογιαννού. Μια ηλικιωμένη χήρα που έζησε μια βασανισμένη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις της γυναικείας της υπόστασης. Ως παιδί, ως γυναίκα, ως μητέρα, ως γιαγιά. Αυτή η γηραιά γυναίκα λοιπόν ένα βράδυ καθώς ξενυχτάει στην κούνια της άρρωστης νεογέννητης εγγονής της, περνούν απ' το μυαλό της όλες οι δύσκολες στιγμές της ζωής που έζησε. Το μυαλό της θολώνει και σκοτώνει το βρέφος προκαλώντας του ασφυξία, ενώ ο θάνατος θεωρείται από τον γιατρό φυσιολογικός. Αν και αρχικά νιώθει τύψεις, κατά βάθος δεν μετανιώνει για την πράξη της. Αντίθετα, τής γίνεται έμμονη ιδέα ότι η μοίρα την έχει τάξει να σώσει τον κόσμο απαλάσσοντάς τον από μικρά κορίτσια.Τα επόμενα εγκλήματά της έχουν για θύματα τρία μικρά αθώα κοριτσάκια, χωρίς πλέον καθόλου τύψεις, αλλά και χωρίς να είναι σε θέση να συνειδητοποιήσει το κακό που έχει κάνει. Ποια είναι όμως η ρίζα του κακού των πράξεων αυτών;

Στυγνά και απροκάλυπτα, συγκλονιστικά και με έντονα αιχμηρό τρόπο καταγράφονται τα σημεία της ζωής της. Μέσα από μια διαυγέστατη ακτινογραφία ο Παπαδιαμάντης διεισδύει στην ψυχή της ηρωίδας του, ώστε να παρουσιάσει όλα τα σημεία που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του χαρακτήρα της και την οδήγησαν στις απεχθείς της πράξεις. Δεν είναι όμως ψυχογράφημα ενός μόνο προσώπου αλλά και η ξεκάθαρη ανάγκη του συγγραφέα να πάρει θέση για την δυσμενή και καταπιεσμένη κατάσταση της γυναίκας την εποχή εκείνη. 

Η Κοινωνία της εποχής που περιγράφει το βιβλίο είναι ανδροκρατούμενη με πολλές και μεγάλες κοινωνικές ανισότητες.

Οι γυναίκες της εποχής ζουν για να υπηρετούν τους άλλους. Έτσι λοιπόν και η Χαδούλα η επονομαζόμενη Φραγκογιαννού παντρεύτηκε και έγινε σκλάβα του άντρα της. Γέννησε παιδιά και έγινε το δουλικό τους. Όταν τα παιδιά της απέκτησαν δικά τους παιδιά συνεχίζει να υπηρετεί τα εγγόνια της. Κανένα δικαίωμα για την γυναίκα που χάνει κάθε ίχνος αξιοπρέπειας μέσα στην σιωπή και την περιθωριοποίηση της. Μέσα απο την ιστορία του ο συγγραφέας περνάει δικά του βιώματα και στηλιτεύει καταστάσεις που τον πνίγουν. 

Ένα κυρίαρχο σημείο του βιβλίου είναι το θέμα της προίκας των κοριτσιών που ταλαιπωρούσε τις φτωχές οικογένειες ανά την επικράτεια και περισσότερο φυσικά αυτές της υπαίθρου. Η προίκα είχε μετατρέψει τις γυναίκες σε αντικείμενο αγοραπωλησίας. Αν μια γυναίκα λοιπόν προερχόταν από μια φτωχή οικογένεια η μοίρα της ήταν προκαθορισμένη. Δεν θα μπορούσε να παντρευτεί και επομένως προκειμένου να μη μείνει στην οικογένειά της, γιατί αποτελούσε βάρος για τους γονείς , την πάντρευαν με έναν οποιοδήποτε άνδρα χωρίς να ενδιαφέρονται για την τύχη της.

Η δύναμη του μυθιστορήματος παραμένει αναλλοίωτη μέχρι σήμερα και ο τίτλος του έρχεται συνειρμικά στο μυαλό μας όταν μαθαίνουμε για κάποιο ειδεχθές έγκλημα που διέπραξε γυναικείο χέρι. Ο μεγάλος μας λογοτέχνης όμως δεν έγραψε απλά για μια «Φόνισσα», αλλά για μια κοινωνία ολόκληρη. Η Φραγκογιαννού δεν είναι μια απλή ηρωίδα. Είναι σύμβολο που ο Παπαδιαμάντης ανέδειξε πεισματικά τα χρόνια που έζησε. Δίκαια την έκανε θύτη που «σκότωσε» εκτός από ανθρώπους κι ένα στρεβλό κοινωνικό περιβάλλον.

Το τέλος συνταρακτικό στο μεταίχμιο της ανθρώπινης τιμωρίας και της θείας δίκης. Η Τιμωρία της Φραγκογιαννούς λαμβάνει χώρα στη θάλασσα καθώς η ίδια προσπαθούσε να εξομολογηθεί στο εκκλησάκι του Aγίου Σώστη τις αμαρτίες της ενώ την κυνηγούσαν δυο αστυνομικοί. Έτσι, λοιπόν, η Φόνισσα τυλίγεται στα κύματα κι αποβιώνει. Ο πνιγμός της συνδέεται άμεσα με τον τρόπο που δολοφονούσε τα μικρά κορίτσια με αποτέλεσμα να καταστεί σαφές ότι στη ζωή τιμωρούμαστε για τις αμαρτίες μας κι ανταμειβόμαστε αναλόγως για τις καλές πράξεις μας, αντίστοιχα. Επίσης, οι τελευταίες λέξεις της Φραγκογιαννούς «Να το προικιό μου» εκφράζουν ένα δυνατό παράπονο, τη διαμαρτυρία και την άμετρη πίκρα για τις αδικίες που υπέστη. Με σκοπό την αληθινή μετάνοια, η Χαδούλα πνίγεται ανάμεσα στο δρόμο της θείας και της ανθρώπινης δικαιοσύνης. Μάλλον ο Παπαδιαμάντης δεν ήθελε να τη καταδικάσει μη θεωρώντας τη έναν κοινό εγκληματία αλλά ένα βασανισμένο άνθρωπο που ενέδωσε σε «διαβολικές» πράξεις. Ωστόσο, της έδωσε την ευκαιρία να εξιλεωθεί καθώς οι προσπάθειές της να προσεγγίσει το θεό και να αναγεννηθεί, αποτέλεσαν τον πραγματικό εξαγνισμό της ψυχής της.

«Η γραία Χαδούλα εύρε τον θάνατον εις το πέρασμα του Αγίου Σώστη, εις τον λαιμόν τον ενώνοντα τον βράχον του ερημητηρίου με την ξηράν, εις το ήμισυ του δρόμου, μεταξύ της θείας και της ανθρωπίνης δικαιοσύνης».

Δυνατά και εντελώς αντιφατικά συναισθήματα για την Φραγκογιαννού. Αποστροφή και συμπάθεια. Ανατριχίλα αλλά και συμπόνια για τα όσα περνούσαν οι γυναίκες εκείνης της εποχής. Δεν ξέρεις αν πρέπει να την αντιπαθήσεις ή να την λυπηθείς. Το σίγουρο είναι πως θα συγκλονιστείς και θα συλλογιστείς για τις κοινωνικές αντιλήψεις που υπήρχαν τότε.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ