Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Προσεγγίζοντας το Βιβλίο " Για μια χούφτα αλεύρι " Σωτήρης Μάϊπας

 


Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

Έχοντας διαβάσει πολλά βιβλία για την Γερμανική κατοχή από Έλληνες συγγραφείς, θεωρώ πως αυτό είναι από τα πιο ιδιαίτερα και τα πιο χαρακτηριστικά βιβλία της εποχής. Πριν γράψω αναλυτικά την κριτική μου και πριν προσεγγίσουμε και με τον ίδιο τον συγγραφέα κάποιες ιδιαίτερες πτυχές του βιβλίου, θα σημειώσω κάποια ιδιαίτερα σημεία που ξεχώρισα εγώ διαβάζοντας το.

Η ανάγνωση ενός βιβλίου για μένα δεν αποτελεί μόνο μέρος χαλάρωσης. Αλλά και μέρος σκέψης και έρευνας επάνω σε αυτά που διαβάζω. Διαβάζω και παράλληλα ψάχνω τα μέρη της πραγματικότητας ή τα μέρη της μυθοπλασίας. Στο βιβλίο Για μια χούφτα αλεύρι ο συγγραφέας αναμειγνύει υπέροχα τα υλικά πραγματικών γεγονότων και μυθοπλασίας και μας παρουσιάζει ένα ξεχωριστό λογοτεχνικό ντοκιμαντέρ για τα χρόνια της Κατοχής στο νησί της Αίγινας. 

Παρακάτω σας παραθέτω κάποια σημαντικά σημεία σταθμούς που έψαξα και αναζήτησα στην πορεία της ανάγνωσης. Και σημεία που καθόρισαν την εξέλιξη και την πλοκή του βιβλίου αυτού.

  • Έχει υπολογιστεί πως η Αίγινα είχε τον μεγαλύτερο αριθμό θανάτων κατά την διάρκεια της Κατοχής. (Η πείνα αρχίζει με την αρχή ακόμα της παρουσίας των Γερμανών στο νησί. Ο ανεφοδιασμός σε τρόφιμα σταματά από τον Πειραιά το 1941. Λέγεται πως μέσα σε τρείς μήνες πέθανε το 1/6 του πληθυσμού του νησιού. 
  • Στην αρχή του Βιβλίου βλέπουμε την καταστροφή των οχυρών Του Τούρλου. (Περιοχή της Αίγινας), Εμφανής η πρόθεση του συγγραφέα να θυμίσει την διαταγή του ΓΕΝ για καταστροφή των οχυρών σε όλη την Ελλάδα. Το ίδιο και στην Αίγινα. Οι Γερμανοί γίνονται έξαλλοι από τις αντιστασιακές πράξεις των Ελλήνων από την αρχή της άφιξης τους. 
  • Για μια χούφτα αλεύρι. Ο τίτλος συμβολικός συμβολίζει την ζωή και τη στέρηση της διαμέσου του Πολέμου και της Πείνας. 
  • Το αντιτορπιλικό Ύδρα βυθίζεται στα νερά της Αίγινας. Απρίλιος του 1941 και τα Γερμανικά Στούκας εντοπίζουν το Ελληνικό Αντιτορπιλικό. και το βομβαρδίζουν. Σε μόλις λίγα λεπτά αυτό βυθίζεται. 
  • Συγκλονιστική αναφορά στην καύση των βιβλίων και στην ευρύτερη καύση των ιδεών μέσα από την συρρίκνωση του υλικού αλλά και του πνεύματος ανθρώπων σαν τον Γιόζεφ. Συγκλονιστική όμως και η ανθεκτική κράση μιας συνολικής αλήθειας που δεν λυγίζει αλλά παίρνει ζωή μέσα από τις στάχτες. Εξαιρετικός ο διαχωρισμός και με τα κρυμμένα βιβλία αυτά που διασώθηκαν από την καύση και έδωσαν την ελπίδα για ένα μέλλον αναστημένο από το ζοφερό παρελθόν.
  • Ευρηματική η προσωποποίηση του νεκροθάφτη με τον Έλληνα δωσίλογο, αλλά και τον αρρωστημένο δολοφόνο που δρα και εν καιρώ ειρήνης. 
  • Πατριώτες και Προδότες ήταν όλοι εκεί. Το επόμενο πρωί στην κηδεία του πρώτου ήρωα της Κατοχικής Αίγινας. (Πολλές αντίστοιχες καυστικές αναφορές ανάμεσα σε αυτούς που θυσιάστηκαν και σε αυτούς που ξεπουλήθηκαν τον καιρό του πολέμου.)
  • Έννοιες και αξίες παίρνουν την δικιά τους θέση μέσα στις σελίδες του Βιβλίου. " Η δικιά σου Πατρίδα δεν είναι η Γερμανία. Η δικιά σου πατρίδα είναι ο Ναζισμός."
  • Εξαιρετικός ο διαχωρισμός ανάμεσα στους Έλληνες δωσίλογους και τους εκμεταλλευτές της κάθε συγκυρίας, όχι μόνο τότε, αλλά πάντοτε. " Δεν είχαμε μόνο τους Έλληνες προδότες των Ελλήνων. Είχαμε και τους Έλληνες προδότες των ανθρώπων." Θύματα επιβίωσης αλλά και εγωιστικής απληστίας.  
  • Αναφορά στον Γερμανό Ποιητή Έριχ Κέστνερ. Έναν ποιητή ο οποίος έγραψε πολλά βιβλία για παιδιά. Και βιβλία του έγιναν παρανάλωμα του πυρός στις 10 Μαϊου 1933 στο Ολοκαύτωμα των Βιβλίων απο το Ναζιστικό καθεστώς. Και μάλιστα ήταν και αυτόπτης μάρτυρας της καύσης στην πλατεία της όπερας εκείνο το βράδυ.  
Δείτε το Video που έφτιαξα για το Βιβλίο κεντράροντας και εδώ σε σημαντικά σημεία του. (Να σημειώσω πως με την πληθώρα των βιβλίων είναι εξαιρετικά δύσκολο να διαβάσω όλα τα βιβλία που κυκλοφορούν αλλά και να γράψω Κριτικές εντελώς άμεσα για αυτά. Επιλέγω λοιπόν να κεντράρω αρχικά σε κάποια σημεία που προσδιόρισα με μια πρώτη ή πιο αναλυτική ανάγνωση. Θα ακολουθήσει συνέντευξη με τον συγγραφέα εστιασμένη στο βιβλίο και φυσικά η αναλυτική κριτική μου)






  



 

Το Βιβλίο Κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ