Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Κριτική μου " Για μια χούφτα αλεύρι " Σωτήρης Μάιπας - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 


Γράφει η Γωργία Ρετετάκου 


Έχοντας διαβάσει πολλά βιβλία για την Γερμανική κατοχή από Έλληνες συγγραφείς, θεωρώ πως αυτό είναι από τα πιο ιδιαίτερα και τα πιο χαρακτηριστικά βιβλία της εποχής. Έχει μια ιδιαίτερη και χαρακτηριστική διαδρομή πλοκής που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα. Μιας και η πλοκή του έχει μια κεντρική ιστορία, αλλά ταυτόχρονα απλώνει τα πλοκάμια της σε όλες τις μικρές ή πιο μεγάλες ιστορίες της κατοχής.

Στο βιβλίο "Για μια χούφτα αλεύρι" ο συγγραφέας αναμειγνύει υπέροχα τα υλικά πραγματικών γεγονότων και μυθοπλασίας και μας παρουσιάζει ένα ξεχωριστό λογοτεχνικό ντοκιμαντέρ για τα χρόνια της Κατοχής στο νησί της Αίγινας. Και είναι σημαντική η επιλογή του, μιας και η Αίγινα είναι μια από τις περιοχές της χώρας μας που χτυπήθηκαν ανελέητα τα χρόνια της κατοχής.

Ταυτόχρονα επιλέγει μέσα απο τους κεντρικούς του ήρωες να φανερώσει όλες τις αντιφατικές και συγκρουόμενες συμπεριφορές στα χρόνια του πολέμου. Και αυτές των κατεχόμενων, αλλά και αυτές των κατακτητών. Και αυτές των ηρώων αλλά και αυτές των δωσίλογων. Ακόμα και αυτές τις μικρές ιστορίες του εξαναγκασμού επάνω σε μια ιδεολογία που είναι άλλη τον καιρό της ειρήνης, και εξαναγκάζεται σε μετάλλαξη τα χρόνια του πολέμου. 

Στην αρχή του βιβλίου συναντάμε τον νεαρό Γιόζεφ. Έναν νέο γεμάτο όνειρα και δίψα για γνώση. Έναν νέο που τα όνειρα καίγονται μαζί με τα αγαπημένα του βιβλία. Τα ανεπιθύμητα βιβλία έρχονται σε κόντρα με το φως της πυράς που τα καίει. Καθ' υπόδειξη και διαταγή του πατέρα του, γίνεται και αυτός εξάρτημα μιας αδίστακτης πολεμικής μηχανής που αφαιμάζει ανθρώπους από κάθε συναίσθημα από κάθε ιδέα. Μπορεί όμως όσο και να συμπιεστεί, όσο και να ξεγελαστεί το μυαλό, να αλλοιώσει την δύναμη της ψυχής; Πόσο δυνατή μπορεί να είναι μια πλύση εγκεφάλου; Μπορεί να μετατρέψει μια όμορφη ψυχή σε δολοφονική μηχανή; 

Αυτό είναι το παιχνίδι που ακολουθεί το βιβλίο η δοκιμή της ψυχής. Η αντοχή της καρδιάς που άλλοτε λυγίζει και άλλοτε ατσαλώνεται. Άλλοτε διαφθείρεται και άλλοτε εξυψώνεται. 


Ο Γιόζεφ ακολουθεί τον πατέρα του τον σκληροπυρηνικό διοικητή του Χίτλερ, στην Αίγινα. Για να συναντήσουμε από την μια την ανήλεή δίψα του κατακτητή να επιβληθεί και από την άλλη την λαχτάρα των ντόπιων για αντίσταση, να ξεχυθεί. Και εδώ θα φανεί προκλητικά η αντίθεση η κυνική. Η αντίθεση η συγκλονιστική ανάμεσα σε εικόνες και συναισθήματα. Σε κουλτούρα, σε αντίσταση και σε παράδοση, Σε γενναιότητα και σε προδοσία. 

"Πατριώτες και προδότες. Ήταν όλοι εκεί το επόμενο πρωί στην κηδεία του πρώτου ήρωα της κατοχικής Αίγινας"

Μέσα από την εξαιρετική επιλογή των στιγμιότυπων της ζωής των κατοίκων της κατοχικής Αίγινας ο αναγνώστης βλέπει νοερά μπροστά του να κινείται σαν υδατογράφημα διττό και ανεξίτηλο από την μια η μαύρη σβάστικα και από την άλλη το λευκό αλεύρι. Από την μια ο θάνατος από την άλλη η ζωή. Από την μια οι παραιτημένοι και των δυο πλευρών και από την άλλη οι αντιστεκόμενοι και των δυο πλευρών. Σε μια παράταξη μάχης με σκοπό να βάψουν και να εξαφανίσουν το μαύρο του θανάτου με το λευκό της ζωής. Μέσα από όλο αυτό το σκηνικό αναδεικνύεται η δύναμη και το σθένος. Αλλά και όλα εκείνα τα στοιχεία που συμβολίζουν ταυτόχρονα υλικά αγαθά, αλλά και αξίες ζωής. Υλικά όπως το αλεύρι και το λάδι. Αυτά που τον καιρό του πολέμου λερώνονται με αίμα. Αυτά που στερήθηκαν όσο τίποτα οι άνθρωποι εκείνη την εποχή. Αλλά και αξίες και θεσμοί που έρχονται σε κόντρα. Η επιβίωση θα κοντραριστεί πολλές φορές απέναντι στον θεσμό της οικογένειας και της πατρίδας. Απέναντι στο καθήκον και στην προσφορά. 

Ο λόγος κινηματογραφικός κάνει ενσταντανέ επάνω στα τραγικά πρόσωπα και σε αυτά που συμβολίζουν. Όταν διαβάζεις για τις σοδιές των φιστικιών που γίνονται χωρίς γέλια και με βουρκωμένα μάτια. Με χείλη σφραγισμένα. Με μοναδικό ήχο, τον ήχο των φυστικιών που πέφτουν επάνω στα απλωμένα σεντόνια. Για να γίνουν βορά των κατακτητών.  Όταν εστιάζεις στην σκηνή που ο κυρ Δημήτρης φωνάζει τη γυναίκα του, για να της δώσει το λιγοστό λάδι που κατάφερε να πάρει όχι για το φαγητό τους, αλλα για το καντήλι του παιδιού τους. Όταν αφουγκράζεσαι τον βουβό πόνο των γυναικών και των δυο πατρίδων που χάνουν τα παιδιά τους, τους φίλους τους, τους δικούς τους ανθρώπους. Τα πάντα τονίζουν την αόρατη διελκυστίνδα από πράξεις και συναισθήματα και ζυγίζονται σε μια ζυγαριά που ζυγίζει αποφάσεις και επιλογές.

Για μια χούφτα αλεύρι η ζωή παίζεται κορώνα γράμματα. Για μια χούφτα αλεύρι που ξεφτιλίζει κάθε πόλεμο και καταλύει κάθε κίβδηλη ανωτερότητα. Οι σκελετωμένοι αντάρτες που φθείρουν σιγά σιγά την πολεμική μηχανή του φασισμού. Αλλά και μια μερίδα Γερμανών που βρίσκουν το κουράγιο και την δύναμη να δείξουν την ανθρωπιά τους και το ανάστημα τους. Ανυπέρβλητο και ισχυρό για να ξεπλύνει έστω και λίγο τις αμαρτίες των συναδέρφων τους.

Έννοιες και αξίες παίρνουν την δικιά τους θέση μέσα στις σελίδες του Βιβλίου. Για να διαχωρίσουν Πατρίδα και ιδανικά. " Η δικιά σου Πατρίδα δεν είναι η Γερμανία. Η δικιά σου πατρίδα είναι ο Ναζισμός." Πολλές αντίστοιχες καυστικές αναφορές ανάμεσα σε αυτούς που θυσιάστηκαν και σε αυτούς που ξεπουλήθηκαν τον καιρό του πολέμου. Εξαιρετικός ο διαχωρισμός ανάμεσα στους Έλληνες δωσίλογους και τους εκμεταλλευτές της κάθε συγκυρίας, όχι μόνο τότε, αλλά πάντοτε. " Δεν είχαμε μόνο τους Έλληνες προδότες των Ελλήνων. Είχαμε και τους Έλληνες προδότες των ανθρώπων." Θύματα επιβίωσης αλλά και εγωιστικής απληστίας.  

Το βιβλίο αυτό είναι ένα μικρό συγκλονιστικό αποτύπωμα ανθρώπων που βίωσαν την κατοχή. Κομμάτι κομμάτι συμπληρώνουν τον καμβά μιας ατελείωτης ανθρώπινης τραγωδίας, αλλά και μιας ελπιδοφόρας ανθρώπινης αυτοθυσίας για τις αξίες της ελευθερίας. Το θέμα του καθόλου πρωτότυπο. Η εποχή της κατοχής είναι μια εποχή για την οποία έχει χυθεί τόνος μελάνης. Είναι εξαιρετικά πρωτότυπη όμως η σύνθεση του. Πολλές ιστορίες σαν λογοτεχνικό λεύκωμα που η κάθε μια αποτυπώνει εικόνα και συναίσθημα τόσο δυνατό και τόσο μεγάλο. 

Ένας φόρος τιμής σε ήρωες που η ιστορία δεν θυμάται το όνομα τους, αναγνωρίζει όμως με περηφάνεια τις ηρωικές πράξεις τους. 

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ

Η Συνέντευξη που μου έδωσε ο συγγραφέας για το βιβλίο του.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Κριτική μου για το " Όλο το Φως που δεν μπορούμε να δούμε " Άντονυ Ντορ

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Με δυο παράλληλες ιστορίες αυτή της Μαρί Λορ Λεμπλάν, ενός τυφλού κοριτσιού από την Γαλλία. Και αυτή του Βέρνερ Πφέννιχ ενός ορφανού αγοριού από την Γερμανία μαθαίνουμε με έναν εξαιρετικά διαφορετικό τρόπο το φως και το σκοτάδι του πολέμου. Το φως και το σκοτάδι της Ψυχής των ανθρώπων. Η Μαρί Λορ έχει μάθει να ζεί στο σκοτάδι απο πολύ μικρή ηλικία, ζει με τον πατέρα της ο οποίος είναι κλειθροποιός στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Μαθαίνει να ζει και να κινείται μέσα στην γειτονία που κατοικεί απομνημονεύοντας την διαδρομή που βασίζεται σε μια μακέτα που έχει κατασκευάσει ο πατέρας της και αποτελεί πανομοιότυπη απομίμηση και της παραμικρής λεπτομέρειας της γειτονίας. Ψηλαφώντας και απομνημονεύοντας τις λεπτομέρειες μπορεί να βαδίζει μέσα στα στενά σαν ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Να εξερευνά, να φαντάζεται και να ονειρεύεται.  Όταν όμως οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το Παρίσι πατέρας και κόρη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους και να καταφ

Η Κριτική μου "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι" Πηνελόπη Κουρτζή - Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου

 Μια Μοναδική εποχή. Ένα Παγκόσμιο φαινόμενο που καθόρισε ζωές, αξίες, αντιλήψεις και δημιούργησε ένα πρωτότυπο άβατο στην Ελληνική κοινωνία στα τέλη της δεκαετίας του 60 και στην δεκαετία του 70, αποτελεί το κεντρικό θέμα του τελευταίου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Κουρτζή "Το κορίτσι με το σαλιγκάρι." Με φόντο την παραλία των Ματάλων στην Κρήτη παρακολουθούμε μια ιστορία γεμάτη ένταση, ανατροπές και κυρίως μεταστροφές. Μέσα από την προσέγγιση μιας ζωής που μοιάζει ανοίκεια, αλλά μετατρέπεται σε έναν κόσμο που αλλάζει μέσα από την επαφή με την φύση, την θάλασσα, τον πρωτόγονο τρόπο ζωής και την πραγματική επαφή με τους ανθρώπους.  Η Υπατία είναι μια γυναίκα εύθραυστη, μεγαλωμένη μέσα σε μια υπερπροστευτική οικογένεια που την εγκλώβισε μέσα σε μια ζωή χωρίς πρωτοβουλίες και χωρίς ελευθερία. Επιστρέφει από το Λονδίνο τον Μάρτιο του 1969 έχοντας στις αποσκευές της ένα πληγωμένο σαλιγκάρι. Όπως και το σαλιγκάρι με το σκασμένο καβούκι έτσι και εκείνη με σπασμένο κέλυφος βγαίνει α

Η Κριτική μου για το " Αμαλία " Σπύρος Πετρουλάκης

Γράφει η Γεωργία Ρετετάκου Η Αμαλία είναι το τέταρτο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη που διαβάζω. Ένα Βιβλίο εντελώς διαφορετικό απο τα προηγούμενα του. Τόσο στον ρυθμό, όσο και στην εξέλιξη του. Ένα Βιβλίο με δυνατές εικόνες που κάνουν επίθεση στο μυαλό. Με σκηνές σαν μέταλλο σκληρές. Που γεμίζουν με ένταση την καρδιά του Αναγνώστη. Αλλά και εύπλαστες που χαλαρώνουν όταν το μυαλό και η ψυχή του δεν αντέχει άλλο. Η Ιστορία εναλλάσσετε ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα. Με σωστές και ισορροπημένες τοποθετήσεις που εντείνουν την αγωνία και ανεβάζουν κατακόρυφα το μυστήριο. 35 Χρόνια πριν σε ένα ορεινό χωριό της Κορινθίας σε μια κλειστή κοινωνία η εξαφάνιση της γιαγιάς Αμαλίας προβληματίζει αλλά και αρχίζει να βάζει σε ένα περίεργο ρυθμό εξελίξεις που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει και να υπολογίσει την πορεία τους. Μια οικογένεια που ζει μέσα σε ένα κλίμα που το τρέφει η δειλία και η βία. Ένα χάρισμα δοσμένο σαν βαριά κληρονομία. Ένας φθόνος που πηγάζει από σκοτεινά και απροσδιόριστ