Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνέντευξη Γιάννης Μπερούκας στην Γεωργία Ρετετάκου με αφορμή το βιβλίο "Δες τον θάνατο όπως την γέννηση"


Ο Γιάννης Μπερούκας γεννήθηκε στο Αίγιο τον Νοέμβριο του 1952. Σπούδασε οικονομικά στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και εργάστηκε ως οικονομολόγος στον ιδιωτικό τομέα.
Ασχολείται με τον πεζογραφικό και ποιητικό λόγο. Ποιήματά του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά.
Είναι παντρεμένος και πατέρας δυο παιδιών.

Εργογραφία:
«Μοίρα γραμμένη», μυθιστόρημα ,εκδόσεις Ιωλκός, 2015.
«Βένετο», ποιήματα, εκδόσεις Όστρια, 2016.
«Aksana», μυθιστόρημα, εκδόσεις Όστρια, 2017.
«Νύχτας απόσπασμα», ποιήματα, εκδόσεις οδός Πανός, 2017.
«Το μωβ των βράχων», ποιήματα, εκδόσεις οδός Πανός, 2018.
«Διάφανη παραίσθηση», ποιήματα, εκδόσεις οδός Πανός, 2019.
«Δες τον θάνατο όπως τη γέννηση» νουβέλα, Άνεμος εκδοτική, 2020,

Πολυσσυμετοχικά:
«Ανθολόγιο ποίησης», εκδόσεις Όστρια, 2016.
«Τα ποιήματα του 2017», εκδόσεις Κοινωνία των δεκάτων, 2018.

Σήμερα μιλάμε για το βιβλίο " Δες τον θάνατο όπως την γέννηση ". Μια νουβέλα που μπερδεύει μαγικά την πραγματικότητα με το μεταφυσικό στοιχείο. 

1. Δες τον θάνατο όπως την γέννηση ο τίτλος της νουβέλας σας. Η γέννηση είναι η αρχή και ο θάνατος το τέλος ή μήπως κάτι άλλο;

Η γέννηση πάντα είναι μια καινούργια αρχή, όμως και με τον θάνατο μπορεί τελικά  τίποτα να μην χάνεται και όλα να παλινδρομούν μέσα σ’ έναν αέναο κύκλο. Ο θάνατος μπορεί να είναι ένας άλυτος γρίφος, ίσως όμως να είναι και μια νέα αρχή και η περιπλάνηση εσαεί να συνεχίζεται. Κάθε γέννηση άλλωστε, δεν συνεπάγεται ταυτόχρονα και έναν θάνατο ; Το αντίθετο τι να κρύβει άραγε;

2. Ποια ανάγκη σας εκφράστηκε περισσότερο συγγράφοντας αυτό το βιβλίο; Και ποια μηνύματα θέλετε να περάσετε περισσότερο στους αναγνώστες σας;

Δεν υπήρξε καμιά συγκεκριμένη ανάγκη, ούτε και θέλω να περάσω κανένα μήνυμα, την ιστορία μπορεί ο καθένας να την εκλάβει και ερμηνεύσει όπως αυτός θέλει, άλλωστε για το δίπτυχο, ζωή- θάνατος έχουν γραφεί τόσα πολλά και έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες. Το έργο άλλωστε δεν είναι, ούτε παρακλητικό ούτε και θέλει να σε οδηγήσει σε κάποια παράκρουση, ο καθένας στο τέλος κρατάει ό,τι αυτός θέλει.

3. Οι δυσκολίες της νουβέλας; Τι πρέπει να διαθέτει οπωσδήποτε μια νουβέλα; Δεν θεωρείτε πως το είδος είναι ίσως δεσμευτικό έναντι του μυθιστορήματος που δίνει περισσότερο χώρο για την ανάπτυξη μιας ιδέας;

Η νουβέλα σαν μικρότερη φόρμα που είναι, έχει τις δυσκολίες της, αλλά το είδος δεν είναι καθόλου δεσμευτικό, άλλωστε ξεκινώντας το έργο, στην αρχή προς το μυθιστόρημα προσανατολίστηκα, αλλά αναγκάστηκα να περικόψω μερικές σελίδες, γιατί έτσι φάνταζε ποιο ενδιαφέρον, χωρίς να λιμνάζει εννοώ. Δεν είμαι από εκείνους τους συγγραφείς που περιγράψουν ένα δωμάτιο και γράφουν γι’ αυτό τρεις σελίδες. Όταν γράφω θέλω ο αναγνώστης να είναι συνέχεια σε εγρήγορση, σε ένταση, να προβληματίζεται, να έχει μπροστά του εικόνες και να ξεφυλλίζει με αγωνία την επόμενη σελίδα.

4. Αντιγόνη, Λεωνίδας, Δημήτρης οι τρεις ήρωες της νουβέλας σας. Εσείς ξεχωρίσατε κάποιον; Αν έπρεπε να διαλέξετε ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό από τον κάθε ήρωα σας ποιο θα ήταν αυτό;

Είναι τρεις απλοί καθημερινοί άνθρωποι σε διαφορετικές εποχές, δεν μπορώ να ξεχωρίσω κανέναν και ούτε να τους αποδώσω κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. 

5. Το βιβλίο χωρίζετε σε τρεις ιστορίες, των τριών πρωταγωνιστών σας, που όμως αναφέρονται σε τρεις διαφορετικούς χρόνους. Η μια ιστορία της Αντιγόνης στις αρχές του 20ου αιώνα. Η δεύτερη ιστορία του Λεωνίδα στην εποχή του Β Παγκοσμίου πολέμου, του Εμφυλίου και της μετέπειτα ειρήνης. Και τέλος η τρίτη ιστορία του Δημήτρη στην σύγχρονη σημερινή εποχή. Γιατί επιλέξατε αυτή την διαφοροποίηση στον χρόνο; Θέλατε να προσδώσετε κάτι το ξεχωριστό στο κείμενο σας; Κρύβεται μήπως κάτι ιδιαίτερο πίσω από αυτόν τον διαχωρισμό του χρόνου;

Ναι, έχετε δίκιο πως κάτι κρύβεται και υπάρχει κάποιος λόγος που έγινε αυτή η χρονική κατανομή. Τρεις ζωές, με έντονο το μεταφυσικό στοιχείο να έχει θέση και στις τρείς ιστορίες, αλλά για την οικονομία του έργου ας μην επεκταθούμε άλλο σ’ αυτό, ας το διαβάσει ο αναγνώστης και είμαι σίγουρος πως θα βρει τη δική του έξοδο.

6. Τι συμβολίζει το υπέροχο εξώφυλλο που εικονογραφεί το βιβλίο σας;

Πρόκειται για έναν πίνακα του βρετανού ζωγράφου John William Waterhouse (που ο Νικόλας Τελλίδης επέλεξε και ταίριαξε με το έργο) συμβολίζει την φθονερή Κίρκη και ο καθένας μπορεί να δώσει τη δική του ερμηνεία.   

7. Θα δώσω τρείς λέξεις- έννοιες που είναι θέματα κλειδιά μέσα στο βιβλίο για να μου αναπτύξετε συνοπτικά τις σκέψεις σας επάνω σε αυτές τις λέξεις. "Φιλία" "Έρωτας" "Αυτοθυσία"

Η φιλία, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, είναι ένα είδος αρετής και είναι κάτι το αναγκαίο για τη ζωή του κάθε ανθρώπου. Ο έρωτας, το ελιξίριο της ζωής, η αρχή και το τέλος που όταν σου λείπει, απλά αναπνέεις αλλά δεν ζεις. Η αυτοθυσία, είναι μια πράξη αγάπης, να θυσιάσεις δηλαδή τον εαυτό σου για χάρη, της φιλίας, του έρωτα και όχι μόνο. Πράγμα σπάνιο, ίσως θα μου πεις, αλλά στην αληθινή φιλία και τον έρωτα, μπορεί κάποιος να κάνει τα πάντα, ακόμα και να θυσιαστεί. 

8. Μια φράση ή μια στιγμή που ξεχωρίσατε περισσότερο μέσα από το βιβλίο σας;

Υπάρχουν πολλές, θα αναφερθώ όμως σε μία από αυτές.

<<Το ξέρω, συνέχισε η άγνωστη γυναίκα, θα φύγεις κι εγώ δεν μπορώ να κάνω κάτι, απλά στο λέω, αλλά να ξέρεις πως απόψε τα ταξίδια, δεν χρειάζονται καπετάνιους και τιμόνια, όλα θα γίνουν έτσι όπως πρέπει να γίνουν κι εμείς τίποτα δεν μπορούμε ν’ αλλάξουμε, απλά μόνο ακολουθούμε.>>

9. Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντήσατε κατά την συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου;

Γράφοντας ένα βιβλίο ποτέ δεν ξέρεις ακριβώς ποια μονοπάτια θ’ ακολουθήσεις, εκείνο όμως που σε φοβίζει πιο πολύ είναι το τέναγος, τα ρηχά νερά δηλαδή. Οι ήρωες συνήθως είναι αυτοί που σε καθοδηγούν, σε προτρέπουν και μερικές φορές σου αλλάζουν τον δρόμο, γιατί πάντα ταυτίζεσαι μ’ αυτούς. Άλλωστε ο συγγραφέας τις περισσότερες φορές δεν ξέρει ούτε το τέλος, απλά το επεξεργάζεται, εγώ όμως στη συγκεκριμένη νουβέλα από το τέλος ξεκίνησα. 

10. Από όλη την πορεία ενός ανθρώπου επάνω στην γη ποιο είναι αυτό που μένει περισσότερο από την παρουσία του; 

Ορισμένοι προικισμένοι άνθρωποι, αφήνουν βαθύ αποτύπωμα πάνω σ’ αυτόν τον πλανήτη, οι περισσότεροι όμως έρχονται και φεύγουν απαρατήρητοι. 

11. Το μόνο βέβαιο στην ζωή είναι ο θάνατος. Αυτό είναι τελικά ο μεγαλύτερος φόβος του ανθρώπου; Και ακολουθώντας αυτόν τον διαρκή φόβο μήπως στην ουσία στερούμαστε όλη την γλύκα της ζωής; Ποια η δικιά σας γνώμη επάνω σε αυτό το θέμα;

Ακριβώς έτσι είναι όπως το είπατε, άλλωστε πόσες θρησκείες δεν υποτιμούν τη ζωή τάζοντας σου ένα παράδεισο που δεν υπάρχει και σε γεμίζουν με διαρκή φόβο?? 

Πόσες θρησκείες καθημερινά δεν προσβάλουν την ίδια τη ζωή ?? Πόσες θρησκείες δεν υποτιμούν και υποβιβάζουν τη γυναίκα, που την θεωρούν πειρασμό ενοχοποιώντας τον έρωτα? Ας ξεριζώσουμε κάποια στιγμή, ορισμένες ριζωμένες προκαταλήψεις, έτσι όπως είπε και ο Λιαντίνης και απλά ας γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.

Η ζωή είναι τόσο όμορφη να τη ζεις, με τις χαρές της, τις λύπες της κι εμείς καθημερινά την δικάζουμε και την ενοχοποιούμε στο δόγμα κάποιας αστήρικτης ηθικής.

12. Πως βιώσατε συναισθηματικά την συγγραφή αυτού του βιβλίου; Νιώσατε κάτι ιδιαίτερο μέσα σας να αλλάζει; Πιστεύετε γενικότερα πως όταν κάποιος γράφει ένα βιβλίο ή όταν διαβάζει ένα βιβλίο γίνεται καλύτερος σαν άνθρωπος; Ποιο είναι το κέρδος της συγγραφής και ποιο το κέρδος της ανάγνωσης κατά την δικιά σας προσωπική άποψη;

Όταν μου ήρθε η ιδέα για το θέμα, χωρίς να ξέρω τον λόγο, κάτι μου έλεγε πως έπρεπε να γράψω αυτό το βιβλίο και το έγραψα. Σίγουρα ένα βιβλίο σε επηρεάζει και σε μεταφέρει κάπου αλλού, αν πρώτα όμως δεν διαβάσεις δεν γράφεις. Γενικά πιο πολύ σε βελτιώνει το διάβασμα παρά το γράψιμο, έτσι πιστεύω.

13. Στο βιβλίο μπλέκετε εξαιρετικά το όνειρο με την πραγματικότητα. Στην ζωή ενός ανθρώπου υπάρχουν όνειρα εφικτά και όνειρα ανέφικτα; Και ποια πρέπει να ξεδιαλέγει και να επιλέγει ο καθένας στην ζωή του τελικά;

Τα όνειρα στη ζωή του κάθε ανθρώπου, είναι σαν ένα κλειστό χρωματιστό κουτί, αλλά όταν θα έρθει η ώρα να το ανοίξεις μπορεί μέσα του να μη βρεις τίποτα.

14. Υπάρχει κάτι ίδιο και χαρακτηριστικό που ενώνει τις τρεις ιστορίες του βιβλίου σας μεταξύ τους;

Ναι υπάρχει, αλλά αυτό καλύτερα είναι να το ψάξει και να το βρει ο αναγνώστης, πόρτες ανοιχτές υπάρχουν.

15. Θα θέλατε να μας προτείνετε ένα Βιβλίο που διαβάσατε φέτος και σας άρεσε πολύ;

Αυτό το καλοκαίρι διάβασα 7 βιβλία (προτιμώ τις μεσαίες και μικρές φόρμες), αλλά δεν θα ήθελα να αναφερθώ ιδιαίτερα σε κανένα, γιατί κανένα δεν με εντυπωσίασε.

16. Κάντε μια ευχή ή μια διαπίστωση βασισμένη στο βιβλίο " Δες τον θάνατο όπως την γέννηση"

Εκτός από ποίηση, έχω γράψει μαζί μ’ αυτή τη νουβέλα και άλλα δύο μυθιστορήματα, αυτή όμως η νουβέλα θεωρώ πως είναι ιδιαίτερη, διαφορετική, πιστεύω πως έχει να δώσει το <κάτι άλλο> και να σε μεταφέρει κάπου αλλού. 

Άλλωστε, στο τι τελικά βρίσκεται εκεί και πως μοιάζει, ποιος μπορεί να ξέρει;

Σίγουρα όμως το σκοτάδι, απότοκο έχει πάντα το φως.

Το Βιβλίο κυκλοφορεί από την ΑΝΕΜΟΣ ΕΚΔΟΤΙΚΗ






Σχόλια

  1. ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΑΣ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΚΑΛΑ ΣΙΟΠΗ ΜΑΡΙΑ
    ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ